طرح رایگان شدن گاز بهای مشترکین کم مصرف تصویب شد

هیئت دولت با هدف بهینه‌سازی مصرف گاز و تشویق مشترکان کم‌مصرف، با رایگان شدن گازبهای مشترکان کم‌مصرف موافقت کرد.

به گزارش نفیر (خبرگزاری نفت ایران) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیئت دولت، نشست امروز (چهارشنبه، ۱۹ آذرماه) هیئت وزیران به ریاست حسن روحانی، ‌رئیس‌جمهوری برگزار و تصمیم‌هایی برای اصلاح الگوی مصرف و تشویق مشترکان کم‌مصرف گاز از ابتدای دی‌ماه گرفته شد.

به موجب این تصمیم، وزارت نفت مکلف شد گازبهای مشترکان خانگی کم‌مصرف با الگوی مصرف تعیین‌شده را از ابتدای دی‌ماه ۹۹ رایگان منظور کند. این حکم شامل گازبها و همه هزینه‌های مرتبط با آن (مالیات، عوارض ارزش افزوده و عوارض گازرسانی) است و صرفاً سکونت‌گاه‌های دائمی در حال بهره‌برداری شهری و روستایی و همچنین سکونت‌گاه‌های عشایری مشمول آن هستند و سکونت‌گاه‌های خالی از سکنه و غیردائم نظیر باغ ویلاها، مشمول این حکم نیستند.

بر این اساس، گازبها و همه هزینه‌های مرتبط با آن (شامل مالیات، عوارض ارزش افزوده و عوارض گازرسانی) برای مشترکان خانگی پرمصرف متعاقباً اعلام می‌شود.

نرخ گاز مشترکان خانگی که میزان مصرف ماهانه آنها بیش از الگوی تعیین‌شده برای مشترکان کم‌مصرف و کمتر از الگوی تعیین‌شده برای مشترکان پرمصرف باشد، بدون تغییر باقی می‌ماند.

با تصمیم امروز هیئت وزیران، به مشترکان خانگی پر مصرف (با میزان مصرف بیش از الگوی تعیین‌شده برای آنها) فرصت داده می‌شود از طریق روش‌های زیر نسبت به اصلاح مصرف خود اقدام کنند:

الف – اجرای اقدام‌های بهینه‌سازی مصرف که به‌صورت رایگان توسط شرکت ملی گاز ایران آموزش داده می‌شود.

ب – مشارکت در طرح‌های بهینه‌سازی مصرف گاز اعم از اصلاح سامانه موتورخانه‌ها و جایگزینی بخاری‌های فرسوده.

به گزارش شانا، همزمان با کاهش دمای هوا و آغاز فصل‌های سرد سال زمزمه تغییر در نحوه محاسبه گازبها و اعمال تشویق و جریمه برای مشترکان کم‌مصرف و پرمصرف مطرح شد و هیئت دولت همسو با این موضوع، برای همراهی شرکت ملی گاز ایران و تشویق مردم به مصرف بهینه انرژی، قوانینی تصویب و ابلاغ کرد که متن کامل این مصوبه را می‌توانید اینجا ببینید.

همسو با ابلاغ این مصوبه، بیژن زنگنه، وزیر نفت از بررسی طرح محاسبه رایگان گازبهای ۳۰ درصد از مشترکان کم مصرف خانگی در هیئت دولت به عنوان مشوقی برای مدیریت مصرف انرژی در کشور خبر داد و تاکید کرد: این طرح تأثیری بسزا بر مدیریت مصرف سوخت خواهد داشت که در صورت تصویب در هیئت دولت، اجرایی می‌شود.

حال به نظر می‌رسد اهمیت همراهی مردم در مصرف بهینه انرژی و گاز طبیعی آنقدر مورد توجه بوده که هیئت وزیران امروز این طرح را تصویب و اعلام کرد که از ابتدای دی‌ماه امسال اجرایی می‌شود. با این تفاسیر امید است این تصمیم دولت بتواند در مصرف بهینه گاز از سوی مشترکان اثرگذار و نتایجی قابل توجه در پی داشته باشد.