وزیر نفت در آیین بیست‌وششمین نمایشگاه نفت بیان کرد؛

دعوت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای حضور در صنعت نفت ایران/ بحران انرژی و ضرورت سرمایه‌گذاری در صنعت نفت

وزیر نفت با تبیین مهم‌ترین اقدام‌های وزارت نفت در دولت سیزدهم بر ضرورت سرمایه‌گذاری در صنعت نفت تأکید کرد و گفت: با توجه به نیاز سنگین صنعت نفت به سرمایه‌گذاری، از همه سرمایه‌گذاران استقبال می‌کنیم. سرمایه‌گذاران خوب می‌دانند که با توجه به بحران انرژی، سرمایه‌گذاری در این بخش چقدر سودآور خواهد بود.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛

جواد اوجی امروز (جمعه، ۲۳ اردیبهشت‌ماه) در آیین آغاز به‌کار بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ضمن خیر مقدم به مهمانان این آیین اظهار کرد: نمایشگاه صنعت نفت ایران میثاق سالانه و محل تعامل و جمع شدن فعالان داخلی و خارجی در صنعت نفت ایران و یکی از نمایشگاه‌های بزرگ صنعت نفت جهان است.

وی با بیان اینکه «صنعت نفت دانش‌بنیان، تولید ایرانی، صادرات جهانی» به‌عنوان شعار بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پالایش و پتروشیمی بسیار الهام‌بخش است، تصریح کرد: دانش‌بنیان کردن صنعت نفت و توجه به ساخت داخل، اولویت اصلی وزارت نفت در شرایط کنونی به‌شمار می‌رود که در  کل جهان هم چنین است و صنعت نفت جهان محل توسعه بسیاری از فناوری‌های نو است.

 وزیر نفت با بیان اینکه حضور ۲۳ دانشگاه و مرکز پژوهشی، بیش از صد شرکت دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها و پارک فناوری و شهرک‌های علمی تحقیقاتی در این نمایشگاه، نشانه جدیت وزارت نفت در این زمینه است، افزود: انتخاب شعار سال از سوی مقام معظم رهبری به ‌نام تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین نیز مسئولیت ما را در این زمینه بیشتر کرده است.

اقدام‌های وزارت نفت برای دانش‌بنیان کردن صنعت نفت

اوجی با تأکید بر اینکه رویکرد ما در دانش‌بنیان کردن صنعت نفت و توجه به ساخت داخل به ‌هیچ عنوان شعاری نیست، به تبیین مهم‌ترین اقدام‌های وزارت نفت در این زمینه پرداخت و درباره نخستین اقدام گفت: وزارت نفت برنامه و احکام مورد نیاز برای تولید دانش‌بنیان و ایجاد اشتغال در صنعت نفت را با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تهیه و تنظیم کرده است که ان‌شاءالله به‌زودی به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

وی گفت: در قالب این برنامه، اقدام‌های وسیعی برای افزایش تولید، دانش‌بنیان کردن صنعت نفت و افزایش اشتغال در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته است

وزیر نفت دومین اقدام در دانش‌بنیان کردن صنعت نفت و توجه به ساخت داخل را انتشار فراخوانی برای مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه‌های اولویت‌دار صنعت نفت در ماه‌های ابتدایی دولت سیزدهم بیان کرد و افزود: در این فراخوان بیش از ۳۰۰ شرکت برای دانش‌بنیان کردن صنعت نفت در زمینه‌های اولویت‌دار و اشتغال‌آفرین چون بهینه‌سازی، احیای چاه‌های کم بازده و توسعه زنجیره ارزش مشارکت کردند. هم‌اکنون امضای قرارداد و ارائه تسهیلات و حمایت از این شرکت‌ها با بهره‌گیری از ظرفیت تبصره ۱۸ قانون بودجه آغاز شده است.

وی با بیان اینکه تکمیل زیست‌بوم فناوری نفت دیگر اولویتی است که وزارت نفت در دستور کار دارد، توضیح داد: وزارت نفت به‌دنبال فعال کردن مراکز نوآوری در مجاورت دانشگاه‌ها، استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها در پارک فناوری نفت و توسعه این پارک‌هاست.

به گفته اوجی، ارائه تمهیدات و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای ساخت کالاهای بار اول و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت با تمرکز بر اقلام اساسی و گروه‌های کالایی که دارای ارزبری قابل‌توجهی بوده و اکنون وابستگی زیادی به واردات دارند از دیگر اقدام‌هایی است که در دستور کار وزارت نفت قرار دارد.

ضرورت سرمایه‌گذاری در صنعت نفت

وزیر نفت در ادامه این آیین بر ضرورت توجه به سرمایه‌گذاری و توسعه در صنعت نفت تأکید کرد و گفت: تا سرمایه‌گذاری صورت نپذیرد، بخش‌های تولیدی، شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگان نیز از پویایی برخوردار نخواهند شد و فضای کسب‌وکار در صنعت نفت بهبود نخواهد یافت، بنابراین محرک فعالیت بخش‌های مختلف پیمانکاری، سازندگان و ارائه‌دهندگان خدمات، موضوع مهم سرمایه‌گذاری است.

اوجی با بیان اینکه تحقق نیافتن منابع مورد نیاز برای توسعه صنعت نفت در سال‌های گذشته نه‌تنها سبب به مخاطره افتادن پایداری تولید نفت و گاز شده بلکه تهدیدی برای امنیت انرژی کشور به شمار می‌رود، افزود: بر این اساس موضوع سرمایه‌گذاری و ایجاد زمینه لازم برای توسعه در صنعت نفت در اولویت اصلی قرار دارد.

وی تأکید کرد: تردید نداشته باشید که اگر در صنعت نفت به‌موقع سرمایه‌گذاری انجام نشود به‌طور حتم با کسری تراز تولید و مصرف انرژی در کشور روبه‌رو خواهیم شد، به همین دلیل ما برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف این صنعت بزرگ برنامه‌های متنوعی تدوین کرده‌ایم.

 آغاز عملیات اجرایی ۲۵ طرح عظیم نفتی در سال ۱۴۰۱

وزیر نفت با اشاره به اینکه در ۹ ماه نخست استقرار دولت سیزدهم این وزارتخانه موفق شده است با بهره‌گیری از توان هلدینگ‌های بزرگ نفتی و پتروشیمی، ظرفیت مالی بانک‌ها همچنین مذاکره با شرکت‌های معتبر بین‌المللی بیش از ۵۰ قرارداد و تفاهم‌نامه به ارزش بیش از ۱۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار امضا کند، گفت: اولویت این پروژه‌ها شامل توسعه میدان‌های مشترک نفت و گاز، جمع‌آوری گازهای مشعل، توسعه زنجیره ارزش پالایشگاهی و نیز بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگان داخلی بوده است.

اوجی با تأکید بر اینکه بر اساس سیاست‌های اصولی و کلان دولت، اولویت ما تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام خواهد بود، افزود: همسو با این موضوع تلاشمان این است ۴۸ طرح کلان و اولویت‌دارِ نیمه‌تمام در صنعت نفت را تا پایان امسال با سرمایه‌گذاری ۱۳ میلیارد دلار تکمیل و به بهره‌برداری برسانیم و در همین سال عملیات اجرایی ۲۵ طرح عظیم با سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد دلار را آغاز کنیم.

وی تصریح کرد: این طرح‌ها شاخص‌هایی چون افزایش تولید نفت و گاز از میدان‌های مشترک، تأمین امنیت انرژی کشور، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، ایجاد اشتغال و تکمیل زنجیره ارزش اولویت‌بندی و انتخاب شده‌اند که در بخش بالادست صنعت نفت مانند توسعه میدان‌های نفت و گاز و در بخش پایین‌دست این صنعت مانند خطوط انتقال گاز، طرح‌های پتروشیمی و احداث پتروپالایشگاه‌های جدید با استفاده از امتیاز تنفس خوراک خواهد بود.

صنعت نفت خط مقدم نبرد اقتصادی

وزیر نفت به موضوع تحریم اشاره کرد و با بیان اینکه مقابله با تحریم‌ها و دیپلماسی قوی انرژی از اولویت‌های وزارت نفت است، گفت: در شرایط کنونی، صنعت نفت ایران در خط مقدم نبرد اقتصادی و مقابله با دشمنان قرار دارد.

اوجی با اشاره به اینکه این نمایشگاه، جلوه‌ای از توانمندی و اقتدار جمهوری اسلامی ایران در شرایط کنونی است، افزود: اینکه با وجود استمرار تحریم‌ها، ظرفیت‌های داخلی در همه زمینه‌ها از جمله ساخت تجهیزات، طراحی و مهندسی و پیمانکاری و اجرا در حال رشد هستند و امیدوارانه برای آینده برنامه‌ریزی می‌کنند، نشان از شکست سیاست تحریم‌هاست.

وی با تأکید بر اینکه تحریم‌ها نتوانسته توسعه صنعت نفت و صادراتمان را متوقف کند، ادامه داد: ما ابتکار عمل را به‌دست گرفته‌ایم و توانستیم بازارهای خود را متنوع و صادرات نفت را افزایش دهیم و کانال‌های مالی خود را تسهیل کرده‌ایم که سبب جهش خیره‌کننده‌ای در وصول درآمدهای ما بوده است.

به گفته وزیر نفت، وزارت نفت به اذعان دستگاه‌هایی چون سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی، موفق به ایفای کامل تعهدات و تکالیف درآمدی خود بالاخص در زمینه صادرات نفت و میعانات گازی در بودجه سال ۱۴۰۰ شده است.

جلوه‌ای از دیپلماسی انرژی در نمایشگاه نفت

اوجی حضور ۴۴ شرکت خارجی در نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی را جلوه‌ای از اهمیت و اولویت بحث دیپلماسی انرژی و تعاملات خارجی برای این صنعت دانست و گفت: ما با فعال کردن دیپلماسی انرژی، برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی به‌خصوص از کشورهای دوست هم اقدام کرده‌ایم و قراردادها و تفاهم‌نامه‌های مهمی هم در این خصوص امضا کرده‌ایم.

وی ادامه داد: با توجه به نیاز سنگین صنعت نفت به سرمایه‌گذاری، ما از تمامی سرمایه‌گذاران کشورهای همسو در بخش‌های مختلف صنعت نفت ایران استقبال می‌کنیم. سرمایه‌گذاران خوب می‌دانند که با توجه به بحران انرژی جهان و افزایش چشمگیر تقاضای انرژی، سرمایه‌گذاری در این بخش چقدر سودآور خواهد بود.

تحقق آرزوی نفتی‌ها

وزیر نفت با بیان اینکه خوشبختانه با دیپلماسی فعال انرژی در ماه‌های گذشته فروش نفت افزایش و وصول درآمدهای آن با وجود سخت‌گیری بیشتر تحریم‌کنندگان صورت گرفته است، تصریح کرد: همچنین بازگشت ایران به مسیر تبادلات انرژی منطقه از طریق احیای سوآپ گاز، یافتن بازارهای جدید برای نفت و فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی و صدور خدمات فنی مهندسی فراهم شده است.

اوجی با تأکید بر اینکه همکاری مؤثر با کشورهایی که پیش از این، ظرفیت‌های آنها مورد توجه قرار نداشت، از جمله کشورهای آمریکای لاتین، فرصت‌های فوق‌العاده‌ای را در اختیار صنعت نفت و اقتصاد ملی ما قرار داده است، افزود: برای نخستین بار آرزوی چند ده ساله کارشناسان صنعت نفت برای در اختیار گرفتن سهام پالایشگاه‌های فراسرزمینی از طریق دیپلماسی فعال انرژی محقق شده و بازارهای جدید و جذابی برای نفت و میعانات و فرآورده‌های نفتی ایران حاصل شده که در این زمینه به توفیق‌های بزرگی دست پیدا کرده‌ایم که نشان‌دهنده اهتمام وزارت نفت بر استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود در دنیا است.

وی در پایان با قدردانی از تمام دست‌اندرکاران برگزاری این نمایشگاه و شرکت‌های حاضر و همچنین یاری همه نهادها به‌خصوص مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: هر زمان صنعت نفت در ایران به حرکت دربیاید، چرخ همه صنایع، کارخانه‌ها و اقتصاد ملی به حرکت درخواهد آمد و برای جوانان اشتغال و برای متخصصان فرصت بالندگی و رشد ایجاد خواهد کرد.