ثبت تصاویر ماهواره‌ای از نشت عظیم گاز گلخانه‌ای متان از تاسیسات نفت و گاز

ماهواره‌ها برای نخستین بار نشت عظیم گاز گلخانه‌ای متان از تاسیسات نفت و گاز را ثبت کرده‌اند که مناطق جنوب و غربی ایران میزان نشت گاز بیشتری را در تصاویر ثبت شده از فضا نشان‌می‌دهد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ برای اولین بار نقشه انتشار توده های عظیم گاز گلخانه‌ای متان که از میادین نفت و گاز اطراف جهان نشت می کند توسط ماهواره ها تهیه شده است.

بستن راه فرار این گاز به اتمسفر زمین، گام مهمی در مهار تغییر اقلیم خواهد بود.

تحقیقات تازه نشان می دهد که توده های عظیم این گاز گاه تا شعاع بیش از ۳۰۰ کیلومتری کشیده می شود.

سال گذشته حدود ۱۰۰ کشور جهان قول دادند تصاعد گاز متان را تا سال ۲۰۳۰ کاهش دهند.

رایلی دی‌یورِن از نویسندگان مقاله تازه و مدیر “کاربُن مَپِر” که تصاعد گاز متان در جهان را زیر نظر می گیرد گفت: “ما قبلا از فوران شدید گاز متان در نقاط مشخص خبر داشتیم، اما مطالعه تازه ابعاد واقعی انتشار متان از تاسیسات نفت و گاز در جهان را نشان می دهد.”

متان معمولا در جریان عملیات مرمت از تاسیسات نفت و گاز نشت می کند، مثلا هنگام تعمیر فلکه ها یا خطوط لوله، یا از ایستگاه های کمپرسور – تاسیساتی که جریان و فشار گاز طبیعی را حفظ می کنند.

سه کشوری که بیشترین انتشار گاز متان در آنها مشاهده شده ترکمنستان، روسیه و آمریکا هستند.

 

این داده ها از ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ توسط ابزارهای “ترومپی” که در ماهواره های سِنتینل اتحادیه اروپا تعبیه شده جمع آوری شد و از جمله بزرگترین منابع نشت متان – که ۱۲ درصد انتشار از صنایع نفت و گاز به آنها مربوط می شود – را شناسایی کرد.

با استقرار ماهواره های بیشتر در پنج سال آینده، ردیابی گاز متان با وضوع خیلی بیشتر ممکن خواهد شد، که به این معنی است که تاسیسات منفرد نفت و گاز که محل نشت باشند به راحتی قابل شناسایی خواهند بود.

پال پالمر استاد علوم زمین در دانشگاه ادینبورو به بی‌بی‌سی گفت: “به زودی زود، با فعال شدن حسگرهای جدید، برای صنایع نفت و گاز خیلی سخت تر خواهد بود مشکل را به روی خود نیاورند و بگویند که این نشت ها ناخواسته بوده.”

تحقیقات نشان می دهد که بستن راه این نشت ها میلیاردها دلار پس انداز برای کشورها به همراه خواهد داشت؛ شش میلیارد دلار برای ترکمنستان، ۴ میلیارد دلار برای روسیه و ۱.۶ میلیارد دلار برای آمریکا.