طرح‌های بلند پروازانه عربستان؛

«خاورمیانه سبز» از ریاض تا قاهره و اردن

دبیرکل اتحادیه‌ی عرب طرح خاورمیانه‌ی سبز را تأکید بر التزام عربستان سعودی به توسعه‌ی پایدار محیط زیست خواند و محمد بن سلمان در افتتاحیه این اجلاس، از ارائه دو طرح برای مقابله با تغییرات اقلیمی خبر داد که ارزش کل سرمایه‌گذاری در آن‌ها ۳۹ میلیارد ریال سعودی (بیش از ۱۰ میلیارد دلار) است.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛  احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه‌ی عرب در اجلاس خاورمیانه‌ی سبز که روز گذشته توسط محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در ریاض افتتاح شد گفت: این طرح انعکاس توجه عربستان سعودی به تغییرات اقلیمی و توسعه‌ی منطقه است.

ابوالغیط افزود: این طرح بخشی از چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان است که نقش مهمی در کاهش تغییرات اقلیمی و تحقق توسعه‌ی پایدار و ثبات در عربستان سعودی و منطقه دارد و اثرات مثبت آن به کل جهان خواهد رسید.

وی در ادامه گفت: این پروژه استثنایی بوده و نشان از عزم کشورهای همسایه برای اجرای پروژه‌های زیست محیطی و صحرازدایی دارد و همسو با طرح کمربندی سبز قاهره‌ی بزرگ، و طرح بزرگ درختکاری در اردن و دیگر طرح‌هایی که در منطقه اجرا می‌شود و مشوقی برای طرح‌های دیگر خواهد بود.

در افتتاحیه این اجلاس، عربستان سعودی از ارائه دو طرح برای مقابله با تغییرات اقلیمی خبر داد که ارزش کل سرمایه‌گذاری در آن‌ها ۳۹ میلیارد ریال سعودی (بیش از ۱۰ میلیارد دلار) است و ریاض ۱۵درصد آن را تامین خواهد کرد

محمد بن سلمان در سخنرانی آغاز اجلاس، در مورد هدف اصلی اجلاس و برنامه‌ها و پروژه‌های مطرح‌شده در آن، گفت: «در این اجلاس گرد هم آمده‌ایم تا تلاش‌ها برای حفاظت محیط‌ زیست و مقابله با تغییرات اقلیمی را هماهنگ و نقشه‌راهی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در منطقه به میزان ۱۰درصد بیشتر از مجموع مشارکت‌های جهانی تهیه کنیم. در این راستا، طبق برنامه‌ای که بزرگ‌ترین برنامه درختکاری جهان محسوب می‌شود، ۵۰میلیارد درخت در منطقه خواهیم کاشت که ۵ درصد از میزان درختکاری هدف در جهان را شامل می‌شود.»