سرمایه‌گذاری ۳۶ میلیارد دلاری برای راه‌اندازی سکوهای گاز پارس جنوبی

معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه برای راه‌اندازی هر سکو گاز تولیدی پارس جنوبی یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌شود گفت: اکنون برای راه‌اندازی ۳۶ سکو پارس جنوبی ۳۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ یحیی رشیدی با بیان اینکه شرکت نفت و گاز پارس تأمین‌کننده بیش از ۷۰ درصد گاز کشور است اظهار داشت: این گاز از طریق ۳۶ سکو تولیدی اکنون به پالایشگاه‌های مجتمع گاز پارس جنوبی منتقل می‌شود.
وی به اقدامات طرح‌های تعمیرات در مجموعه تأسیسات شرکت نفت و گاز پارس پرداخت و گفت: با تلاش تیم‌های تعمیرات در سکوهای تولیدی و تأسیسات خشکی سال ۱۴۰۰ با وجود تمام مشکلات تحریمی و شرایط کرونایی ۹۷ درصد تعهدات شرکت نفت و گاز پارس نسبت به برنامه ابلاغی وزارت نفت در تأمین گاز محقق شد.
معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس محقق نشدن ۳ درصد برنامه را به سبب عدم توان دریافت گاز در صنایع پایین دانست و با اشاره به سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز پارس خاطرنشان کرد: به‌صورت میانگین برای وارد مدار تولید شدن یک سکو گازی شامل حفاری چاه‌ها، ساخت سکو و احداث خطوط انتقال گاز تقریباً هر سکو یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌شود و اکنون برای راه‌اندازی ۳۶ سکو پارس جنوبی ۳۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است.
رشیدی به شعار امسال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین پرداخت و افزود: در این زمینه گروه‌های مختلفی در مدیریت‌های سازمانی این شرکت فعال شدند و ان‌شاءالله سعی می‌شود از دانش روز و از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی برای تأمین کالاها و محصولات ضروری و تعمیراتی استفاده شود.
وی با بیان اینکه در چند سال گذشته شرکت نفت و گاز پارس موفق به تأمین بسیاری از تجهیزات شد خاطر نشان کرد: بسیاری از تجهیزات این شرکت که وابسته به خارج و تأمین آن برای مدیریت کالا این شرکت با مشکلاتی مواجه بود با استفاده از توان شرکت‌های توانمند ایرانی در داخل تولید شد و هم اکنون در سکوهای پارس جنوبی استفاده می‌شود.
معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در این مجموعه را در حوزه‌های برق و الکترونیک، ابزار دقیق، تأمین لوله و تعمیرات توربین‌ها دانست و تصریح کرد: این شرکت‌ها از دانش، تجربه و توانمندی بالایی برخوردار هستند و از خدمات آنان استفاده می‌شود.
رشیدی با بیان اینکه مصرف گاز در کشور بهینه نیست افزود: با وجود توسعه در بخش بالا دست و تولید، متأسفانه در بخش مصرف بهینه زیاد کار نشده و لازم است مردم در نقاط مختلف کشور فرهنگ مدیریت مصرف گاز را در دستور کار قرار دهند.
وی سرمایه کنونی در حوزه گاز را ملی و متعلق به نسل‌های آینده دانست و بیان کرد: برای بهره‌مندی نسل‌های آینده از این ظرفیت خدادادی باید مصرف بهینه شود با توجه به اینکه گاز خیلی ارزان ولی با سختی‌‌های زیادی تحویل مشترکان می‌شود تقاضا می‌شود در استفاده از آن کمال دقت و صرفه‌جویی شود.