مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد:

تامین خوراک مورد نیاز صنایع پایین دست پتروشیمی با اجرای طرح های جمع آوری گازهای همراه نفت

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: با اجرا شدن طرح های جمع آوری گازهای همراه نفت، ضمن تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد ارزش افزوده بالاتر، بخشی از منابع خوراک مورد نیاز صنایع پایین دست پتروشیمی نیز تامین می شود.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با مثبت ارزیابی کردن روند توسعه صنعت پتروشیمی ایران اظهارکرد: با هدف تامین و افزایش خوراک مورد نیاز پتروشیمی ها اقدامات مختلفی، از جمله جمع آوری گازهای همراه نفت در دست انجام است.

وی افزود: جمع آوری گازهای همراه نفت در راستای صیانت از محیط زیست و نیز تولید ثروت، به عنوان راهبردی مهم و دارای اولویت از سوی شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی صنایع پتروشیمی مورد توجه ویژه قرار دارد.

خجسته مهر اجرای طرح های جمع آوری گازهای همراه نفت را به عنوان طرح هایی صیانتی خواند و تصریح کرد: انعقاد حدود ۵۰۰ میلیون یورو قرارداد با بخش خصوصی در پنجشنبه هفته گذشته به منظور جمع آوری گازهای همراه نفت نشان دهنده عزمی ملی در این زمینه است.

وی با تاکید بر حمایت از مشارکت هلدینگ ها و شرکت های پتروشیمی از این نوع برنامه های صیانتی، افزود: صنایع پایین دستی به دلیل نیاز به خوراک و تامین تضمینی آن به صورت داوطلبانه تمایل به انعقاد قرارداد با شرکت ملی نفت دارند.

وی ادامه داد: با اجرا شدن این طرح ها ضمن تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد ارزش افزوده بالاتر، بخشی از منابع خوراک مورد نیاز پتروشیمی نیز تامین می شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر این که باید گازهای همراه نفت که به‌ صورت مشعل درآمده است را به‌عنوان ارزش افزوده و با هدف افزایش تامین خوراک در اختیار واحدهای پایین‌دستی قرار دهیم، گفت: در طرح‌های خود باید این موضوع را مورد توجه قرار دهیم که آلایندگی به صفر برسد و این طرح های زیست محیطی را به بهترین شکل اجرایی کنیم.

خجسته مهر ادامه داد: با توجه به برنامه های انجام شده  ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ و  نیز ۳۲۰۰ در غرب کارون و غرب کشور تا پایان سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس همسو با اجرای طرح بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل شرق کارون روز پنجشنبه (۱۲ اسفندماه) با حضور جواد اوجی، وزیر نفت هشت قرارداد EPCC (مهندسی، خرید و تأمین کالا، ساخت، اجرا و راه‌اندازی) با شرکت‌های ایرانی امضا کرد.

منبع