علی عسکری در مراسم معارفه خود:

پتروشیمی، راه برون‌رفت کشور از مشکلات اقتصادی است/ افزایش سودآوری گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، هدف اول ماست

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، پتروشیمی را راه برون‌رفت کشور از معضلات و مشکلات اقتصادی خواند و گفت: معقتدم کار در هلدینگ خلیج‌فارس، جهاد فی سبیل الله است.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛  عبدالعلی علی عسکری در مراسم تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، در ابتدا با پاسداشت یاد و خاطره همه شهدای انقلاب به‌ویژه شهدای مدافع حرم و شهید سردار حاج قاسم سلیمانی از زحمات هیئت‌مدیره و مدیرعامل پیشین تشکر کرد.

وی گفت: از تلاش‌های مدیر عامل و اعضای هیئت‌مدیره در مدت دوران تصدی مسئولیت در گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس تشکر می‌کنم از جمله مهندس رحمتی که از دوستان صمیمی و قدیمی بنده هستند و برادر عزیزم مهندس جعفر ربیعی که سال‌های سال است با ایشان آشنایی دارم و برای آن‌ها آرزوی موفقیت دارم.

علی عسکری در ادامه با عرض سلام و خدا قوت به همه کارگران، کارکنان و مهندسان گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در اقصی نقاط کشور، اظهار داشت: از این عزیزان و مدیران عامل پرتلاش و متخصص گروه که مجتمع‌های پتروشیمی را با بالاترین استانداردها مدیریت می‌کنند تشکر می‌کنم، شما در جنگ اقتصادی و فناورانه، غیرتمندانه و اخلاق‌مدارانه در عرصه حاضر بودید و چرخ‌های این صنعت را تا امروز چرخاندید و شما را پهلوانان و قهرمانان عرصه جنگ اقتصادی می‌دانم.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس تصریح کرد: پتروشیمی مزیت اصلی این ملت است و با جهاد شما امروز به این جایگاه رسیده و حرکت شتابان رو به جلوی آن ادامه دارد. هلدینگ خلیج‌فارس در این میان یک گوهر است و امیدواریم این گوهر در آینده بیشتر بدرخشد و اگر امروز در جایگاه ۳۷ جهان و رتبه دوم خاورمیانه است، باید با توسعه دانش فنی و روش‌های دیگر از جمله تجمیع ظرفیت‌های پتروشیمی کشور به رتبه اول خاورمیانه برسیم و در رده‌های بالای این جدول در سطح بین‌المللی قرار بگیریم.

وی ادامه داد: در همین رده‌بندی، شرکت‌هایی را می‌بینیم که در اروپا هستند و خودشان دارنده منابع خوراک پتروشیمی نیستند، اما با فرآوری محصولات بالادستی پتروشیمی‌های سایر کشورها، محصولات ارزشمندی تولید می‌کنند و درآمدهای ۷۰ میلیاردی و ۱۰۰ میلیارد دلاری دارند.

علی عسکری همچنین با بیان اینکه امروز ۴ هزار محصول پتروشیمی در دنیا وجود دارد، گفت: ما باید با تلاش و جهاد در صنعت پتروشیمی و به‌ویژه هماهنگی و توسعه میان بالادستی، میان دستی و پایین‌دستی در صنعت پتروشیمی به بازارهای جدیدی در این صنعت نفوذ کنیم.

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در بخش دیگری از سخنان خود به سهم بیش از ۱۲ درصدی این گروه از بورس اشاره و تصریح کرد: بورس یکی از مسائل مهم حیات اقتصادی کشور است که با حاکم شدن آرامش و بازگشت اعتماد مردم به بورس و همچنین حاکم شدن شفافیت و صداقت و البته اخلاق‌مداری در بازار سرمایه شاهد آن خواهیم بود که مردم سرمایه‌های خود را به بورس خواهند آورد، چراکه نتیجه آن رشد اقتصادی کشور است و البته مدتی است بورس متأثر از تحولات اجتماعی، اقتصاد و تحریم در شرایط مطلوبی نیست.

وی با بیان اینکه گروه محصولات شیمیایی یکی از محرک‌های اصلی در بورس است، اظهار داشت: اگر در این گروه که سرآمد آن نماد فارس و شرکت‌های تابعه آن است، خلق سود بیشتری صورت گیرد، طبیعتاً به حرکت مؤثر و مثبت بورس و جلب اعتماد مردم کمک می‌کند و البته در این صنعت، مسائلی از جمله برخی قیمت‌گذاری‌ها بخصوص در نرخ خوراک وجود دارد که تأثیر مستقیمی روی سودآوری شرکت‌های پتروشیمی دارد و من معتقدم با توجه به جایگاه مهم صنعت پتروشیمی باید مقامات سطح بالای کشور در این قیمت‌گذاری‌ها دخیل باشند.

علی عسکری در ادامه ضمن تشکر از آقایان مهندس بیات، مهندس شاه میرزایی و دکتر خجسته مهر گفت: به صورت ویژه از وزیر محترم نفت جناب آقای مهندس اوجی که حامی صنعت پتروشیمی و هلدینگ هستند و همچنین به‌صورت خاص از آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور محترم که به صنعت نفت و گاز و پتروشیمی توجه ویژه دارند و همچنین جناب آقای دکتر مخبر معاون اول رئیس‌جمهور که حامی صنعت پتروشیمی هستند، تقدیر و تشکر می‌کنم.

وی سپس به جملات طلایی مقام معظم رهبری در جمع کارکنان صنعت نفت و پتروشیمی اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب در این دیدار فرمودند کاری که در این صنعت عظیم دارد انجام می‌گیرد، یک جهاد است. کار خودتان را جهاد فی‌سبیل‌اللَّه بدانید؛ احساس خستگی نکنید و بدانید جهاد فی‌سبیل‌اللَّه وعده الهی بر پیروزی آن است.

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس تصریح کرد: پیرو بیانات رهبری، معقتدم کار در هلدینگ خلیج‌فارس، جهاد فی سبیل الله است.

علی عسکری درباره سیاست‌های خود در اداره این گروه، اظهار داشت: افزایش سودآوری، اولین و یکی از مهم‌ترین اهداف ماست و سودآوری اقتصادی افزایش نمی‌یابد جز با افزایش بهره‌وری و بهبود مستمر فرآیندها.

وی ادامه داد: دومین سیاست ما، افزایش سهم گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس از بازار سرمایه و ارتقای ارزش سهام گروه است که هم به نفع سهامداران از جمله چند ده میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت است و هم به نفع اقتصاد کشوراست؛ برای رسیدن به این مهم علاوه بر افزایش سودآوری، افزایش شفافیت در بورس، عرضه اولیه سهام شرکت‌های تابعه که هنوز بورسی نشدند و البته رفتار هوشمندانه، منصفانه و اخلاق‌مدارانه در بازار سرمایه در رئوس برنامه‌های ماست.

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، سومین اولویت فارس در دوره جدید مدیریت را تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام عنوان کرد و گفت: برای این طرح‌ها که بیش از ۱۵ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد، تأمین سرمایه از سیستم بانکی و همچنین بازار سرمایه از اولویت‌های ماست که باید به‌صورت جدی آن‌ها را پیگیری کنیم.

وی چهارمین اولویت را تکمیل زنجیره ارزش و به‌ویژه صنایع پایین‌دستی عنوان کرد و ادامه داد: توسعه صنایع پایین‌دستی برگ برنده صنعت پتروشیمی و هلدینگ خلیج‌فارس خواهد بود و در این راه از ظرفیت همه شرکت‌های دانش‌بنیان، نخبگان اقتصادی، شرکت‌های متوسط و کوچک و به‌ویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها باید استفاده کرد و از سوی دیگر همه ظرفیت‌ها را برای تأمین مالی پروژه‌های پائین‌دستی از روش‌های مختلف باید به کاربرد.

علی عسکری از همه مدیران عامل، مدیران ستادی و کارشناسان هلدینگ دعوت کرد تا ایده‌های خود برای توسعه این صنعت ارزش آفرین، تولید گریدهای جدید محصولات و همچنین توسعه صنایع پایین‌دستی را ارائه دهند و تأکید کرد در صورت توجیه‌پذیر بودن این طرح‌ها، اجرای آن‌ها بلافاصله آغاز می‌شود.

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس همچنین ابراز امیدواری کرد که راه برای تأمین مالی خارجی برای پروژه‌های گروه به‌زودی هموار شود.

گفتنی است در پایان این مراسم، با اهدای هدایای از سوی مدیران عامل بانک‌ها و همچنین مدیران عامل شرکت‌های تابعه از تلاش‌های مهندس جعفر ربیعی در دوران تصدی مسئولیت در گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، قدردانی شد.