تفاهم‌نامه تأسیس خانه گاز ایران امضا شد

آیین گشایش و امضای تفاهم‌نامه تأسیس خانه گاز ایران با حضور مجید چگنی، معاون وزیر نفت در امور گاز و محمدصادق جوکار، سرپرست مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی در این مؤسسه برگزار شد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ ایده ایجاد خانه گاز (GasHouse) در مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی توسط مجید چگنی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به‌منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برای پاسخگویی به نیازهای مطالعاتی، پژوهشی و تحقیقاتی شرکت ملی گاز ایران در حوزه مطالعات راهبردی در دی ماه ۱۴۰۰ مطرح شد. در ادامه با هدف محقق کردن این ایده پس از مطالعات کارشناسی و فراهم کردن زمینه و زیرساخت‌های لازم، خانه گاز امروز (چهارشنبه، ۱۸ اسفندماه) گشایش یافت.

مأموریت این مرکز، مسئله‌یابی، پایش و تحلیل منظم و مستمر چالش‌ها و مسائل حوزه گاز در سطح ملی و بین‌المللی، ارائه برنامه‌های اقدام (راه‌حل و راهکار) و تدوین توصیه‌های سیاسی و گزارش‌های مسئله‌محور با هدف تصمیم‌سازی مؤثر و ایجاد زمینه مناسب برای تصمیم‌گیری به‌موقع، صحیع و آگاهانه نظام سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزان راهبردی شرکت ملی گاز ایران، مأموریت اصلی آن است.

اهداف تأسیس خانه گاز شامل پاسخگویی به نیازهای مطالعاتی، پژوهشی و تحقیقاتی شرکت ملی گاز ایران در حوزه مطالعات راهبردی، شناسایی و به‌کارگیری راهکارهای جدید و کارآمد، توسعه همکاری‌های مشترک و تقویت ارتباطات و همکاری‌های دوجانبه و تبادل تجربیات علمی، ارائه مشاوره‌های تخصصی، اطلاع‌رسانی و بهبود فعالیت‌های علمی و پژوهشی می‌شود.

در خانه گاز همکاری نظام‌یافته میان مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی و شرکت ملی گاز ایران برای انجام مطالعات راهبردی شرکت ملی گاز ایران در قالب پنج محور کلی شامل تحلیل بازار و تجارت گاز طبیعی و فرآورده‌های گازی، آینده‌پژوهی و الگوسازی عرضه و تقاضای گاز طبیعی و فرآورده‌های گازی، بهینه‌سازی و فرهنگ‌سازی مصرف گاز، حکمرانی، توسعه و نوآوری در کسب‌وکار شرکت ملی گاز ایران و توسعه مدیریت، سرمایه انسانی، بهره‌وری و مسئولیت‌های اجتماعی است.