رشد ۷۶ درصدی ارزآوری برای کشور؛

درآمد صادراتی ۴۰ میلیارد دلاری پتروشیمی‌ها در تحریم

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی از رشد ۷۶ درصدی ارزآوری صنعت پتروشیمی در ۹ ماه امسال نسبت به پارسال خبر داد و گفت: پتروشیمی‌ها در دوران سخت تحریم از سال ۹۷ تاکنون بیش از ۴۰ میلیارد دلار درآمد صادراتی برای کشور ایجاد کرده‌اند.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ احمد مهدوی ابهری، امروز (چهارشنبه، هشتم دی‌ماه) در نشست خبری به مناسبت روز صنعت پتروشیمی با اشاره به مزیت‌های بسیار این صنعت گفت: با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای توسعه صنعت پتروشیمی از سوی حاکمیت، این صنعت به تنهایی قادر است بسیاری از نیازهای اقتصادی کشور به‌ویژه در حوزه ارز را تأمین کند.

وی افزود: صنعت پتروشیمی در این سال‌های تحریم و جنگ اقتصادی با ارزآوری و انجام تعهد خود به سامانه نیما، دولت را یاری دهد.

۹ ماه امسال؛ ۱۰.۵ میلیارد دلار صادرات

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، صنعت پتروشیمی را در مقابل خام‌فروشی عنوان کرد که امسال به ۹۳ میلیون تن ظرفیت اسمی می‌رسد و ادامه داد: ارزش صادرات این صنعت در ۹ ماه امسال ۱۰.۵ میلیارد دلار بوده است.

مهدوی ابهری با بیان اینکه پتروشیمی‌ها از ابتدای امسال تاکنون حدود ۴ میلیارد دلار نیاز داخل را تأمین و حدود یک میلیارد دلار کود اوره با قیمت تکلیفی به بخش کشاورزی عرضه کرده‌اند، گفت: این موفقیت‌های صنعت نفت در زمان تحریم به‌طوری انجام شده که هم تولید افزایش یافته است و هم صادرات، هم در ارزآوری شاگرد اول بودیم و هم در رفع تعهد.

وی به ظرفیت بالای صنعت پتروشیمی برای توسعه و حمایت از آن تأکید و اظهار کرد: از وزیر نفت قدردانی می‌کنم که نگاه مثبتی به توسعه این صنعت دارند و در این مدت این صنعت را حمایت کرده‌اند.

افزایش ۸ درصدی تولید و صادرات

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ادامه داد: روزانه ۷۲ تا ۷۳ میلیون مترمکعب گاز در صنعت پتروشیمی و از سوی دیگر در بخش خانگی روزانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌شود. ارزش تولیدات پتروشیمی ۲۱ میلیارد دلار است و اگر گازی که در بخش خانگی مصرف می‌شود به محصولات پتروشیمی تبدیل شود سالانه ۱۷۰ میلیارد دلار ارزش دارد، بنابراین جامعه باید بدانند که در حال استفاده از چه منابعی است و در مصرف آن صرفه‌جویی کند.

مهدوی ابهری با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی، میزان ارز تزریق‌شده به سامانه نیما را ۹.۲ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: بقیه درآمد ارزی صرف خرید تجهیزات، کاتالیست و طرح‌های توسعه‌ای شده است.

وی به افزایش ۸ درصدی مقدار صادرات همچنین رشد ۸ درصدی تولید پتروشیمی‌ها نسبت به پارسال اشاره و تصریح کرد: ارزآوری این صنعت حدود ۷۶ درصد نسبت به پارسال بالا رفته است که ناشی از رشد قیمت محصولات در دنیا و هم افزایش تولیدات در کشور است.

پایان ۱۴۰۰؛ ۱۴ میلیارد دلار صادرات

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی درباره کمبود گاز در فصل زمستان برای مجتمع‌های پتروشیمی افزود: برای مدیریت مصرف گاز اکثر اورهال‌ها را برای این فصل برنامه‌ریزی کردیم.

مهدوی‌ابهری با بیان اینکه پتروشیمی‌ها در دوران سخت تحریم از سال ۹۷ تاکنون بیش از ۴۰ میلیارد دلار درآمد صادراتی برای کشور ایجاد کرده‌اند، گفت: در این مدت بیش از ۱۹.۵ میلیون تن ماده اولیه صنایع پایین دستی به ارزش ۱۷.۵ میلیارد دلار را برای داخلی‌ها تأمین شده است که اگر نبود باید وارد می‌شد.

وی ادامه داد: همچنین در این دوران (از سال ۹۷ تاکنون) بیش از ۸ میلیون تن کود شیمیایی اوره با قیمت تکلیفی به ارزش ۲.۱۳ میلیارد دلار به بخش کشاورزی عرضه شده است.

 

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در پایان اظهار کرد: صنعت پتروشیمی در اوج سال‌های تحریم به‌طور میانگین سالانه حدود ۱۱ میلیارد دلار درآمد صادراتی داشته و ۵.۵ میلیارد دلار نیز صرفه‌جویی ارزی در واردات برای کشور ایجاد کرده است، امسال نیز صادرات محصولات پتروشیمی به حدود ۱۴ میلیارد دلار خواهد رسید.