پروژه پتروشیمی “دهدشت” بعد از ۱۴ سال فقط ۲۱ درصد پیشرفت دارد

چهارم شهریورماه سال 1384 هیئت دولت وقت برای احداث صنایع تولید مواد پتروشیمی در مناطق کمتر توسعه یافته، ساخت چهار  واحد جدید در مناطق جنوبی کشور را تصویب کرد که با الحاق پتروشیمی گچساران به این چهار طرح، پتروشیمی‌های خط دنا لقب گرفتند.  

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ پروژه پتروشیمی دهدشت که قرار بود ۱۰۰۰ روزه به بهره‌برداری برسد تا زخم بیکاری هزاران جوان جویای شغل شهرستان کهگیلویه و بویراحمد را درمان کند، با گذشت بیش از ۱۴ سال از صدور مجوز آن، تنها حدود ۲۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
چهارم شهریورماه سال ۱۳۸۴ هیئت دولت وقت برای احداث صنایع تولید مواد پتروشیمی در مناطق کمتر توسعه یافته، ساخت چهار  واحد جدید در مناطق جنوبی کشور را تصویب کرد که با الحاق پتروشیمی گچساران به این چهار طرح، پتروشیمی‌های خط دنا لقب گرفتند.
پروژه پتروشیمی دهدشت یکی از واحدهای پتروشیمی‌های خط دنا بود که کلنگ ساخت آن با هدف تولید مواد اولیه پلی اتیلن سنگین برای تامین نیاز بازارهای داخلی و تغذیه صنایع پایین‌دستی و در مرحله بعد صادرات محصول به بازارهای جهانی، در ۲۰ فروردین سال ۸۶ در زمینی به مساحت ۱۰۲ هکتار در منطقه کلاچو که از مستعدترین زمین‌های کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد را دارا است در شرق شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه به زمین زده شد.
آغاز ساخت این طرح صنعتی در آن سال‌ها آغازی برای یک بازی دو سر باخت بود چون از یک‌سو ظرفیت‌های بسیار خوب کشاورزی شهرستان کهگیلویه را ضایع و تلف کرد و از سویی دیگر سبب شد تا پروژه‌ای نیمه تمام برجای بماند و اندک امیدی که اهالی این شهرستان برای رشد و توسعه منطقه داشتند نابود شده و سرانجام رفتن و مهاجرت را بر ماندن ترجیح دهند.
این واحد پتروشیمی با هدف تولید سالانه سه هزار تن مواد پلی‌اتیلن سنگین و اشتغال حدود  ۳۵۰ نفر به صورت مستقیم و سه هزار و ۵۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم کلنگ‌زنی شد و اکنون پس از ۱۴ سال شهروندان کهگیلویه‌ای هیچ سودی از آن ندیدند.
از زمان کلنگ‌زنی این طرح در سال ۸۶ تا سال ۹۴ این واحد پتروشیمی فقط یک فنس‌کشی ساده بیشتر نبود اما با آغاز به کار مجلس دهم شورای اسلامی و تلاش‌های شبانه‌روزی نماینده سابق کهگیلویه و جایگاهی که در کمیسیون انرژی و گاز مجلس داشت سبب تحرک در این پروژه صنعتی شد.
پتروشیمی دهدشت تا سال ۹۸ پس از حل مشکلات جذب سرمایه‌گذار و نیز عقد قراردادهای مهم در مجموع ۲۰ درصد پیشرفت داشت اما از آن زمان و در طی دو سال گذشته این پروژه پیشرفت بسیار ناچیز و اندکی داشت و این عدم پیشرفت بارها از سوی مردم و رسانه‌ها به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.
به گفته فرماندار سابق کهگیلویه بیش از ۵۷ میلیون یورو از اعتبارات ارزی پتروشیمی دهدشت آزاد شد و به گفته کریمی‌نژاد این میزان اعتبار برای تجهیزات پتروشیمی هزینه می‌شود.
به گفته مسئول برنامه‌ریزی طرح پتروشیمی دهدشت، پیشرفت فیزیکی این مجموعه بزرگ صنعتی با توجه به فعالیت‌های شرکت پتروپارس و نارگان تاکنون ۲۱ درصد بوده است.
محسن کلانتری افزود: تعداد ۹۳ دستگاه از تجهیزات هم اکنون در کارخانجات مختلف در حال ساخت بوده و عملیات ساخت و نصب ۲ هزار تن از مخازن ذخیره در حال اجرا است.
وی تصریح کرد: ۴۰ هزار مترمربع مربوط به ساختمان‌های پشتیبانی و آتش‌نشانی بوده که در حال ساخت است و در بخش ساختمان‌های صنعتی نیز تعداد هفت ساختمان با زیربنای ۱۱ هزار متر مربع وجود دارد که عملیات اجرایی آن در حال انجام است.
کلانتری گفت: در این طرح صنعتی تعداد ۶۰۰ نفر نیرو مشغول بکار بوده که بیش از ۷۲ درصدشان نیروهای بومی منطقه است.
به گفته معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد برای این طرح صنعتی ۱۸ هزار میلیارد ریال اعتبارات ریالی و ۴۵۰ میلیون دلار نیز اعتبارات ارزی در نظر گرفته شد.
احسان عسکری با بیان اینکه در بحث تأمین اعتبارات این طرح صنعتی مشکلی وجود ندارد، عنوان کرد: بیش از شش هزار میلیارد ریال از اعتبارات ریالی و باتوجه به پیشرفت اندک تجهیزات وارداتی نیز ۲۰ میلیون دلار از اعتبارات ارزی تاکنون در این طرح صنعتی هزینه شده است.
سرپرست فرمانداری کهگیلویه نیز به پیشرفت کاری طرح اشاره کرد و گفت: سرعت عملیات اجرایی این طرح صنعتی خوب بوده و امیدواریم این روند در سال آینده با شتاب بیشتری پیش برود.
سید عبدالعزیز موسوی افزود: در شرایط پیک کاری در پتروشیمی دهدشت تعداد یک‌هزار و ۲۰۰ نفر اشتغال داشته و پس از بهره‌برداری کامل تعداد افراد شاغل به کار در این طرح به‌صورت مستقیم تا ۵۰۰ نفر هم می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: پتروشیمی دهدشت نقش بسیار مهمی در توسعه و رونق همه جانبه شهرستان کهگیلویه داشته و در حوزه اشتغال نیز هم اکنون ۶۰۰ نفر مشغول بکار هستند.