مدیرعامل شرکت ملی نفت:

وزارت نفت امسال جذب نیرو خواهد داشت

خجسته مهر گفت: مولفه مهم افزایش ظرفیت تولید نفت، استفاده از ظرفیت نیروی انسانی است؛ با دستور وزیر نفت، با هزار و ۵۰۰ نفر از فارغ التحصیلان رتبه الف دانشگاه صنعت نفت مصاحبه شده است.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ محسن خجسته مهر به سوالاتی درخصوص نحوه افزایش ظرفیت تولید نفت، برنامه افزایش این ظرفیت برای امسال و انتقاد برخی افراد به آمارسازی، توسعه میدان گازی آرش و استخدام‌های جدید در شرکت ملی نفت پاسخ داد که در ادامه می‌خوانید.

رساندن ظرفیت تولید نفت به ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه طی ۶ ماه دوم سال ۱۴۰۰ چگونه محقق شد؟

مدیرعامل شرکت ملی نفت: احیای ظرفیت به سه صورت مخزن محور، چاه محور و تاسیسات محور رخ داده؛  مخزن محور یعنی بخشی از تولید را از طریق مخزن از دست داده‌ایم که برای احیای آن بخش، با اجرای طرح‌های نگهداشت توان تولید، چاه‌های جدید را حفاری می‌کنیم یا این که میادینی را برای اولین بار به تولید می‌رسانیم؛ مثل میدان آزادگان جنوبی که در شش ماهه دوم پارسال، ۱۳ حلقه چاه جدید را از آن به مرحله تولید رساندیم.
اقدامات چاه محور، شامل نصب پمپ‌ها و تلمبه‌های درون چاهی، اسیدکاری چاه‌ها، تعمیر و ترمیم آن‌هاست. اقدامات تاسیسات محور هم مربوط به خطوط لوله جریانی، بهبود و اصلاح تاسیسات سرچاهی و خطوط لوله انتقال نفت به مبادی مصارف داخلی یعنی پالایشگاه‌ها و همچنین مبادی مصارف صادراتی است.
توان احیا و ظرفیت سازی و بازگرداندن ظرفیت تولید، به طور بالفعل در شرکت ملی نفت وجود دارد؛ فقط برای کار‌های چاه محور، هزار و ۸۰۰ اقدام عملیاتی صورت گرفت و بیش از ۲۵۰ مورد نیز کار تعمیرات اساسی انجام شد.

برخی از منتقدان می‌گویند که افزایش ۸۰۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت تولید طی ۶ ماه امکان پذیر نیست؛ چه پاسخی دارید؟

مدیرعامل شرکت ملی نفت: یک مثال محسوس، مربوط به ترمیم خطوط لوله است؛ زمانی که خط لوله انتقال نفت از چاه‌های تولیدی تحت هر شرایطی دچار نشست و فرسودگی شود، عملا ظرفیت تولید از دست می‌رود، زیرا باید خط لوله‌ای وجود داشته باشد که بتوان نفت تولیدی را از چاه خارج کرد.
فقط در یک مورد، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران توانسته با ترمیم و تعمیر و جایگزینی خط لوله‌ای که وظیفه آن انتقال ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام بوده، توانسته ۱۰۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید اضافه کند.

چرا این اتفاقات قبلا رخ نداده و تعمیرات معطل شده است؟

مدیرعامل شرکت ملی نفت: رویکرد در گذشته متفاوت بوده و اصولا دولت‌ها را تغییر رویکرد‌ها و تغییر نگرش‌ها با هم متفاوت می‌کند؛ در گذشته با این رویکرد که نمی‌توانیم نفت صادر کنیم و ظرفیت پالایشی را اضافه کنیم، از ظرفیت سازی و ورود به بازار‌های جهانی مأیوس بودیم.
هیچ مشکلی در اجرای تعمیرات اساسی نداشتیم و ظرفیت تولیدی که بازگردانی شده، تماماً با استفاده از توان داخلی دولتی و پیمانکاری صورت گرفته است.

ظرفیت تولید نفت در سال ۱۴۰۱ چه میزان افزایش خواهد یافت؟

مدیرعامل شرکت ملی نفت: با برنامه‌های مصوب شرکت ملی نفت، ظرفیت تولید نفت خام کشور، تا انتهای امسال به بالغ بر ۴ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

اخباری از اقدامات کویت و عربستان برای تولید از میدان گازی آرش شنیده شد که ایران را صاحب سهم در این میدان نمی‌دانستند؛ برنامه شرکت ملی نفت چیست؟

مدیرعامل شرکت ملی نفت: از حقوق مردم و ذخایر زیرزمینی در حوزه سرزمینی صیانت می‌کنیم و میدان آرش نیز یک میدان مشترک است و بخشی از آن، در حوزه سرزمینی جمهوری اسلامی ایران است که برنامه مدون و مشخصی برای آن داریم؛ مطالعات و لرزه نگاری این میدان انجام شده و برنامه توسعه آن نیز به تصویب شرکت ملی نفت ایران رسیده است.

دولت جدید برنامه ای برای استخدام در صنعت نفت دارد؟

مدیرعامل شرکت ملی نفت: مولفه مهم افزایش ظرفیت تولید نفت، استفاده از ظرفیت نیروی انسانی است؛ با دستور وزیر نفت، با هزار و ۵۰۰ نفر از فارغ التحصیلان رتبه الف دانشگاه صنعت نفت مصاحبه شده و کار‌های استخدامی آن‌ها تقریبا در مراحل انتهایی است. حدود ۵۰ درصد این نیرو‌ها متعلق به شرکت ملی نفت ایران خواهد بود و امسال از سایر دانشگاه‌های برتر کشور نیز جذب نیرو خواهیم داشت.
آقای جواد اوجی وزیر نفت چند روز پیش از رسیدن ظرفیت تولید نفت کشور به بالغ بر ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه خبر داده بود؛ این ظرفیت در پایان شهریور پارسال، ۳ میلیون بشکه بود.