در نشست کارگروه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ارائه شد:

گزارش وزیر نفت از اقدام‌های انجام‌شده برای دانش‌بنیان کردن صنعت نفت و گاز کشور

وزیر نفت در دومین نشست از کارگروه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان با موضوع دانش بنیان کردن صنعت نفت کشور، گزارشی از اقدام‌های صورت گرفته برای دانش‌بنیان کردن صنعت نفت و گاز کشور ارائه کرد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ جواد اوجی عصر دیروز (یکشنبه، ۱۵ اسفندماه) در دومین نشست از کارگروه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان با موضوع دانش‌بنیان کردن صنعت نفت کشور، گزارشی از اقدام‌های انجام‌شده برای دانش‌بنیان کردن صنعت نفت ارائه کرد و گفت: وزارت نفت در مدت سپری‌شده از دولت سیزدهم نسبت به انتشار چند فراخوان در زمینه‌های مختلف نظیر فعال کردن چاه‌های کم‌بازده نفت، بهینه‌سازی مصرف انرژی و تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت اقدام کرده که به انعقاد قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه نفت و گاز منجر شده است.

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری نیز در این نشست گزارشی از طرح‌ها و برنامه‌های این معاونت برای دانش‌بنیان کردن صنعت نفت و گاز کشور و بومی‌سازی دانش فنی ارائه کرد و به تشریح پیشنهادها برای بهره‌برداری حداکثری از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه پرداخت.

محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهوری نیز در این نشست با اشاره به گزارش‌های ارائه‌شده از همکاری میان وزارت نفت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بر ضرورت تشکیل کارگروهی مشترک برای پیشبرد طرح‌ها و برنامه‌های توسعه صنعت نفت و گاز توسط این دو دستگاه اجرایی تأکید کرد.

وی از وزیر نفت و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری خواست در این کارگروه مشترک، نقشه راه و طرحی جامع با برنامه زمان‌بندی مشخص و مبتنی بر مزیت‌های کشور به‌منظور دانش‌بنیان کردن صنعت نفت و گاز تدوین کنند.

مخبر با اشاره به پیشرفت‌ها و دستاوردهای کشورمان در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال تصریح کرد: اگرچه در برخی صنایع نسبت به کشورهای دیگر کمی عقب هستیم، در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال به پشتوانه جوانان و نخبگان ایرانی، کمبود و عقب‌ماندگی نسبت به کشورهای پیشرفته نداریم و لازم است با حمایت و سرمایه‌گذاری در این بخش، زمینه توسعه و پیشرفت و دانش‌بنیان کردن صنایع کشور را فراهم کنیم.

در پایان این نشست پس از بحث و تبادل نظر در خصوص راهکارهای سرعت بخشیدن به روند دانش‌بنیان کردن صنعت نفت و گاز کشور، مقرر شد کارگروهی مشترک میان وزارت نفت و معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری تشکیل و نقشه راهی جامع برای دانش‌بنیان کردن صنعت نفت و گاز کشور با برنامه زمان‌بندی مشخص تدوین و گزارش‌دهی شود.

شایان یادآوری است که نشست‌های کارگروه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان به‌صورت دوره‌ای با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری و معاون علمی و فناوری در یک موضوع خاص با وزیر و مدیران دستگاه ذی‌ربط تشکیل می‌شود و ضمن بررسی مسائل و چالش‌های پیش رو در آن حوزه برای تسریع در روند دانش‌بنیان کردن فعالیت‌های مربوطه برنامه‌ریزی می‌کنند.