جمع‌آوری اطلاعات ایثارگران بند «دال» تا پایان دی‌ماه

مشمولان بخشنامه بند «دال» تبدیل وضعیت ایثارگران در وزارت نفت، باید مدارک هویتی، ایثارگری، تحصیلی و... را در اسرع وقت به نماینده یا مسئول تعیین‌شده در مدیریت منابع انسانی شرکت محل خدمت خود ارائه کنند.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ روز دوشنبه (۲۷ آذرماه) جواد اوجی، وزیر نفت، بخشنامه بند (د) تبدیل وضعیت ایثارگران در وزارت نفت را به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت و معاونان چهار شرکت اصلی وزارت نفت ابلاغ کرد. بر اساس این بند، نیروهای پیمانکاری می‌توانند بر اساس ضوابط و قوانین مذکور در بخشنامه، همچنین مطابق با مجموعه مقررات اداری استخدامی صنعت نفت، مدارک خود را برای مراحل بعدی ارائه کنند. بر همین اساس خبرنگار شانا گفت‌وگویی با علی ستوده، مدیرکل آموزش، برنامه‌ریزی نیروی انسانی و تحول اداری داشته است تا درباره جزئیات این بخشنامه و نحوه اجرای آن بیشتر بدانیم.

قانون بند (د) تبصره (۲۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور شامل چه کسانی می‌شود؟

ایثارگران مشمول ماده (۲۱) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و اصلاحات و الحاقات بعدی آن (شامل فرزندان شاهد، جانباز و آزاده، رزمندگان دارای حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه، جانبازان، آزادگان، همسر، پدر، مادر، خواهر و برادر شهدا، همسر جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر، همسر آزادگان دارای حداقل یک سال اسارت، همسر و فرزندان رزمندگان دارای حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه) که تا تاریخ ۱۳۹۹.۱۲.۲۷ (تاریخ تصویب قانون بودجه توسط مجلس شورای اسلامی) به‌طور تمام‌وقت در وزارت نفت و شرکت‌های تابع به‌صورت قراردادی مدت موقت، مدت معین و پیمانکاری شاغل بوده‌اند و خدمات آنان در سال ۱۴۰۰ استمرار یافته است، شامل این بند می‌شوند.

فرآیند اجرای قانون بند (د) تبصره (۲۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور چگونه است؟

بر اساس بخشنامه شماره ۷۳۲-۲/۲۰ مورخ ۲۵ آذر ۱۴۰۰، ابلاغی مقام عالی وزارت، همچنین مطابق مجموعه مقررات اداری استخدامی صنعت نفت، با شناسایی افراد واجد شرایط و جمع‌آوری مدارک آنها، فرآیند بررسی، صحت‌سنجی و اعتبارسنجی از مدارک هویتی، ایثارگری، تحصیلی، شغلی و… انجام می‌شود سپس اطلاعات این افراد در «سامانه جمع‌آوری مدارک ایثارگری» ( تا حد امکان تا پایان دی‌ماه) تغذیه می‌شود.

پس از پردازش سیستمی شرایط افراد در سامانه، مطابق با ضوابط و تأیید مشمولان، موضوع انجام استعلام‌های رسمی شامل مدارک تحصیلی، مدارک ایثارگری، گزینش، سوابق کاری در قراردادها و پیمان‌ها و بیمه‌های پرداخت‌شده به سازمان تأمین اجتماعی، همچنین تخصیص یا ایجاد سمت‌های سازمانی مناسب و دیگر موارد حسب مورد از سوی مدیریت توسعه منابع انسانی شرکت‌ها یا واحدهای ستادی، مدیریت‌های مهندسی ساختار و اداره کل تشکیلات، روش‌ها و تعالی سازمانی اقدام می‌شود و سرانجام مجوز استخدام همه افراد از وزیر نفت دریافت و ضمن تخصیص کد مجوز و شماره ردیف استخدامی از سوی اداره کل آموزش، برنامه‌ریزی نیروی انسانی و تحول اداری، نسبت به انجام تشریفات استخدام/ تبدیل وضعیت استخدامی افراد مشمول و آغاز برنامه‌های آموزشی بدو استخدام ایشان اقدام می‌شود.

تاکنون چه اقدام‌هایی به‌منظور اجرای قانون بند (د) در سطح وزارت نفت صورت گرفته است؟

افزون بر بررسی‌های کارشناسی و مدیریتی در شورای مدیران توسعه منابع انسانی به ریاست معاون وزیر در توسعه مدیریت و سرمایه انسانی، همکاری‌ها با سازمان اداری و استخدامی و دیگر مراجع ذی‌ربط خارج از وزارت نفت که منتج به ابلاغ بخشنامه مقام عالی وزارت شد، هم‌زمان به‌منظور تسریع و تسهیل در اقدام‌ها، سامانه تحت وب و اینترانتی جمع‌آوری مدارک مشمولان به آدرس isar.nioc.ir راه‌اندازی و کاربران تأییدکننده اطلاعات در هریک از شرکت‌های اصلی با سطح دسترسی ایجاد کاربری تغذیه‌کننده یا تأییدکننده برای شرکت‌های فرعی و تابع مشخص و اعلام شد. در ضمن نشست هماهنگی چگونگی اقدام‌هایی اجرایی در سامانه یادشده نیز با حضور متولیان چهار شرکت اصلی و ستاد وزارت نفت برگزار شده است.

کارکنان مشمول چه اقدام‌هایی را باید انجام دهند؟

کارکنان قراردادی مدت موقت و مدت معین (که از ابتدای سال ۱۳۹۶ به بعد مشغول به فعالیت شده‌اند)، همچنین نیروهای پیمانکاری طرف قرارداد مشمول در صنعت نفت باید مدارک هویتی، ایثارگری، تحصیلی و… را در اسرع وقت به نماینده یا مسئول تعیین‌شده در مدیریت منابع انسانی شرکت محل خدمت خود ارائه کنند تا فرآیندهای بررسی، صحت‌سنجی، تغذیه در سامانه جمع‌آوری مدارک و… در کمترین زمان ممکن آغاز شود.