هند در تلاش برای افزایش عوارض واردات محصولات شیمیایی

صنعت محصولات شیمیایی و پتروشیمی هند که اکنون با بهبود تقاضا روبروست، انتظار دارد که دولت برای حمایت از این روند رو به رشد، اقداماتی را برای کاهش واردات غیرضروری انجام دهد.

به گزارش نفیرنفت | خبرگزاری صنعت نفت ایران؛ دبیرکل اتحادیه تولیدکنندگان آلکالی هند، در این باره گفت: این صنعت منتظر حمایت دولت از طریق افزایش عوارض مالیات است، اقدامی که می‌تواند واردات غیرضروری را کاهش دهد.

وی افزود: صنعت آلکالی هند خودکفاست و از ظرفیت کافی برای تأمین کامل تقاضای داخلی برخوردار است. ظرفیت‌های بیشتری نیز به‌واسطه راه‌اندازی طرح‌های توسعه و پروژه‌های جدید ایجاد می‌شود که تقاضا در آینده را به‌طورکامل تأمین می‌کند.

با این حال، استفاده تولیدکنندگان داخلی از این ظرفیت‌ها تحت‌تأثیر واردات بسیار زیاد قرار گرفته که دلیل آن مازاد عرضه در جهان است.

سیرنیواسان عنوان کرد: در پی افت شدید قیمت‌ها و کاهش تقاضا، ادامه فعالیت این صنعت دشوار است.

وی افزود: در حال حاضر، میزان عوارض واردات سود سوزآور ۷.۵ درصد است که برای کاهش واردات کافی نیست. عوارض مالیاتی ضددامپینگ نیز به‌طورکلی منقضی شده است و هم‌اکنون هیچ حمایتی از این صنعت صورت نمی‌گیرد تا بتواند بحران‌های فعلی را پشت سر بگذارد. حتی افزایش پنج درصدی عوارض پایه واردات نیز تأثیر ناچیزی بر فعالان بخش پایین‌دستی می‌گذارد اما از صنعت سود سوزآور داخلی حمایت خوبی به عمل می‌آید.

با این حال، دولت هند ممکن است مجبور شود با اعمال فشار بر صنایع پایین‌دستی که به‌دنبال واردات با هزینه پایین‌تر هستند، حمایت افزایشی خود را برای صنایع شمیایی و پتروشیمی داخلی متعادل کند.