ابرپروژه‌ پتروالفین فن‌آوران پس از ده سال فعال می‌شود/ بانک رفاه تامین سرمایه می‌کند

علی رستمی مدیرعامل شستا و اسماعیل لله‌گانی مدیرعامل بانک رفاه در سفر به استان خوزستان از فعال شدن فاز اول پروژه‌ پتروالفین فن‌آوران بندرماهشهر پس از یک دهه و با تامین سرمایه ۵۰۰‌میلیون یورویی از سوی بانک رفاه کارگران خبر دادند‌.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ علی رستمی مدیرعامل شستا به همراه اسماعیل لله‌گانی مدیرعامل بانک رفاه و اعضای هیئت مدیره و معاونین شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، برای بازدید از شرکت‌های تابعه شستا در استان خوزستان به این استان سفر کردند.

براساس این گزارش علی رستمی مدیرعامل شستا در بازدید از شرکت پتروشیمی فن‌آوران با تاکید بر سیاست‌های کلان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی در راستای هم‌افزایی شرکت‌ها و دستگاه‌های تابعه افزود: بانک رفاه با ظرفیت‌های بسیار زیاد خود در حوزه تامین منابع مالی می تواند ضمن مشارکت در پروژه‌های مجموعه شستا، سرعت انجام آن‌ها را افزایش دهد.

مدیرعامل شستا با اشاره به توقف ده ساله پروژه پتروالفین فن‌آوران و نیاز به تامین منابع مالی این پروژه گفت: میزان سرمایه‌گذاری فاز اول این پروژه ۵۰۰ میلیون یورو است و بانک رفاه می تواند با استفاده از ظرفیت‌های خود در تامین منابع مالی موردنیاز مشارکت کند.

وی پروژه افزایش ظرفیت متانول را از مهمترین پروژه‌های در دست اجرای پتروشیمی فن‌آوران برشمرد و افزود:در سال حمایت از تولید ضمن اجرایی شدن این پروژه، اقدامات لازم برای آغاز عملیات پروژه بازیافت دی اکسید کربن صورت گرفته است.

رستمی با تاکید بر سیاست شستا در حمایت از تولید ملی و استفاده از ظرفیت‌ شرکت‌های دانش بنیان و متخصصان داخلی بیان داشت:برنامه‌ریزی و اقدامات لازم جهت کاهش وابستگی‌ شرکت‌ها به تجهیزات، دانش فنی و متخصصان خارجی طی بازه ۵ ساله به صفر برسد.

مدیرعامل شستا، توسعه فعالیت‌ها در حوزه صادرات را امری حیاتی دانست و اظهار داشت:باید اقدامات و برنامه‎ریزی‌های لازم برای ایجاد ظرفیت‌های صادراتی محصولات تولید شده در صنایع پایین دستی این شرکت انجام گیرد.

وی ورود شرکت‌های شستا در ایجاد صنایع میان دست مانند تولید اسید سیتریک را مهم ارزیابی کرد و افزود:با توسعه و تکمیل زنجیره ارزش می توانیم ریسک سرمایه‌گذاری‌ها و پروژه‌های توسعه‌ای را کاهش دهیم

رستمی تبدیل دارایی‌های غیرمولد به دارایی مولد را ضروری خواند و گفت:باید این دارایی‌ها از مجموعه خارج و با سرمایه‌گذاری در پروژه‌های توسعه‌ای تبدیل به دارایی‌های مولد و سودآور کنیم.

وی افزود: پیام حضور مدیران و معاونین ارشد شستا در بازدید‌ از شرکت‌های تابعه، حمایت همه‌جانبه از تولید ملی و کارگران است.

اسماعیل لله‌گانی مدیرعامل بانک رفاه نیز در این بازدید با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه صادرات و حجم صادرات انجام شده، گفت:پتروشیمی فن‌آوران دستارودهای خوبی در زمینه تولید، فناوری و تکنولوژی‌های روز دنیا داشته است.

لله‌گانی با تاکید بر ظرفیت‌های این شرکت در راستای تبدیل شدن به یک هلدینگ پتروشیمی افزود:پتروشیمی فن‌آوران با ورود به صنایع پایین دستی چون متانول می‌تواند زنجیره ارزش خود را تکمیل و سودآوری شرکت را افزایش دهد.

مدیرعامل بانک رفاه، رویکرد تیم مدیریتی شستا در توسعه و تکمیل زنجیره ارزش مجموعه را قابل تقدیر خواند و افزود: بانک رفاه و شستا هر دو از یک خانواده و متعلق به سازمان تامین اجتماعی هستند و می توانند از ظرفیت‌های یکدیگر در راستای رشد و توسعه فعالیت‌ها بهره‌مند شوند.

لله‌گانی منابع صندوق توسعه ملی، منابع ارزی و داخلی بانک رفاه را از ظرفیت‌های این بانک در راستای سرمایه‌گذاری و مشارکت در پروژه‌ها خواند و اظهار داشت: بانک رفاه این امکان را دارد تا با معرفی سرمایه‌گذارن بخش خصوصی و ایجاد ظرفیت‌های مشارکت مردمی، تامین مالی پروژه‌های توسعه‌ای و صنایع پایین دستی را برعهده بگیرد.