معاون وزير نفت در امور پالايش و پخش؛

کلنگ زنی پالایشگاه شهید سلیمانی تا چند روز آینده

معاون وزير نفت و مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران با اشاره به اينكه انتظار مي رود مديران جانشين پروري كنند، تصريح كرد: كلنگ پالايشگاه شهيد سليماني طي چند روز آينده به زمين مي خورد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ مهندس جلیل سالاری در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس، با اشاره تاکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) برلزوم اعتماد به جوانان، گفت: این پروژه مهم به دست توانمند نیروهای داخلی و پیرو اعتماد به نیروهای جوان به ثمر نشست، مصداق این اعتماد را می توان در بکارگیری دو تن از مدیران در حوزه پالایش همچون آقایان دادور و نامور مشاهده کرد که زمانی با حضور در پالایشگاه لاوان تحولی بسیار اثرگذار را در این جزیره ایجاد کردند.
سالاری با تاکید بر بکارگیری از ظرفیت نیروهای جوان در پروژه های صنعتی اظهار کرد: در پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند زمانی که درحال انتخاب و تکمیل تیم راه اندازی آن مجموعه بودیم می گفتند که شما با این روش پالایشگاه را به آتش می کشید چرا که این پالایشگاه واحدهای جدیدی دارد که تا به حال در کشور وجود نداشته است، باید نیرو از کشورهای خارجی آورده شود و نیروها در خارج از کشور آموزش ببیند ولی خوشبختانه با اتکاء به نیروهای جوان پروژه به سرانجام مطلوبی رسید.
وی با بیان اینکه امروز پالایشگاه ستاره خلیج فارس در شرایط تثبیت قرار گرفته است، ادامه داد: برای تکمیل این پالایشگاه تسهیلاتی از بانک ملت و نیکو گرفته شد و بخشی دیگر ازصندوق توسعه ملی دریافت شد در حال حاضر باید تراز صورت های مالی مدیریت شود و باتوجه به دارایی موجود سهام و تسهیلات تعیین تکلیف شود.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش اذعان کرد: باید میزان تولید بنزین را با طرح ها و برنامه هایی که مدیرعامل پیشین پالایشگاه ستاره خلیج فارس( دادور) دنبال می کرد امروز با جدیت بیشتری ادامه داد تا بتوان و ۵۵هزاربشکه نفتا به بنزین تبدیل شود.
وی با اشاره به لزوم افزایش چندین میلیون لیتری به تولید بنزین تصریح کرد: باتوجه به رشد صعودی در بازار بنزین باید در مدریت مصرف انرژی قدم های سازنده ای برداشت این موضوع جزو تکالیفی است که در سند تحول دولت نیز دیده شده است.
سالاری افزود: به موازات این امر باید به بحث توسعه، تولید و جلوگیری از خام فروشی توجه ویژه ای مبذول داشت. دراین راستا طرح های پالایشگاهی در حال پیگیری است به گونه ای که طی چند روز اینده دومین پالایشگاه در جواز ستاره خلیج فارس کلنگ زنی می شود.
وی با اشاره به افزایش ظرفیت ذخیره سازی در نفت خام و فرآورده ها و در مجموعه مخازن پخش گفت: درخصوص صادرات نیز اقداماتی در حال انجام است، احداث یک خط لوله ۲۶ اینجی و به موازات آن خط لوله تابش که برای ارسال بخشی از فرآورده های این پالایشگاه به شرق کشور پیش بینی شده است. همچنین خط لوله پارس که منطقه فارس را پوشش خواهد داد.
سالاری با تاکید بر لزوم مهیا ساختن بستر پرورش مدیران اظهار کرد: هم اکنون پروژه های برون مرزی و داخلی تعریف شده است که باید از ظرفیت مدیران داخلی استفاده شود.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود تصریح کرد: نگاه در خصوص پالایشگاه ستاره خلیج فارس باید به سمت تثبیت تولید سوق پیدا کند. ضروری به نظر می رسد تا در کنار نگاه توسعه ای، استراتژی تثبیت نیز به کار گرفته شود. این پالایشگاه قرار است که ۱۵-۲۰ سال استمرار تولید داشته باشد بنابراین نیاز است که هم در خصوص تکمیل زنجیره ارزش و هم در خصوص حفظ ظرفیت، تولید و افزایش کیفی سازی در تکمله استانداردهای یورو اقدامات موثری صورت بگیرد.
سالاری با اشاره چالش های موجود در جابجایی نیروها در بخش های دولتی و خصوصی توضیح داد: حضور کارکنان دولت در بخش های خصوصی از نظر قانونی دچار ابهاماتی و ایراداتی است که این امر مزید برعلت است که نتوان این جابجایی را انجام داد. این یک چالش اساسی است که باید پیگیری شود.
وی همچنین تصریح کرد: انتظار می رود که مدیران جانشین پروری کنند، این پست ها عاریه است و این دوران درحال گذر. افرادی که بر مسند تکیه می زنند وظیفه ای دارند که در نظام مقدس جمهوری اسلامی در آزمون پیش روی خود در قبال مسئولیتشان اقدامی موثر انجام دهند.
سالاری با اشاره به دو موضوع اشتغال و مسکن نیز گفت: در طرح ملی مسکن اقداماتی در دست انجام است قراردادهایی درحال انعقاد با وزارت راه و شهرسازی است تا در کل کلانشهرها و جاهایی که امکانات وجود د ارد این قضیه حل و فصل شود.
وی بیان کرد: درخصوص نیروهای قرادادی اقدامات خوبی در وزارت نفت انجام شده است طی ۶ ماه گذشته با متمرکز شدن مدیریت منابع انسانی قدم بزرگی برداشته شد و بیش از ۵ هزار نفر تبدیل به نیروی رسمی شدند. همچنین ۳۵ هزار نیروی پیمانکاری نیز تعیین تکلیف شدند.

اعتماد به نیروهای داخلی در ابرپالایشگاه ستاره خلیج فارس

در ادامه مدیرعامل سابق شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس تصریح کرد: من نماینده ۴ هزار نفری هستم که در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس بسیار زحمت کشیدند و امروز هر موفقیتی نصیبمان شده ثمره تلاش تک تک این افراد بوده و ابر پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس را از خاک بلند کردند.
محمد علی دادور گفت: حملات سایبری که در دوران گذشته به پالایشگاه صورت گرفته بود هیچگونه آثار سویی ایجاد نکرد.
وی با بیان اینکه برای راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس زحمات بسیاری کشیده شد و با حضور نیروهای جوان و پرتلاش تمامی این سختی‌ها گذشت و هر نشدنی را عملی کردیم، اظهار کرد: جوانان با ابتکار و از خودگذشتگی کارهای بزرگی را انجام دادند تا ابر پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس امروز استوار و نماد تلاش و اعتماد به نیروهای داخلی است.

صادرات ال پی جی؛ اولویت اصلی پالایشگاه ستاره خلیج فارس

مدیرعامل جدید شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس در این مراسم، با بیان اینکه به فرموده مقام معظم رهبری برای اقتصاد کشور هیچ چیز به مانند تولید باعث اقتصاد پایدار نمی‌شود تاکید کرد: ما در یک بنگاه اقتصادی بزرگ که محل تولید است قرار داریم و با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری که بر مسئله تولید، جلوگیری از خام فروشی، کارهای جهادی و ارزش افزوده فرآورده تأکید دارند، باید تولید را استمرار و افزایش دهیم.
علیرضا جعفرپور بروجنی با بیان اینکه در طی سالیان اخیر با توجه به تحریم‌ها صادرات با مشکلاتی همراه بوده است و فشار بر این پالایشگاه زیاد بوده است، باید شرایطی را فراهم کرد که علاوه بر حفظ تولید قابلیت تولید را نگهداشت، اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در استان هرمزگان مورد بررسی قرار گرفته است مسئله بیکاری و محرومیت است دغدغه ای که می تواند تبعات سنگینی برای جامعه به همراه داشته باشد.
جعفر پور اظهار کرد: باید شرایطی را فراهم کرد که علاوه برحفظ تولید، فرآیند قابلیت تولید را نیز تثبیت کرد. برنامه های خوبی در نظرگرفته شده است تا مشکلاتی که ممکن است در حین تعمیرات اساسی تولید را با وقفه مواجه کند کنترل شود.
وی با اشاره به لزوم کنترل هدررفت انرژی مازاد بیان کرد: در حال حاضر روزانه یک و نیم میلیون دلار انرژی مازاد درحال از بین رفتن است که باید مدیریت شود. هچنین در خصوص هیدروژن مازاد موجود نیز باید برنامه هایی تدوین شود.
جعفر پور با اشاره به جریان سوزانده شدن ال پی جی مازاد نیز گفت: باید برای سو صادرات این مقدار مازاد از طریق احداث خطوط لوله برنامه ریزی و بستر را فراهم کرد. از امر از اولویت هایی ست که باید برروی آن کار شود و مطالعاتی صورت بگیرد.
گفتنی است، آیین تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس با حضور معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران شامگاه گذشته(۲۹ فروردین ماه) در پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس برگزار شد.