بررسی هفتگی سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه

بررسی وضعیت سهام های مرتبط با پتروشیمی نشان می دهد در میان 29 سهم قابل خرید و فروش مرتبط با پتروشیمی در این هفته، 21 سهم با افزایش قیمت همراه بودند و 8 سهم کاهش قیمت داشتند.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛

بازار سرمایه در هفته کاری گذشته (۱۷ – ۲۱ اردیبهشت) حرکتی را که از نوروز ۱۴۰۱ آغاز کرده ادامه داد؛ حرکتی که اگرچه آرام است اما نسبتا مطمئن است و اگرچه نسبت به بازارهای موازی بازدهی کمتری دارد اما به آینده امیدوار است. بر این اساس و با توجه به افزایش قیمت ها، شاخص کل بورس در این هفته از یک میلیون و ۵۳۰ هزار واحد در ابتدای معاملات هفته به یک میلیون و ۵۶۴ هزار واحد در پایان هفته رسید که به این ترتیب سهامداران به طور متوسط سودی ۲.۲ درصدی را کسب کردند. این سود البته افزایش محسوسی نسبت به سود هفته های قبل داشت. شاخص هم وزن نیز در این هفته ۳.۸ درصد رشد داشت که نشانگر تعادل در شرکت های بزرگ و ادامه افزایش قیمت شرکت های کوچک است.

در این هفته بیشترین بازدهی در بازارهای موازی از آن طلا بود که رشد قیمتی نزدیک به ۸ درصد داشت.

بررسی وضعیت سهام های مرتبط با پتروشیمی نشان می دهد که وضع در این گروه هم خوب و امیدوار کننده است. در میان ۲۹ سهم قابل خرید و فروش مرتبط با پتروشیمی در این هفته، ۲۱ سهم با افزایش قیمت همراه بودند و ۸ سهم کاهش قیمت داشتند.

سه نماد از این گروه، پتروشیمی ممسنی (ممسنی)، پتروشیمی کازرون (کازرو) و پتروشیمی دهدشت (دهدشت) به علت ابهام در وضعیت اطلاعاتی مدتها است که بسته شده و هنوز در حالت تعلیق هستند. همچنین نماد پتروشیمی پارس (پارس) که چند هفته ای است بسته است، در این هفته هم باز نشد.

بیشترین سود

از میان ۲۱ نمادی که در این هفته سوددهی داشتند، سود ۱۵ نماد کمتر از ۵ درصد بود، ۴ نماد سودی بین ۵ تا ۱۰ درصد را کسب کردند و ۲ نماد هم سود قابل توجه بالاتر از ۱۰ درصد داشتند. مهمترین سهم پرسود این هفته مربوط به نماد تولیدات پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر) . این شرکت به تازگی گزارش مالی یک ماهه خود (فروردین ۱۴۰۱) را منتشر کرده که نشان می دهد نسبت به مدت مشابه در سال قبل افزایش ۲۰ درصدی درآمد دارد. پتروشیمی داراب (داراب) هم که قیمت آن دائما حول و حوش ۱۰۰ تومان در نوسان است، این هفته دوباره به بالای ۱۰۰ تومان برگشت و از جدول زیانده ها به سودده ها نقل مکان کرد.

پنج سهم که در این هفته بالاترین سود را داشتند به ترتیب عبارتند از:

نماد درصد سود قیمت ابتدای هفته قیمت پایانی وضعیت نهایی
شبصیر ۱۳ ۱۱۶۰۰۰ ۱۳۱۱۰۰ صف خرید
بوعلی ۱۰ ۸۸۰۴۰ ۹۶۹۳۰
داراب ۵.۹ ۹۹۳ ۱۰۵۲
شغدیر ۵.۹ ۹۳۳۲۰ ۹۸۸۱۰
وپترو ۵.۷ ۱۱۱۸۰ ۱۱۸۲۰

 

بیشترین زیان
همان طور که گفته شد این هفته ۸ سهم از میان سهام پتروشیمی با زیان مواجه شدند که زیان همه این سهم ها کمتر از ۳ درصد بود و به این ترتیب این زیان را می توان اصلاح قیمتی منطقی دانست.

پنج سهم پرزیان این هفته به ترتیب عبارت است از:

نماد درصد زیان قیمت ابتدای هفته قیمت پایانی وضعیت نهایی
شصفها ۲.۸ ۱۰۳۶۵۰ ۱۰۰۷۰۰
شفارا ۲.۱ ۶۶۴۰ ۶۵۰۰
شجم ۱.۸ ۱۲۱۲۰ ۱۱۹۰۰
شستان ۱.۵ ۳۸۷۹ ۳۸۲۰
شفن ۰.۸ ۱۲۴۹۰ ۱۲۳۹۰

 

 چشم انداز هفته آینده

حذف ارز ترجیحی و تغییرات در وضعیت یارانه ها باعث می شود که در هفته پیش رو، اقبال به شرکت های غذایی و دارویی بیش از بقیه شرکت های بورسی باشد. با این حال سفر انریکه مورا به ایران و خبرهای مثبتی که درباره شروع دوباره مذاکرات احیای برجام شنیده می شود می تواند باعث افزایش اقبال به شیمیایی ها و در صدر آنها شرکت های پتروشیمی هم شود. فارغ از این اخبار باید گفت که وضعیت بورس رو به بهبود است و عموم کارشناسان هفته ای مثبت را برای کلیت بازار سرمایه پیش بینی می کنند.