دولت سهم‌ش در هلدینگ خلیج فارس را برای فروش گذاشت

رئیس سازمان خصوصی سازی خبر بزرگترین عرضه تاریخ کشور را اعلام کرد. بنا شده تا پالایشگاه شازند به صورت عرضه اولیه و ۱۸ درصد سهام هلدینگ خلیج فارس به صورت بلوکی به فروش برسد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ قربان زاده با اشاره به تصمیمات اخذ شده در جلسه اخیر هیئت واگذاری که حضور با وزیر اقتصاد و وزیر دادگستری برگزار شد گفت: سهام ۱۸ درصدی دولت در هلدینگ خلیج فارس بود که این مزایده با توجه به حجم ارزش روز بالای آن بزرگترین حراج تاریخ بورس است. بیش از ۳۵۰ هزار میلیارد تومان ارزش کل این شرکت است و سهم ۱۸ درصدی آن نیز ارزش بالایی دارد.

او گفت: با توجه به بلوکی بودن و سهام مدیریتی و کنترلی بودن این شرکت، دو حالت مورد بررسی قرار گرفت. یکی اینکه ۱۸ درصد به صورت یکجا به فروش برسد و یا در ۳ بلوک ۶ درصدی به علت اینکه خریدار این سهام با توجه به ارزش بالای آن محدود هست. سهامدار عمده فعلی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس جزو خریداران آن هستند که مذاکره آنان به هیئت ابلاغ شده است.

پالایشگاه شازند بزرگترین پالایشگاه کشور است که اکنون با تولید ۱۶٫۵ میلیون لیتر بنزین در روز بزرگ‌ترین تولیدکننده بنزین در میان پالایشگاه‌های نفت ایران و دومین تولیدکنندهٔ بزرگ بنزین در ایران پس از پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس است. پالایشگاه شارند همچنین با تولید ۲۰۰۰ تن ال‌پی‌جی در روز دومین تولیدکنندهٔ بزرگ گاز مایع در میان پالایشگاه‌های نفت ایران پس از پالایشگاه تبریز محسوب می‌شود.

سالاری مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی پالایشگاه شازند را یکی از پالایشگاه‌های استراتژیک کشور دانست و گفت: سال گذشته حدود ۱۰ درصد مالکیت سهام این پالایشگاه به شیوه رد دیون به سازمان تامین اجتماعی منتقل شده و امسال هم تکلیف تبصره ۲ قانون بودجه است که حدود ۱۰ درصد دیگر به این سازمان و ۴۵ صدم درصد آن به صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر واگذار شود.

هلدینگ خلیج فارس هم طبق اعلام سازمان مدیریت صنعتی سومین شرکت بزرگ کشور محسوب می‌شود که بیش از ۱۵ شرکت خدماتی و تولیدی زیر مجموعه دارد. از جمله شرکت‌های وابسته به این هلدینگ می‌توان به پتروشیمی بندرامام، پتروشیمی فجر، پتروشیمی مبین، پتروشیمی کارون، پتروشیمی نوری و پالایشگاه گاز بیدبلند اشاره کرد.

ربیعی مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس هم بهمن سال قبل اعلام کرده بود که مدت‌هاست برای عرضه شرکت‌های زیر مجموعه هلدینگ برنامه ریزی می‌کنند و به استقبال خصوصی سازی و عرضه سهم شرکت‌ها در بورس خواهند رفت.

طبق اعلام سازمان خصوصی سازی ۱۰ درصد پالایشگاه شازند به صورت عرضه اولیه به طریق حراج یا ثبت سفارش واگذار خواهد شد. هلدینگ خلیج فارس هم به صورت بلوکی عرضه خواهد شد. عرضه به صورت بلوکی انجام می‌شود تا باعث بروز آسیب در بازار سرمایه نشود.

معاملات بلوکی تاثیری بر تابلو بورس نداشته و باعث ریزش نخواهد شد

مرید سادات کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: عرضه بلوکی به معنای آن است که عرضه خارج از تابلو بورس و با توافق بین خریدار و فروشنده انجام می‌شود. ممکن است عرضه این حجم عظیم در تابلو بورس باعث ایجاد اثر منفی بر بازار شود اما پیش از این نشان داده شده که معاملات بلوکی تاثیری بر تابلو بورس نداشته و باعث ریزش نخواهد شد.

با توجه به سهم بزرگ ارائه شده فرد خریدار سیت یا حق اعمال نظر مدیریتی خواهد داشت بنا بر این برای جلوگیری از بروز اشکال در فرایند تولید، سازمان بورس صلاحیت متقاضیان خرید این سهم‌ها را ارزیابی خواهد کرد.

پارچینی مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: متقاضیانی که فرایند صلاحیتشان از نظر تمکن مالی و اهلیت تایید شده باشند می‌توانند در فرایند خرید شرکت کنند.

زمان عرضه پالایشگاه شازند در اختیار وزیر اقتصاد است اما طبق اعلام سازمان خصوصی سازی احتمالا پایان آذر خواهد بود اما زمان عرضه هلدینگ خلیج فارس هفته آینده مشخص خواهد شد.