شرکت ملی نفتکش ایران خط مقدم بی‌اثر کردن تحریم ها؛

“ناوگان کشتی های ارواح” ایران کابوس غرب

واشنگتن فری بیکن نشریه محافظه کاران آمریکا با تیتر "ناوگان کشتی های ارواح" ایران و در حالی که عکس بزرگی از یک نفتکش متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران را منتشر کرد، به افزایش قابل توجه صادرات نفت ایران و دو برابر شدن حمل نفت و فرآورده های نفتی واکنش نشان داد. در آن گزارش از صادرات 22 میلیارد دلاری نفت به چین از سال 2021 تا کنون پرداخته شده است.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛

اصطلاح “کشتی های ارواح” که پیش از این از سوی نشریات دیگری چون وال استریت ژورنال و رویترز نیز به کار رفته است، واکنشی به اقدامات نفتکش های ایرانی برای دور زدن تحریم ها و حمل بار به اقصی نقاط جهان است بدون اینکه شناسایی شوند.

هرچند آمارهای اعلامی رسانه ‎ها و مراکز خارجی از میزان نفت و فراورده‎ های نفتی صادراتی کشور دقیق نیست اما آنها در شرایطی به افزایش صادرات نفت ایران با وجود تحریم ها اعتراف می‎کنند که طبق اعلام و تصریح رییس جمهورکشورمان صادرات نفت کشور ۴۰ درصد افزایش یافته است.

به تصریح مقامات ارشد سیاسی و اقتصادی کشور، ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران به عنوان خط مقدم مبارزه علیه تحریم ها، نقش مهمی در افزایش صادرات نفت و فرآورده های نفتی کشورمان ایفا کرده است. این نقش مهم تا جایی پیش رفت که اخیرا در جلسه هیات دولت از نقش مهم شرکت ملی نفتکش در افزایش صادرات نفت تقدیر به عمل آمد و عملکرد این شرکت مورد تحسین قرار گرفت.

خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در این خصوص از نقش به سزای شرکت ملی نفتکش در خلق حماسه افزایش صادرات نفت و میعانات گازی خبر داده و این موفقیت را در زمانی دانست که تحریم ها نه تنها کاهش یافته بلکه سختگیرانه تر هم شده است.

وزیر نفت هم با قدردانی از عملکرد این شرکت، افزایش صادرات نفت را در شرایطی مهم دانست که دشمن همواره به دنبال ایجاد خرابکاری در کشتی های شرکت ملی نفتکش ایران بوده است و ایران به جاهایی نفت صادر کرده که آمریکا فکرش را هم نمیتواند بکند.

شرکت ملی نفتکش ایران با روی کار آمدن دولت سیزدهم و درراستای سیاست‎های کشور، ضمن بسیج و بکارگیری تمام توان عملیاتی، اقدامات مهمی را در جهت تامین کشتی‎های مورد نیاز صنعت نفت انجام داد و هم صادرات را رونق بخشید و هم سوخت رسانی به پالایشگاه ها را انجام داد.

در این ارتباط عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بازدید از کشتی‎های ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران ضمن اعلام  افزایش دو برابری میزان حمل نفت و ‌فرآورده‌های نفتی تصریح کرد که صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران با وجود شرکت ملی نفتکش دیگر هیچ مشکلی برای حمل نفت خام و فرآورده‌های نفتی صادراتی،‌همچنین ارسال نفت خام به پالایشگاه‌ها ندارد.

با وجود اقدامات انجام شده در تامین ناوگان و ایفای نقش ارزنده در زنجیره صادرات نفت کشور، شرکت ملی نفتکش ایران در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری و همچنین بیانات اخیر ایشان مبنی بر اینکه «مسئولان در برنامه‌ریزی ‌ها مطلقاً معطل مذاکرات هسته‌ای نشوند» منتظر رفع تحریم ها نمانده و با تدوین اهداف و اولویت های راهبردی، برنامه‎ریزی های جامعی را در حوزه هایی مانند نوسازی ناوگان با استفاده از توان داخل و اخنصاص ظرفیت های ملکی و غیر ملکی به صادرات نفت، انجام داده است که در این زمینه سفارش ساخت کشتی های نفتکش به شرکت ‎های داخلی اجرایی شده و در حال پیگیری است.