بزرگترین صندوق های سرمایه‌گذاری جهان

نروژ بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری در جهان را دارد. به گزارش ویژوال کپیتالیست، صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری نقش مهمی در تقویت رشد اقتصادی به ویژه در مواقع بحرانی و رکود نظیر شرایط پساکرونا دارند. صندوق سرمایه‌‌گذاری نروژ که با هدف کاهش وابستگی اقتصاد این کشور به نفت تاسیس شد، با در اختیار داشتن منابع مالی به ارزش تقریبی ۳/ ۱ تریلیون دلار، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری در جهان محسوب می‌شود.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ صندوق سرمایه‌گذاری نروژ، در بیش از ۹هزار شرکت در سراسر جهان سرمایه‌گذاری کرده و بزرگ‌ترین سهام آن مربوط به سهام شرکت اپل است. صندوق نروژی بیش از ۲۷ میلیارد دلار از سهام اپل را در اختیار دارد. دومین صندوق سرمایه‌گذاری بزرگ دنیا، صندوق ونگارد- آمریکا است. این صندوق بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌‌گذاری تخصصی در بازار بورس جهان است که اکنون حدود ۲/ ۱ تریلیون دلار سرمایه در اختیار دارد. در رتبه سوم بزرگ‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری جهان، صندوق سرمایه‌گذاری چین قرار دارد. این صندوق که بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری چین و آسیا نیز محسوب می‌شود بیش از هر چیز دیگری روی دارایی‌‌های ارزی متمرکز است و یکی از نکات جالب درباره آن، در اختیار داشتن منابع بالای دلاری است تا جایی که ۵۷ درصد از کل سرمایه ۲/ ۱ تریلیون دلاری آن را اوراق و اسکناس دلاری تشکیل می‌دهند.

 

صندوق سرمایه‌‌گذاری کویت، جایگاه رتبه چهارم را در میان بزرگ‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری جهان دارد. صندوق سرمایه‌گذاری کویت، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری در خاورمیانه است که بالای ۶۷۰ میلیارد دلار دارایی در اختیار دارد. این صندوق که در سال ۱۹۵۳ تشکیل شد عمده جریان ورودی خود را از طریق فروش نفت کویت تامین می‌کند. امارات پنجمین صندوق سرمایه‌گذاری بزرگ جهان است. صندوق سرمایه‌گذاری امارات بالای ۶۳۰ میلیارد دلار دارایی در اختیار دارد و هدف اصلی آن نیز تامین مالی پروژه‌های اقتصادی امارات برای تبدیل به یک قدرت اقتصادی در آینده است. در جایگاه ششم، صندوق سرمایه‌گذاری هنگ‌کنگ قرار دارد. این صندوق سرمایه‌گذاری ۵۸۰ میلیارد دلاری وظیفه حمایت از دلار هنگ‌کنگ و همچنین تزریق منابع مالی به بازار در شرایط اضطراری را دارد. در جایگاه هفتم جهان، صندوق سرمایه‌گذاری سنگاپور است؛ این صندوق متمرکز بر بازار سهام بوده و ۴۴۷میلیارد دلار نیز دارایی در اختیار دارد.