مهندسین وزارت نفت نوشتند:

«ع.ب» گزینه کلیدی دولت برای معاونت وزارت نفت/ راهبرد از «چاه تا محصول نهایی» اجرایی می‌شود

چندی است که تخلفات اتفاق افتاده در واگذاری بازرگانی پتروشیمی در دادگاه در حال رسیدگی هست و انتظار می رود علاوه بر برخورد قانونی لازم با متخلفین، احقاق حقوق بیت المال هم صورت پذیرد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ اما لازم به اشاره است در زمان مدیریت آقای “ع.ب” که سازمان خصوصی سازی، “بدون دعوت” ازشرکت ملی صنایع پتروشیمی (به عنوان سهامدار اصلی)، رأسا و با عجله اقدام به برگزاری جلسه مجمع عمومی و واگذاری شرکت بازرگانی پتروشیمی کرده بود، ایشان مکاتبات و پیگیری های فراوانی با همین سازمان خصوصی سازی ونهادهای دیگر جهت احقاق حقوق بیت المال انجام دادند که البته این سازمان هیچ ترتیب اثری به مکاتبات ایشان نداده و روند معیوب خصوصی سازی “بازرگانی پتروشیمی” را متوقف نکرد.

در مورد واگذاری پتروشیمی های باختر به یک دهم قیمت به نجفی ها ( دوستان طبری)

و …. هم باید گفت:

طرح اتیلن غرب در زمان دولت اصلاحات و مدیریت اقای نعمت زاده بر پتروشیمی، در راستای ایجاد عدالت اجتماعی و توسعه مناطق کمتر توسعه یافته در غرب کشور و نیز کاهش بیکاری در آنجا، طرحی در شورای عالی اقتصاد مصوب شد مبنی بر احداث مجتمع های پتروشیمی در مناطق غربی کشور که الان ما این طرح رو به نام خط اتیلن غرب و زنجیره پتروشیمی های پیوست آن میشناسیم.

البته از نظر فنی، احداث پتروشیمی در آن مناطق توجیه کمتری نسبت به کنار دریا داشت منتهی لحاظ کردن مسائل اجتماعی و سیاسی مدیران وقت دولت را به این نتیجه رساند که این طرح مصوب و اجرا شود.

در زمان دولت اقای احمدی نژاد کارهای اولیه آن شروع به انجام شد و عمده خط و پتروشیمی های پیوست آن در زمان مدیریت آقای “ع.ب” به سرانجام رسید، چه در زمانی که ایشان مسئولیت معاونت وزیری را عهده دار بودند و چه در زمان دولت اقای روحانی که ایشون مسئولیت پیگیری کارهای اتیلن غرب را داشتند.

البته این طرح پیوستش خط اتیلن مرکز را هم داشت که چون اساسا احداث پتروشیمی در ان مناطق خیلی توجیه نداشت و نیز کارهای اجرایی این طرح تا زمان آقای “ع.ب” شروع نشده بود، ایشان پیگیر شدند و مصوبه این طرح لغو گردید.

ایشان در زمان مسئولیتشان بر اساس فرامین حضرت اقا دغدغه ترک خام فروشی برای کشور را داشتند و پیگیر ایده های جدید نظیر پتروپالایشگاه ها با رویکرد تکمیل زنجیره ارزش بودند

و پیگیری دست یابی به دانش روز مانند غشا صنعتی (برای اولین بار در خاورمیانه)، راهبری تدوین و کسب ۳۰ دانش فنی در پژوهش و فناوری پتروشیمی را داشته اند.

یکی از راهبردهای آقای “ع.ب” تکمیل یکپارچه زنجیره ارزش نوین در ‌پتروشیمی بوده به این معنا که زنجیره از “چاه تا محصول نهایی” باید دیده شود. از جمله چالش های آینده صنعت نفت و گاز و پتروشیمی، تامین خوراک است لذا طرح توسعه میدان و با استفاده از ظرفیت های که تاکنون بدلایل مختلف در بالادستی (چاه های نفت و گاز) مغفول مانده اگر در راستای توسعه صنایع پتروشیمی قرار گیرد علاوه بر تامین مطمئن خوراک توسعه یکپارچه را خواهد داشت.

لذا بهتر است قبل از تخریب و آماج تهمت قرار دادن افراد، از چند و چون مسائل اطلاعات موثق حاصل شود.

ما خودمان نفتی هستیم و بیشتر مدیران را میشناسیم، برای تصدی مدیریت شرکت ملی نفت هم چند گزینه خوب وجود دارد که شاید آقای “ع.ب” یکی از بهترین ها باشد.