پتروپالایشگاه‌ها راهبردی برای کاهش خام‌فروشی

یکی از موارد اساسی برای بی‌اثر کردن تحریم‌های نفتی، تغییر رویکرد از خام‌فروشی به سمت فرآورده‌فروشی و تولید محصولات نهایی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر در مسیر کاهش وابستگی کشور به نفت خام است که ایجاد و احداث پتروپالایشگاه‌ها یکی از این راهکارهاست.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی که با عنوان طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بود، با تصویب در نشست علنی ۲۴ تیرماه سال ۹۸ مجلس به تأیید شورای نگهبان رسید و در تاریخ ۲۶ مرداد سال ۹۸ جهت اجرا به وزارت نفت ابلاغ شد.

در شرایط کنونی یکی از راهکارهایی که همواره برای خروج از اقتصاد تک‌محصولی ارائه می‌شود ساخت پتروپالایشگاه و تبدیل نفت به فرآورده‌های متعدد است، همچنین این طرح می‌تواند اشتغال‌زایی خوبی نیز به همراه داشته باشد، اما مهم‌ترین نتیجه این طرح که عبور از خام‌فروشی است، قطع وابستگی و خنثی‌سازی تحریم‌هاست.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با حمایت از چنین طرح‌هایی، احداث پتروپالایشگاه را مهم‌ترین سلاح دفاعی در برابر تحریم نفتی و راه برون‌رفت از مشکلات خام‌فروشی دانسته و معتقدند پالایشگاه‌سازی سبب توسعه صنایع پایین‌دستی و تولید محصولات پتروشیمی می‌شود و به تقویت منابع ارزی کمک می‌کند.

احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه راه برون‌رفت از مشکلات خام‌فروشی است

حسین حسین‌زاده، عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: امروز دنیا به سمت ساخت پتروپالایشگاه می‌رود، به این معنا که صنایع پتروشیمی و صنایع پالایشگاهی را ترکیب و پتروپالایشگاه‌ها را خلق کرده‌اند. امروز راه برون‌رفت از مشکلات مرتبط با خام‌فروشی و نیمه‌خام‌فروشی احداث پالایشگاه‌ها با سرمایه‌گذاری مردمی است.

وی افزود: یکی از راه‌های دستیابی به توسعه در نفت، تأسیس پتروپالایشگاه‌هاست، زیرا اگر پتروپالایشگاهی همچون ستاره خلیج فارس نبود اکنون واردکننده بنزین بودیم، از این رو ایجاد پتروپالایشگاه باید به‌عنوان سیاستی راهبردی از سوی همه دولت‌ها اجرایی شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ساخت و راه‌اندازی پالایشگاه‌ها در مقیاس کوچک، افزون بر مزیت‌هایی نظیر تولید فرآورده، تسریع در انتقال و توزیع فرآورده‌های مختلف نفتی به نقاط دورافتاده و سخت‌گذر، سبب تسهیل ورود بخش خصوصی به صنعت پالایش می‌شود.

حسین‌زاده اعلام کرد: مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون احداث پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها با استفاده از سرمایه‌های مردمی، نوع نگاه خود را به این مهم مشخص کرده است، همچنین یکی از برنامه‌های آقای اوجی (وزیر نفت) ایجاد پتروپالایشگاه‌هاست، چنین برنامه‌هایی در کنار افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی‌ها بی‌شک کاهش و حتی توقف خام‌فروشی را به همراه خواهد داشت.

نقش مؤثر پتروپالایشگاه‌ها در ایجاد اشتغال، درآمدزایی و ارزآوری

محمدطلا مظلومی، عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز در این باره گفت: رونق صنایع پتروشیمی در شرایط کنونی اهمیت بسیاری دارد. با راه‌اندازی پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها می‌توان جوانان بسیاری را به‌طور مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار کرد، همچنین این صنایع برای کشور درآمدزایی و ارزآوری بسیار به همراه دارند.

وی افزود: پالایشگاه و پتروپالایشگاه‌سازی باید به‌عنوان سیاستی راهبردی ازسوی همه دولت‌ها اجرایی شود، همچنین تقویت و توسعه پتروشیمی‌ها و ایجاد پتروپالایشگاه‌ها بدون‌شک ایجاد ارزش‌افزوده را به‌دنبال دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: راه‌اندازی و ایجاد پتروپالایشگاه‌ها افزون بر مزیت‌هایی که دارد سبب تسهیل ورود بخش خصوصی به صنعت پالایش نیز می‌شود.

ساخت پالایشگاه ابزار دفاعی بسیار خوبی برای مبارزه با تحریم است

هادی بیگی‌نژاد، یکی دیگر از اعضای کمیسیون انرژی مجلس نیز معتقد است قانون احداث پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها با استفاده از سرمایه‌های مردمی با هدف جلوگیری از فروش نفت خام، تبدیل آن به فرآورده‌های با ارزش، ایجاد ارزش اقتصادی برای کشور، اشتغال، بی‌اثر کردن تحریم‌ها، افزایش درآمد ارزی، رسیدن به تنوع مشتری و… تصویب شده است.

وی با بیان اینکه ساخت پالایشگاه ابزار دفاعی بسیار خوبی برای مبارزه با تحریم است، افزود: پالایشگاه‌سازی سبب توسعه صنایع پایین‌دستی و تولید محصولات پتروشیمی شده و به تقویت منابع ارزی کمک می‌کند.

عبور از خام‌فروشی با توسعه پتروپالایشگاه‌ها میسر است

سیدموسی موسوی، عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره بر ضرورت عبور از خام‌فروشی و افزایش تولید محصولات پتروشیمی، گفت: از آنجا که تمام هم و غم ما در حوزه نفتی جلوگیری از خام‌فروشی است، از این رو تقویت و توسعه پتروشیمی‌ها و ایجاد پتروپالایشگاه‌ها ضرورتی غیرقابل انکار است.

وی با بیان اینکه ایجاد تنوع در تولید محصولات پتروشیمی، افزون بر ارزآوری، صادرات و ایجاد ارزش‌افزوده، برای جوانان اشتغال‌زایی بسیار بالایی به‌دنبال دارد، افزود: تمرکز ارزش‌افزوده بر صنایع پایین‌دستی است، بنابراین اگر بیشترین حجم سرمایه‌گذاری خود را روی صنایع پایین‌دستی بگذاریم بیشترین عایدی نصیب کشور می‌شود.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: نمی‌توان نقش پتروشیمی‌ها را در شرایط تحریمی کنونی همسو با درآمدزایی و ارزآوری برای کشور منکر شد و می‌توان گفت پتروشیمی‌ها به‌عنوان یکی از اقلام مهم صادراتی در شرایط تحریمی به داد کشور رسیده‌اند، هرچند در شرایط کنونی فروش و صادرات نفت نیز به‌خوبی پیش می‌رود و در این مدت نیز رکوردهای خوبی در فروش نفت داشته‌ایم.