مدیرعامل NPC به استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان سفر کرد

بهزاد محمدی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در برنامه بازدید دو روزه به استان های کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان سفر کرد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛  بهزاد محمدی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی صبح امروز (دوشنبه ۱۹ مهر) در سفری دو روزه، از سایت پتروشیمی گچساران واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد و نیز طرح های پتروشیمی سلمان فارسی، نوسازی اسکله های سازمان منطقه ویژه و نیز طرح NGL3200 در منطقه جفیر بازدید خواهد کرد.

براساس این گزارش، در روز نخست مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از طرح الفین پتروشیمی گچساران و سایت شرکت صنایع پلیمر گچساران بازدید می کند.

طرح الفین پتروشیمی گچساران

هدف از احداث طرح پتروشیمی گچساران، تأمین خوراک مجتمع‌های زیرمجموعه پتروشیمی باختر (واقع در مسیر خط لوله سراسری اتیلن غرب) و همچنین مجتمع‌های پتروشیمی منطقه دنا شامل پتروشیمی چهارگانه ممسنی، دهدشت، بروجن و کازرون می‌باشد. بدین ترتیب که محصول اتیلن گرید پلیمری تولیدی در پتروشیمی گچساران به طول تقریبی ۷۰۰ کیلومتر به‌عنوان خوراک ۴ پتروشیمی زیرمجموعه این شرکت انتقال می‌یابد.

این طرح در زمینی به مساحت تقریبی ۱۵۷ هکتار در استان کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان گچساران قرارگرفته است. تأمین آب پتروشیمی گچساران از سد کوثر این شهرستان با لوله ۲۸ اینچی و به میزان ۱۷۶۰ مترمکعب در ساعت و به طول ۲۷ کیلومتر می باشد. گاز خوراک آن از پالایشگاه بید بلند خلیج فارس به میزان یک‌میلیون و دویست و شصت هزار تن در سال و با خط لوله‌ای به طول ۹۰ کیلومتر تأمین خواهد شد. همچنین گاز سوخت مورد نیاز نیز به میزان ۵۳۹۰۰ مترمکعب در ساعت از خط سراسری گاز و نیز برق این طرح به میزان ۵۰ مگاوات توسط شرکت برق منطقه‌ای خوزستان تأمین می‌ شود.

محصولات طرح پتروشیمی گچساران یک‌میلیون تن اتیلن در سال و نیز ۸۴ هزار تن در سال +C3(برش پروپان و سنگین تر) خواهد بود.

طرح PDH پتروشیمی سلمان فارسی

طرح PDH پتروشیمی سلمان فارسی، نخستین طرح در زنجیره تولید پروپیلن از مسیر پروپان در سبد جهش سوم صنعت پتروشیمی است. این طرح با دانش فنی خارجی در حال اجراست که پیش بینی می شود در سال ۱۴۰۱ با ظرفیت تولید سالانه ۴۵۰ هزار تولید پروپیلن به بهره‌برداری برسد.

طرح NGL3200

پروژه احداث کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰ در جنوب غربی شهر اهواز و غرب رودخانه کارون به منظور جمع آوری گازهای همراه حاصل از فرآورش نفت میادین حوزه غرب کارون شامل میادین نفتی دارخوین، یادآوران، آزادگان جنوبی و آزادگان شمالی است . هدف از احداث این مجتمع تامین خوراک مورد نیاز مجتمع های پتروشیمی مستقر در منطقه ماهشهراست.