بررسی سهام پتروشیمی‌ها در بازار سرمایه

بررسی وضعیت سهام های مرتبط با پتروشیمی در این هفته نشان می دهد که وضعیت در این گروه هم بسیار مطلوب تر از هفته های گذشته است و در این هفته از 29 نماد، 23 نماد افزایش قیمت را ثبت کردند و تنها 6 نماد منفی بودند.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛  اگرچه روند کاهش قیمت ها در هفته کاری گذشته (۲۷ آذر – اول دی ماه) شکست اما بازار سرمایه هنوز وضعیت مطلوبی پیدا نکرده است. در چهار روز این هفته شاخص کل بورس بالا رفت و بخصوص در روز چهارشنبه رشد ۴۰ هزار واحدی این شاخص امیدوار کننده بود. این وضع با بازگشت سرمایه های حقیقی در این روز همراه شد. پیش از آن در نزدیک به ۲۰ روز کاری متوالی، بورس شاهد خروج سرمایه های حقیقی بود و حالا شکسته شدن این روند می تواند آغازی برای رشد دوباره این بازار باشد.

 

شاخص کل در ابتدای معاملات این هفته عدد یک میلیون و ۲۹۳ هزار واحد را نشان می داد و در پایان هفته به عدد یک یمیلون و ۳۵۹ هزار واحد رسید که به این ترتیب به طور میانگین سهامداران بیش از ۵ درصد سود را کسب کردند؛ اما جالب اینجاست که این سود فقط زیان یک هفته ماقبل آن را پوشش می دهد؛ زیرا که در هفته کاری ماقبل آن (۲۰ – ۲۴ آذرماه) شاخص کل از یک میلیون و ۳۴۹ هزار واحد به یک میلیون و۲۹۳ هزار واحد رسیده بود و این هفته فقط این زیان جبران شده است، در حالی که اوایل شهریور، شاخص کل بالای یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد بود!

 

بررسی وضعیت سهام های مرتبط با پتروشیمی در این هفته نشان می دهد که وضعیت در این گروه هم بسیار مطلوب تر از هفته های گذشته است. در هفته ماقبل آن برای اولین بار طی شش ماه اخیر همه ۲۹ نماد باز در این گروه کاهش قیمت هفتگی داشتند و هیچ نمادی مثبت نبود! اما خوشبختانه در این هفته از ۲۹ نماد، ۲۳ نماد افزایش قیمت را ثبت کردند و تنها ۶ نماد منفی بودند.

 

سه نماد از این گروه، پتروشیمی ممسنی (ممسنی)، پتروشیمی کازرون (کازرو) و پتروشیمی دهدشت( دهدشت) به علت ابهام در وضعیت اطلاعاتی از سال گذشته بسته شده و هنوز در حالت تعلیق است.

بیشترین سود

از میان ۲۳ سهمی که دارای عملکرد مثبت در هفته مورد بررسی بودند، ۱۱ سهم سودی کمتر از ۵ درصد را در این هفته ثبت کردند، ۷ سهم دیگر سودی بین ۵ تا ۱۰ درصد داشتند و ۵ سهم نیز سودی بیش از ۱۰ درصد را ثبت کردند که قابل توجه است. پتروشیمی شهید تندگویان (شگویا) و پتروشیمی ارومیه (شاروم) بعد از مدتها کاهش قیمت این هفته روندی صعودی پیدا کردند ولی بیشترین سود متعلق به صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم) و پتروشیمی پردیس (شپدیس) بود.

بیشترین زیان

همان طور که گفته شد این هفته ۶ سهم مرتبط با پتروشیمی دچار کاهش قیمت شدند که ۵ سهم زیانی کمتر از ۵ درصد داشتند و تنها یک سهم زیانی بالاتر از این درصد را ثبت کرد. پتروشیمی های فسا و داراب که این هفته در صدر جدول زیان ده ها بودند مدتها است که دچار صف فروش هستند و مهمترین اتفاق برای پتروشیمی فسا (فسا) این بود که قیمت این سهام به پایین تر از ۱۰۰۰ ریال رسید.