نماینده شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس مطرح کرد:

صربستان علاقه مند به خرید محصولات پلیمری ایران

مدیرعامل پتروشیمی نوری از مذاکره با هیئت صربستانی به منظور صادرات محصولات پلیمری و کودشیمیایی به این کشور خبر داد و گفت: هیئت صربستانی علاقمند به خرید محصولات از هلدینگ خلیج فارس است.

به گزارش نفیرنفت | خبرگزاری صنعت نفت ایران؛ تقی صانعی که در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه ایران پلاست بعنوان نماینده شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با سفیر صربستان در ایران مذاکره کرد درباره این دیدار گفت: هیئت صربستانی علاقمند به خرید مواد پلیمری ساخت لوله برای آبیاری قطره‌ای و کود شیمیایی به منظور استفاده در صنایع کشاورزی از هلدینگ خلیج فارس است که قرار شد طی روزهای آینده نشست‌های بیشتری در این خصوص برگزار شود.
وی با بیان اینکه با توجه به فضای فعلی، شرکت‌های خارجی نگران تحریم‌ها نیستند و می‌دانند که می‌توانند از طریق برخی از کانال‌ها ارتباط خود را با شرکت‌های پتروشیمی برقرار کنند، ادامه داد: در هر حال براساس آمارها با وجود تحریم‌ها، تولید محصولات پتروشیمی ایران نه تنها کاهشی نبوده بلکه افزایشی بوده که بخشی از آن‌ها هم صادر شده است.
مدیرعامل پتروشیمی نوری با بیان اینکه هلدینگ خلیج فارس در نمایشگاه ایران پلاست حضور فعالی داشته است، افزود: همچنین قرار است این هلدینگ در دومین نمایشگاه و همایش تخصصی حمایت ساخت داخل در صنعت پتروشیمی در کیش، ۶۰ تفاهم‌نامه همکاری با سازندگان داخلی امضاء کند.
صانعی با اشاره به اجرای عملیات احداث واحد نوفلرینگ این شرکت در منطقه عسلویه تصریح کرد: سرمایه‌گذاری انجام شده برای اجرای این پروژه هزار میلیارد تومان است که برگشت سرمایه آن سه ساله یعنی سالی ۳۳۰ میلیارد تومان خواهد بود.
وی افزود: پروژه بازیابی گازهای فلر پتروشیمی نوری تا سه سال آینده به بهره‌برداری می رسد و با اجرای این پروژه سه محصول ال‌پی‌جی با ظرفیت ۶۵ هزار تن، کودسولفات آمونیوم ۶۰ هزار تن و گاز شیرین با ظرفیت ۱۷.۵ میلیون مترمکعب تولید خواهد شد.
مدیرعامل پتروشیمی نوری درباره تولید گاز شیرین از محل جمع‌آوری گازهای مشعل این پروژه افزود: گاز شیرین تولید شده به چرخه سوخت مجتمع بازگشته و این امرسبب می‌شود تا دریافت ما از شرکت ملی گاز کاهش یابد.

سهم ۸۰ درصدی ساخت داخل
صانعی با بیان اینکه سهم ساخت داخل در اجرای پروژه‌های پتروشیمی نوری از ۳۰ درصد به ۸۰ درصد در سال‌های اخیر افزایش یافته که حاکی از حمایت از سازندگان داخلی است، تصریح کرد: با وجود تحریم‌های اعمال شده بر صنعت پتروشیمی و همچنین شیوع کووید-۱۹ امسال برای نخستین بار در طول حیات پتروشیمی نوری موفق شدیم ظرفیت اسمی تولیدمان را به ۱۰۸ درصد برسانیم.
وی تولید کنونی این شرکت را  ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تن عنوان کرد، گفت: امیدواریم تا پایان سال ۹۹ تولید این شرکت به ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن برسد. ضمن اینکه تولید بنزن این مجتمع در سال جاری ۱۱ درصد و پارازایلین هم ۵ درصد افزایش یافته است.
مدیرعامل پتروشیمی نوری با بیان اینکه  ۵۵ درصد محصولات این شرکت صادر و بقیه در بازارهای داخلی به مصرف می‌رسد، افزود: تحریم‌های اعمال شده بر صنعت پتروشیمی سبب شد بازارهای صادراتی ما نیز متنوع شود.
صانعی از اجرای پروژه اوره و آمونیاک هنگام در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: به این ترتیب سال آینده محصول آمونیاک به سبد تولید محصولات پتروشیمی نوری اضافه می‌شود.