توقیف یک محموله نفتی توسط آمریکا با ادعای متعلق بودن به ایران

آمریکا تلاش می‌کند محموله نفتکش آچیلس را که ادعا کرده است متعلق به ایران است توقیف کند. دستور توقیف این محموله در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ صادر شده است.

به گزارش نفیرنفت | خبرگزاری صنعت نفت ایران؛ آمریکا در جدیدترین تلاش خود برای جلوگیری از صادرات انرژی ایران، تلاش می‌کند حدود ۲ میلیون بشکه نفتی را که ادعا دارد متعلق به ایران است توقیف کند.

این نفت خام که در نفتکش آچیلس با پرچم لیبریا حمل می‌شود به‌دستور وزارت دادگستری آمریکا به‌سمت این کشور در حرکت است.

دستور توقیف این نفتکش قبل از پیروزی بایدن بر ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ۲۰ ژانویه صادر شده است. آمریکا طی دوره ریاست جمهوری ترامپ تحریم‌ها علیه ایران را در تلاش جهت توقف فروش نفت این کشور سخت‌تر کرد.

ولی تهران اعلام کرده صادرات نفت خود را افزایش داده است. شرکت‌های بسیاری مثل پترولجستیکس که تولید نفت ایران را کنترل می‌کنند، اعلام کرده‌اند صادرات نفت ایران رو به افزایش است.

ایران حدود ۲ میلیون بشکه نفت در روز در ماه دسامبر تولید کرد که حدود نصف مقداری است که قبل از ترک برجام توسط واشنگتن تولید می‌کرد. حدود ۱۰ درصد از تولید فعلی نفت ایران صادر می‌شود که بیشتر آن به‌سمت چین می‌رود.

نفتکش آچیلس نفت خود را از یک کشتی دیگر در بندر فجیره امارات در ماه نوامبر دریافت کرده است. مدارک کشتیرانی نشان می‌دهد این نفتکش قرار بوده است به‌سمت مسقط پایتخت عمان برود.

سیستم ردیابی این نفتکش از اول تا سیزدهم ژانویه خاموش بوده است یعنی زمانی که نزدیک آفریقای جنوبی حرکت می‌کرد. نفتکش آچیلس در زمان حاضر در حال عبور از اقیانوس اطلس شمالی است.

آمریکا قبلاً هم تلاش در توقیف نفت ایران داشته است. سال گذشته آمریکا تلاش کرد محموله بنزینی را که از ایران به‌سمت ونزوئلا می‌رفت متوقف کند.

بسیاری از نفتکش‌هایی که ایران را ترک می‌کنند، فرستنده‌های خود را خاموش می‌کنند، به این ترتیب ردیابی آنها و محاسبه میزان صادرات نفت ایران سخت می‌شود.