تقاضای ضعیف و افت قیمت‌های نفت خام چیره بر بازارهای پلی‌اتیلن ترفتالات آسیا

قیمت‌های نقدی مونواتیلن گلیکول از هفته گذشته 30 دلار در هر تن یا 4 درصد افت کرده و در میزان 645 دلار در هر تن سی‌ف‌آر چین قرار گرفتند. همچنین قیمت‌های نقدی پارازایلین فوب کره 20 دلار نسبت به هفته گذشته عقب‌نشینی کرده و در میزان 1180 دلار در هر تن قرار گرفتند.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛

عرضه‌کنندگان پلی‌اتیلن ترفتالات آسیا تحت فشار ضعف تقاضا، قیمت‌های پایین‌تر صنایع بالادستی و همچنین تداوم نوسانات بازارهای انرژی، برای سومین هفته متوالی با روندی ثابت تا کاهشی وارد بازارهای منطقه‌ای شدند.

قیمت‌های پلی‌اتیلن ترفتالات از اواخر مارس به طور میانگین ۲۵ تا ۳۵ دلار در هر تن کاهش قیمت پیدا کردند

براساس داده‌های میانگین هفتگی کم‌اوربیس از سی‌آی‌اف جنوب شرق آسیا، فوب چین و فوب کره، قیمت‌های پلی‌اتیلن ترفتالات در سه هفته گذشته ۲۵ تا ۳۵ دلار در هر تن کاهش یافته‌اند.

قیمت‌های فوب چین به زیر مرز ۱۲۰۰ دلار در هر تن رسیدند

سیاست کووید صفر چین در جهت کنترل کرونا ویروس، نه تنها به تقاضای داخلی آسیب زده، بلکه حمل و نقل و عملیات بنادر را تحت تاثیر قرار داده است. این اتفاق فعالیت‌های صادراتی را سخت‌تر و زمان تحویل محموله‌ها را با تردید مواجه کرده است.

یکی از تولیدکنندگان گفت: «به واسطه افت قیمت‌های نفت خام و نفتا، قیمت‌های صادراتی خود را کاهش داده‌ایم. به دنبال افزایش تعداد مبتلایان که منتج به قرنطینه شهرهای بزرگ شده، تقاضای داخلی نیز تحت فشار است.»

قیمت‌های بطری پلی‌اتیلن ترفتالات صادراتی در چین نسبت به هفته گذشته کاهش یافته و در میزان ۱۱۹۰ تا ۱۲۱۰ دلار در هر تن (فوب، نقدی) ارزیابی شدند. قیمت‌های داخلی نیز در مقیاس هفتگی ۵۰ تا ۱۰۰ یوان در هر تن (۸ تا ۱۶ دلار) کاهش یافته و در میزان ۸۱۰۰ تا ۸۳۰۰ یوان در هر تن (۱۱۲۷ تا ۱۱۵۵ دلار، بدون مالیات ارزش افزوده، نقدی) قرار گرفتند.

قیمت‌های کره‌ای هم‌مسیر قیمت‌های چینی

یکی از تولیدکنندگان بزرگ کره‌ای به حمایت ضعیف‌تر هزینه‌ها اشاره کرده و همچنین اضافه کرد: «قرنطینه در چین جو سراسر منطقه را کاهشی کرده است. قیمت‌های فوب چین نیز در طی هفته بیش از پیش کمتر شده‌اند. تقاضای جنوب شرق آسیا نیز ضعیف مانده است.»

قیمت‌های صادراتی بطری پلی‌اتیلن ترفتالات کره‌ای در مقیاس هفتگی ۲۰ دلار در هر تن کاهش یافته و در میزان ۱۲۴۰ تا ۱۲۵۰ دلار در هر تن (فوب بوسان) ارزیابی شدند.

قیمت‌های پلی‌اتیلن ترفتالات سی‌آی‌اف بالای ۱۳۰۰ دلار در جنوب شرق آسیا ناپدید شدند

قیمت‌های بطری پلی‌اتیلن ترفتالات وارداتی در جنوب شرق آسیا برای همه مبداها در مقیاس هفتگی ۱۰ تا ۲۰ دلار در هر تن کاهش یافته و در میزان ۱۲۵۰ تا ۱۳۰۰ دلار در هر تن (سی‌آی‌اف، نقدی) ارزیابی شدند. قیمت محموله‌های چینی با شرایط یکسان در میزان ۱۲۵۰ تا ۱۲۸۰ دلار در هر تن قرار گرفتند.

تبدیل‌کنندگان مالزیایی از آنجایی که قادر نیستند اسناد معافیت مالیاتی از چین بگیرند، در رابطه با دیرکرد تحویل محموله‌ها از این کشور شکایت داشتند. یکی از آن‌ها گفت: «تقاضا برای محصولات نهایی‌مان آنقدرها هم بد نیست، اما خب به خوبی سال گذشته نیز نیست؛ محموله‌ها سابقاً به دلیل مسائل کانتینرها با دیرکرد تحویل داده می‌شدند و الان مسئله اسناد نیز به آن اضافه شده است.»

یکی از تبدیل‌کنندگان ویتنامی گفت که قیمت‌های داخلی نسبت به قیمت‌های وارداتی رقابتی‌تر هستند. او اضافه کرد: و تقاضا برای محصولات نهایی مان اندک بوده، که یکی از دلایل اصلی آن بسته بودن مرز با چین است. صادرات به دیگر کشورها نیز با مشکلاتی مواجه شده است.»

عدم حمایت بالادستی

داده‌های کم‌اوربیس نشان داد، قیمت‌های نقدی مونواتیلن گلیکول از هفته گذشته ۳۰ دلار در هر تن یا ۴ درصد افت کرده و در میزان ۶۴۵ دلار در هر تن سی‌ف‌آر چین قرار گرفتند. همچنین قیمت‌های نقدی پارازایلن فوب کره ۲۰ دلار نسبت به هفته گذشته عقب‌نشینی کرده و در میزان ۱۱۸۰ دلار در هر تن قرار گرفتند. این افت قیمت‌ها ناشی از روند کاهشی بازارهای انرژی بود.

در این میان روند متفاوتی برای اسید ترفتالیک خالص رخ داده، که با رشد ۱۵ دلاری به ۹۰۵ دلار در هر تن سی‌ف‌آر چین رسید.