۵۰ شرکت پتروشیمی برتر جهان در سال ۲۰۲۱

صنعت پتروشیمی جهان سخت ترین زمان خود را از ابتدای تاریخ در طول پاندمی کووید-19 تجربه کرده است، پیکر این صنعت در اثر این پاندمی خراش هایی برداشته و آسیب های جدی دیده است اما هنوز به مغز استخوانش نرسیده است.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛

بر اساس گزارش منتشر شده توسط C&EN’s golobal  که در آن طی یک مطالعه  ۵۰ شرکت برتر پتروشیمی جهان معرفی شده اند، بزرگترین شرکت‌های پتروشیمی دنیا ۱/۷ درصد کاهش را در فروش محصولات پتروشیمی خود از سال ۲۰۱۹ تجربه کرده اند، به طوری که این رقم در سال ۲۰۲۰ به حدود ۸/۷۹۵ میلیارد دلار رسیده است.

با توجه به اینکه بسیاری از اقتصاد های جهان در ابتدایی سال میلادی گذشته فعالیت های اقتصادی خود را به منظور مقابله با بحران سلامت جهانی متوقف کردند، نتیجه چندان بدی نیست.

 ۵۰ شرکت برتر که در این مطالعه شناسایی شده اند و همگی در سال ۲۰۱۹ یعنی سال قبل از شروع پاندمی کرونا عملکرد بسیار خوبی داشتند با کاهش ۵ درصدی فروش محصولات پتروشیمی خود مواجه بودند.

 اگر چه میزان فروش محصولات پتروشیمی در ۴۴ شرکت از ۵۰ شرکت برتر در سال ۲۰۲۰ به اندازه ۶/۲۲ درصد کاهش یافت که نتیجه طبیعی آن کاهش سود این شرکت ها بوده، در سال ۲۰۱۹ تعداد شرکت هایی که با کاهش سود خود مواجه شدند بیشتر بود یعنی ۴۶ شرکت از ۵۰ شرکت، ضمن اینکه رقم سود آنها نیز کاهش بیشتری یافته بود، ۲/۲۸ درصد.

 براساس گزارش منتشر شده توسط شورای صنعت پتروشیمی اروپا، که یک موسسه تجاری محسوب می شود، میزان تولید محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۰ یک درصد کاهش یافته است. این بدان معناست که صنعت پتروشیمی دقیقاً سال را در نقطه به پایان رسانده که از همان نقطه شروع کرده بود.

 بخشی از این داستان مربوط به قیمت‌های نفت است. اوایل سال گذشته زمانی که اقتصادها فریز شده و مردم در خانه ماندند، قیمت نفت کاهش پیدا کرد و قیمت محصولات پتروشیمی و شیمیایی نیز همراه با آن کاهش یافت. اگرچه حجم تولید محصولات پتروشیمی همچنان بالا بود زیرا بسیاری از محصولات مانند پلی اتیلن با افزایش قابل توجهی مواجه شدند.

 در واقع پاندمی کووید-۱۹ صنعت پتروشیمی را به صورت غیر متقارن تحت تاثیر قرار داد. به عنوان مثال شرکت های تولید مواد شیمیایی که مواد لازم برای تولید وسایل نقلیه هوایی و اتومبیل را تولید می کردند به شدت آسیب دیدند. اما عرضه کنندگانی که مواد اولیه برای تولید بسته بندی و تجهیزات مراقبت شخصی را تولید می‌کردند با افزایش قابل توجه فروش مواجه شدند.

 پاندمی کووید-۱۹ تنها دلیل کاهش فروش شرکت‌های پتروشیمی در این سال نبوده است. دلیل دیگر که در آمار منعکس نشده است مسئله پایداری است. تقریباً همه شرکت‌های پتروشیمی خیلی بیش از گذشته بر روی مسائل محیط زیستی تمرکز کرده‌اند.

 برای مثال بیش از ۱۰ شرکت از ۵۰ شرکت برتر جهان نوآوریهای عمده‌ای در بازیافت پلاستیک داشته‌اند. تعداد مشابهی از شرکت ها سعی کردند تا آمونیاک و هیدروژن را بیشتر از طریق الکترولیز آب تولید کننده ها تا با استفاده از گاز طبیعی.

 بسیاری از شرکت‌ها نیز فرآیند تولید مواد شیمیایی پایه خود را مورد بازنگری قرار دادند تا بتوانند بهره‌وری انرژی را افزایش دهند. به عنوان مثال شرکت‌های پتروشیمی داو، شل، سابیک و BASF در حال توسعه و تجهیز کراکرهای اتیلنی هستند که با برق تجدیدپذیر کار می کنند.

 به‌رغم سال پر نوسانی که داشتیم مطالعه حاضر چند تغییر را شاهد بوده است. شرکت های پتروشیمی که به شدت درگیر تولید محصولات پتروشیمی بودن به طور کلی با کاهش فروش مواجه شده و در رتبه بندی سقوط کرده‌اند. اما شرکت هایی که گاز های صنعتی و مواد شیمیایی مخصوص کشاورزی را تولید می‌کنند با افزایش فروش و ارتقای جایگاه در جدول رتبه‌بندی مواجه شده‌اند.

 سه شرکت از ۵۰ شرکت برتر سال گذشته نتوانستند در فهرست امسال جایگاهی داشته باشند. شرکت پتروشیمی اکولب از این لیست خارج شد، زیرا این شرکت جهت سرمایه‌گذاری خود را بر روی کسب و کار پتروشیمی بر پایه نفت تغییر داده است. SK  اینوویشن و PTT گلوبال کمیکال هر دو قربانی کاهش فروش محصولات خود شدند.

 اکنون که فروش محصولات پتروشیمی کاهش یافت، شرکت شل، پس از یک غیبت ۵ ساله، بار دیگر به فهرست ۵۰ شرکت برتر پتروشیمی جهان پیوسته است.  شرکت پتروشیمی رانگ شنگ که مواد شیمیایی پلی استری تولید می کند، امسال به جمع ۵۰شرکت برتر اضافه شده است.

شرکت تولید مواد شیمیایی کشاورزی داو دوپونت، که اکنون به کورتوا اگری ساینس تغییر نام داده است نیز مهمان جدید این فهرست است.

 رتبه ۱:  شرکت پتروشیمی BASF

 میزان فروش محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۰: ۵/۶۷ میلیارد دلار آمریکا

شرکت پتروشیمی BASF  برای دومین سال متوالی جایگاه نخست را در فهرست ۵۰ شرکت پتروشیمی برتر دنیا به خود اختصاص داده است. یکی از دلایلی که باعث شده است این شرکت به رقم پاندمی کرونا شاهد افت فروش خود نباشد گسترش فروش خود به سینوپک از ۵ میلیارد دلار آمریکا در سال ۲۰۱۹ به ۲۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ است. اگرچه شرکت BASF  شرکت پیشرو در صنعت پتروشیمی جهان از میزان تولید گازهای گلخانه‌ای نیز طبق هدف گذاری انجام شده در سال ۲۰۲۰ کمتر از سالهای گذشته بوده و طبق برنامه‌ریزی انجام شده قرار است که همین روند ادامه داشته باشد.

 رتبه ۲: شرکت پتروشیمی سینوپک

میزان فروش محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۰:  ۷/۴۶ میلیارد دلار آمریکا

 شرکت پتروشیمی سینوپک به عنوان بزرگترین تولید کننده محصولات شیمیایی در چین، به دنبال پاندمی کووید-۱۹ اولین شرکتی بود که آسیب های ناشی از این پاندمی را تجربه کرد و میزان فروش آن به طور قابل توجهی کاهش یافت.

در واقع این شرکت در سال گذشته با ۲۴ درصد کاهش درآمد حاصل از فروش محصولات شیمیایی خود مواجه شد. این شرکت همچنین کاهش ۳۸ درصدی سود عملیاتی خود را تجربه کرد. اما به رغم ناکامی در پیشرفت، سینوپک بر روی برنامه رشد بلندمدت تمرکز کرده است و در مقایسه با بسیاری از شرکت‌های مطرح پتروشیمی جهان انگیزه بسیار زیادی برای توسعه سرمایه‌گذاری خود دارد.

رتبه ۳: شرکت پتروشیمی داو

میزان فروش محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۰:  ۵/۳۸ میلیارد دلار آمریکا

 شرکت داو در مواجهه با پاندمی کووید-۱۹ سال گذشته کمربند خود را محکم تر بست و برنامه‌های کاهش هزینه‌های خود را در جولای سال گذشته آغاز کرد.

این شرکت گفته است که تعداد نیروی کار خود را به میزان ۶ درصد – یعنی دو هزار و ۲۰۰ شغل- کاهش خواهد داد تا بتواند تا پایان سال ۲۰۲۱ سالی ۳۰۰ میلیون دلار صرفه جویی کند. اما این برنامه تولید این شرکت را نیز تحت تاثیر قرار داد: این شرکت کارخانه های تولید آمین و حلال ها را در ایالات متحده آمریکا و اروپا بست و کارخانه های کوچک تولید پلی اورتان و راکتور های پوششی را نیز متوقف کرد. این شرکت همچنین پایانه و دارایی‌های ریلی خود را نیز در سال ۲۰۲۰ واگذار کرد.

 رتبه ۴: شرکت پتروشیمی اینئوس

میزان فروش محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۰: ۳/۳۱ میلیارد دلار آمریکا

 این شرکت بریتانیایی پس از اینکه توانست خرید ۵ میلیارد دلاری شرکت تولید آروماتیک بی پی را تکمیل کند، توانست میزان فروش خود را به صورت قابل توجهی افزایش دهد.

این شرکت که فروش ۶/۳ میلیارد دلاری را در سال ۲۰۲۰ برای این شرکت به ارمغان آورد، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان اسید ترفتالیک خالص، یک ماده اولیه حاوی ترفتالات اتیلن است. این شرکت همچنین بزرگترین تولید کننده یا اسید استیک در دنیاست. این شرکت به شرکت تولید اولفین و پلی اولفین ملحق می‌شود که این عروس در سال ۲۰۰۵ به ارزش ۹ میلیارد دلار آمریکا از بی پی خریداری کرد.

 رتبه ۵: شرکت پتروشیمی سینوپک

میزان فروش محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۰: ۸/۲۸ میلیارد دلار آمریکا

 شرکت نفتی دولتی عربستان سعودی، آرامکو سعودی، ۷۰ درصد از سهام شرکت پتروشیمی سابیک را در ماه ژوئن سال ۲۰۲۰خریداری کرد. این خرید به این منظور انجام شد که در شرکت آرامکو تنوع ایجاد شود شرکتی که امروز به شدت به نفت و گاز وابسته است.

اما به محض اینکه آرامکو این شرکت را خریداری کرد، اعلام کرد که در حال ارزیابی مجدد این شرکت برای برنامه ریزی تبدیل روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام به ۹ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی در سال است. برنامه جدید و کمی معتدل آن‌ها این است که یک کراکر اتیلن و واحدهای فرآوری مشتقات الی اتیلن را بسازند که پالایشگاه های آرامکو ادغام شود.

 رتبه ۶: شرکت پتروشیمی فرموسا پلاستیکز

میزان فروش محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۰:  ۷/۲۷ میلیارد دلار آمریکا

 رتبه ۷: شرکت پتروشیمی ال جی کم

میزان فروش محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۰:  ۵/۲۵ میلیارد دلار آمریکا

 رتبه ۸: شرکت پتروشیمی میتسوبیشی کمیکال

میزان فروش محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۰:  ۳/۲۵ میلیارد دلار آمریکا

 رتبه ۹: شرکت پتروشیمی لینده

میزان فروش محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۰:  ۴/۲۴ میلیارد دلار آمریکا

 رتبه ۱۰: شرکت پتروشیمی صنایع لیوندل بازل

میزان فروش محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۰:  ۴/۲۳ میلیارد دلار آمریکا

 رتبه ۱۱: شرکت شیمیایی اکسون موبیل

میزان فروش محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۰:  ۱/۲۳ میلیارد دلار آمریکا

 رتبه ۱۲: شرکت پتروشیمی ایر لیکوئید

میزان فروش محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۰:  ۱/۲۳ میلیارد دلار آمریکا

 رتبه ۱۳: شرکت پتروچاینا

میزان فروش محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۰:  ۸/۲۱ میلیارد دلار آمریکا

 رتبه ۱۴: شرکت دوپونت

میزان فروش محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۰:  ۴/۲۰ میلیارد دلار آمریکا

 رتبه ۱۵: شرکت پتروشیمی هنگلی

میزان فروش محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۰:  ۳/۱۷ میلیارد دلار آمریکا

 رتبه ۱۶: شرکت شیمیایی سومیتومو

میزان فروش محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۰:  ۸/۱۵ میلیارد دلار آمریکا

 رتبه ۱۷: شرکت صنایع توری

میزان فروش محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۰:  ۲/۱۵ میلیارد دلار آمریکا

 رتبه ۱۸: شرکت شیمیایی شین اتسو

میزان فروش محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۰:  ۱۴ میلیارد دلار آمریکا

 رتبه ۱۹: شرکت صنایع ایوونیک

میزان فروش محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۰:  ۹/۱۳ میلیارد دلار آمریکا

 رتبه ۲۰: شرکت صنایع ریلاینس

میزان فروش محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۰:  ۶/۱۳ میلیارد دلار آمریکا

 رتبه ۲۱: شرکت کووسترو

میزان فروش محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۰:  ۲/۱۲ میلیارد دلار آمریکا

 رتبه ۲۲: شرکت شیمیایی شل

میزان فروش محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۰:  ۷/۱۱ میلیارد دلار آمریکا

 رتبه ۲۳: شرکت پتروشیمی یارا

میزان فروش محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۰:  ۶/۱۱ میلیارد دلار آمریکا

 رتبه ۲۴: شرکت براسکم

میزان فروش محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۰:  ۳/۱۱ میلیارد دلار آمریکا

 رتبه ۲۵: شرکت شیمیایی میتسوئی

میزان فروش محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۰:  ۳/۱۱ میلیارد دلار آمریکا

رتبه ۲۶: شرکت سینژنتا

میزان فروش محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۰:  ۲/۱۱ میلیارد دلار آمریکا

رتبه ۲۷: شرکت بِیِر

میزان فروش محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۰:  ۲/۱۱ میلیارد دلار آمریکا

رتبه ۲۸: شرکت سولوِی

میزان فروش محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۰:  ۱/۱۱ میلیارد دلار آمریکا

رتبه ۲۹: شرکت شیمیایی وانهوا

میزان فروش محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۰:  ۶/۱۰ میلیارد دلار آمریکا

رتبه ۳۰: شرکت ایندوراما

میزان فروش محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۰:  ۶/۱۰ میلیارد دلار آمریکا

رتبه ۳۱: شرکت شیمیایی لوته

میزان فروش محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۰:  ۳/۱۰ میلیارد دلار آمریکا

رتبه ۳۲: شرکت جانسون ماتِی

میزان فروش محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۰:  ۹/۹ میلیارد دلار آمریکا

رتبه ۳۳: شرکت اومیکور

میزان فروش محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۰:  ۷/۹ میلیارد دلار آمریکا

رتبه ۳۴: شرکت آساهی کاسئی

میزان فروش محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۰:  ۳/۹ میلیارد دلار آمریکا

رتبه ۳۵: شرکت دی. اس. ام

میزان فروش محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۰:  ۲/۹ میلیارد دلار آمریکا

رتبه ۳۶: شرکت آرکِما

میزان فروش محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۰:  ۹/۸ میلیارد دلار آمریکا

رتبه ۳۷: شرکت محصولات اِیر

میزان فروش محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۰:  ۸/۸ میلیارد دلار آمریکا

رتبه ۳۸: شرکت موزائیک

میزان فروش محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۰:  ۶/۸ میلیارد دلار آمریکا

رتبه ۳۹: شرکت هانوا سولوشن

میزان فروش محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۰:  ۵/۸ میلیارد دلار آمریکا

رتبه ۴۰: شرکت شیمیایی ایستمن

میزان فروش محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۰:  ۴/۸ میلیارد دلار آمریکا

رتبه ۴۱: شرکت شیمیایی شورون فیلیپس

میزان فروش محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۰:  ۴/۸ میلیارد دلار آمریکا

رتبه ۴۲: شرکت پتروشیمی رانگ شنگ

میزان فروش محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۰:  ۳/۸ میلیارد دلار آمریکا

رتبه ۴۳: شرکت بورآلیس

میزان فروش محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۰:  ۸/۷ میلیارد دلار آمریکا

رتبه ۴۴: شرکت شیمیایی وست لِیک

میزان فروش محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۰:  ۵/۷ میلیارد دلار آمریکا

رتبه ۴۵: شرکت ساسول

میزان فروش محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۰:  ۲/۷ میلیارد دلار آمریکا

رتبه ۴۶: شرکت نوتریِن

میزان فروش محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۰:  ۱/۷ میلیارد دلار آمریکا

رتبه ۴۷: شرکت لانکسس

میزان فروش محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۰:  ۹/۶<strong style=”box-sizing: border-box; font-weight: b