رستمی: ایجاد اشتغال پایدار در مناطق محروم و برقراری عدالت سرمایه‌‌گذاری از جمله اهداف شستا است

مدیرعامل شستا با اشاره به برنامه‌ریزی سرمایه‌گذاری ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی این شرکت، توسعه، ایجاد اشتغال پایدار در مناطق کم‌برخوردار و محروم و برقراری عدالت سرمایه‌‌گذاری را از مهمترین نتایج این راهبرد دانست.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ علی رستمی مدیرعامل شستا در دیدار با اعضای کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، از انجام برنامه‌ریزی‌های لازم جهت افزایش سرمایه‌گذاری‌های جدید بر مبنای استفاده از ظرفیت‌های نهفته و مغفول ایران اسلامی در مجموعه شستا خبرداد.

در این جلسه، پیشنهادات و شیوه‌های تامین مالی پروژه‌های هلدینگ‌ها و شرکت‌های تابعه شستا ارائه و بررسی شد.

در ابتدای جلسه علی رستمی مدیرعامل شستا به ارائه گزارشی از عملکرد مالی، پروژه‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها، برنامه‌های جاری و آتی شستا پرداخت.

رستمی با اشاره به اینکه شستا از بزرگترین شرکت‌های بورسی در کشور است گفت:

شستا با فعالیت در ۱۷ صنعت مختلف در قالب ۱۵۷ شرکت، ۱۱ درصد از سهم بازار سرمایه ایران را در اختیار دارد.

وی افزود: ۱۵درصد تولید ناخالص ایران توسط هلدینگ‌ها و شرکت‌های تابعه شستا تولید می‌شود.

مدیرعامل شستا با تاکید بر اینکه سیاست و نگاه ما در مجموعه شستا، نگاهی توسعه‌گرا و عدالت محور در سراسر کشور است، افزود: مجموعه شستا در حال حاضر ۴۲هزار میلیارد تومان پروژه در سراسر کشور در دست اجرا دارد که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده این عدد به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

رستمی، مولدسازی دارایی‌های غیرمولد شستا را از دیگر اهداف و برنامه‌های آتی خواند و افزود:با مولدکردن سرمایه‌های راکد و افزایش سودآوری؛ ضمن افزایش تحرک و پویایی در شستا، اقدام به سرمایه‌گذاری در راستای توسعه و ایحاد اشتغال پایدار در مناطق کم‌برخوردار و محروم نمودیم.

وی با تاکید بر اینکه ما خود را مسئول و ملزم به داشتن نگاه توسعه‌ای در سراسر کشور می‌دانیم افزود: برنامه‌ریزی‌های لازم جهت افزایش سرمایه‌گذاری‌های جدید بر مبنای استفاده از ظرفیت‌های نهفته و مغفول ایران اسلامی در مجموعه شستا انجام گرفته است.

رستمی مدیریت دقیق و علمی شرکت‌های تابعه و استقرار نظام حکمرانی هوشمند در شستا را از اقدامات مهم در راستای تحقق چشم‌انداز شستا برشمرد و افزود:

بر این اساس، تحقق واقعی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، ارزش‌آفرینی و کسب منافع پایدار برای ذینفعان و نقش‌آفرینی مناسب در رشد و توسعه پایدار اقتصادی کشور را برای افق ۱۴۰۴ متصور هستیم.

مدیرعامل شستا رعایت اصول تفکر راهبردی، سودآوری پایدار، مدیریت ریسک، نقد شوندگی دارایی‌ها، ارتقای هم افزایی، بهبود زنجیره تأمین و زنجیره ارزش را مهم ارزیابی کرد و افزود: با مدیریت پویا و اثربخش می‌توان ارزش ذخایر و سرمایه‌های بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی را حفظ و ارتقا داد.

رستمی بهره‌مندی از فرصت‌های بهینه محیط بین‌الملل و توسعه سرمایه‌گذاری در صنایع هدف در راستای خلق ارزش و ایجاد منافع پایدار را از مهمترین کلید‌های راهبردی شستا خواند بیان داشت:برقراری عدالت سرمایه‌‌گذاری از طریق توسعه فعالیت‌ها در مناطق محروم و کم‌برخوردار دارای پتانسیل، از مهمترین نتایج این راهبردها است.

وی افزود: با انجام مطالعات آینده‌نگاری، تحلیل پرتفوی فعلی شستا از منظر سودآوری، بررسی مزیت‌های نسبی کشور در حوزه‌های گوناگون و شناسایی پتانسیل‌های گروه از منظر دانش فنی، اقدام به انتخاب صنایع هدف جهت تمرکز سرمایه‌گذاری نموده‌ایم.

در ادامه جلسه نیز اعضای کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی به ارائه پیشنهادات خود در راستای تامین منابع مالی پروژه‌ها پرداختند.

بر همین اساس اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه سرمایه‌گذاری در کشور و ظرفیت برنامه سرمایه‌گذاری ۲۵ ساله چین بیان داشت:

می‌توان با استفاده از ظرفیت بانک‌های دارای مجوز ترکیه اقدام به جذب سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور در پروژه‌های صادراتی و ارزی کشور کرد.

ایزدخواه از دیگر نمایندگان حاضر در جلسه با تاکید بر تاسیس صندوق ذخیره ارزی در شستا و سرمایه‌گذاری در حوزه خودروسازی گفت: در حال حاضر شرکت‌های دانش بنیان آماده فعالیت در این حوزه با ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار خودرو می باشند.

وی سرمایه‌گذاری در تولید تایرهای ماشین سنگین، اصلاح و توسعه نژاد دام‌های بصرفه، سرمایه‌گذاری در مناطق محروم در تمامی حوزه‌ها در راستای رشد و شکوفایی این مناطق را از دیگر انتظارات از مجموعه شستا دانست.