ساخت خط لوله ۱۶ اینچ برای انتقال گازترش

مديرمهندسي و ساختمان شرکت نفت مناطق مرکزی ایران از آغاز عملیات اجرایی ساخت خط لوله ۱۶ اینچ به‌منظور انتقال گازترش میادین دهلران، دانان و آذر به کارخانه گاز و گاز مایع ۳۱۰۰ جهت اجرا در موقعیت دهلران در غرب کشور با استفاده از کالای تولید داخل خبر داد.
مهندس پیمان ایمانی مجری برنامه ساخت این نوع لوله‌ها در این شرکت گفت: لوله مورداشاره از نوع بدون درز و مناسب سیال‌ترش است که برای نخستین بار با قطر ۱۶ اینچ بر اساس استانداردهای بین‌المللی در کشور تولیدشده و در خروجی ایستگاه تقویت فشار گاز دهلران به طول ۵۸ کیلومتر اجرا می‌شود.
وی بابیان اینکه تاکنون ۲۰ کیلومتر لوله با مشخصات فنی موردنظر توسط سازنده داخلی تولید گردیده است، افزود: با احداث این خط لوله روزانه ۱۵۳ میلیون فوت مکعب گازترش از میادین دهلران، دانان و آذر جهت تامین خوراک کارخانه گاز و گاز مایع ۳۱۰۰ به موقعیت این کارخانه در چشمه خوش انتقال خواهد یافت.
مهندس ایمانی در زمینه ویژگی و مزیت‌های اجرای این پروژه توضیح داد: با توجه به راهبرد وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران در حمایت و استفاده حداکثری از توان و ظرفیت‌های داخل کشور و همچنین در راستای برنامه‌های کلان اقتصاد مقاومتی در سال جهش تولید، ساخت لوله‌های کاربردی در این پروژه که به لحاظ خورندگی گازترش با مواد اولیه و آلیاژ خاصی ساخته می‌شود در دستور کار این شرکت قرار گرفت.
مدیرمهندسی و ساختمان شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با تقدیر از گروه متخصصان سازنده این نوع لوله اظهار داشت: دراین‌ارتباط، گروه متخصصان این شرکت مشتمل بر همکاران امور فنی، مهندسی ساختمان و بازرسی فنی در هم‌افزایی و تبادل دانش فنی مستمر با متخصصان شرکت سازنده داخلی، زمینه بومی‌سازی و ساخت این نوع لوله با مشخصات پیش‌گفته را فراهم آوردند.
وی با اشاره به‌صرفه جویی ارزی به میزان ۲۵ میلیون دلار به سبب تولید این لوله‌ها در داخل کشور، گفت: در چارچوب برنامه‌ریزی به‌عمل‌آمده پیش‌بینی می‌شود با تولید ۳۸ کیلومتر دیگر از لوله‌های موردنیاز، این پروژه تا پایان بهمن‌ماه به‌طور کامل اجرا گردد.