افزایش دوبرابری فروش محصولات در پتروشیمی شیراز

پتروشیمی شیراز (سهامی عام) طی 6 ماهه اول سال 1400 موفق به فروش 52 هزار میلیارد ریالی محصولات خود شد که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل افزایش بیش از دوبرابری داشته است.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ در ایران شرکت های پتروشیمی پردیس، پتروشیمی شیراز، پتروشیمی خراسان و پتروشیمی کرمانشاه اوره ساز های مهم کشور می باشند و شرکت های کود شیمیایی اوره لردگان و پتروشیمی مسجد سلیمان نیز در آینده به جرگه تولید کنندگان این محصول استراتژیک خواهند پیوست.

طبق گزارشات بارگذاری شده بر روی سامانه کدال در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰، پتروشیمی پردیس همچنان در صدر تولید کنندگاه محصول اوره قرار دارد و پس از آن پتروشیمی شیراز در رده دوم تولید کنندگان این محصول قرار گرفته است.

فروش خیره کننده دومین اوره ساز بزرگ کشور طی ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰

پتروشیمی شیراز (سهامی عام) طی ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ موفق به فروش ۵۲ هزار میلیارد ریالی محصولات خود گردید که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل افزایش بیش از دوبرابری داشته است.

بر این اساس فروش شرکت در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ شامل ۴۹درصد فروش محصولات داخلی با سبدی متنوع از محصولات نظیر اوره کشاورزی و صنعتی، آمونیاک، اسید نیتریک، نیترات آمونیوم، متانول، آرگون، کود مایع ازته و همچنین فروش ۵۱ درصدی محصولات صادراتی که عمدتا محصول اوره را شامل می شود بوده است.

شرکت در ۶ ماهه اول سال۱۴۰۰ موفق به صادرات ۱۱،۱۴۷ تن کود مایع ازته و ۷،۳۷۲ تن متانول گردیده که نسبت به دوره مشابه قبل به ترتیب افزایش ۴۱۵ و ۱۰۴۵ درصدی را ثبت کرده است.

نقطه قوت و حائز اهمیت پتروشیمی شیراز در رقابت با سایر شرکت های همگروه، تولید محصولات انحصاری از قبیل نیترات آمونیوم و کود مایع ازته می باشد که محصول کود مایع ازته در منطقه خلیج فارس بصورت انحصاری در اختیار این شرکت می باشد.

شرکت در بخش تولید نیز در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ با تولید ۱،۷۵۹،۶۴۳ تن محصول عملکرد مطلوبی داشته و افزایش ۴ درصدی تولید نسبت به دوره مشابه قبل و ۶ درصدی نسبت به ظرفیت اسمی را داشته است.

در ارتباط با نرخ فروش، پتروشیمی شیراز درشش ماهه اول سال۱۴۰۰ اوره صادراتی خود را با میانگین نرخ ۶۹،۶۹۴ میلیون ریال به فروش رسانده است. میانگین فروش اوره صادراتی شرکت های گروه نیز ۶۸،۰۸۸ میلیون ریال بوده است.

از منظر تکنیکالی و روند قیمتی سهم در بازه بلند مدت شرکت پتروشیمی شیراز رشد بالاتری را تجربه کرده است. این شرکت طی روزهای قبل سقف قیمتی قبلی خود را لمس و از آن عبور کرده است.

در بازه زمانی شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ شرکت پتروشیمی شیراز از منظر بازده قیمتی سهام بعد از پتروشیمی پردیس در رده دوم قرار گرفته است.

از منظرمقایسه با شاخص ها نیز همگرایی چارت شرکت پتروشیمی شیراز با شاخص گروه شیمیایی به وضوح قابل مشاهده می باشد.