مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران:

معادل ۵ فاز پارس جنوبی به تولید نفت مناطق مرکزی افزوده می‌شود/۲۰۰ دانشجوی گروه الف دانشگاه نفت جذب می‌شوند

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با اشاره به برنامه افزایش تولید ۱۰۰ میلیون مترمکعبی گاز این مجموعه تا پایان سال ۱۴۰۴ گفت که این مقدار معادل تولید پنج فاز پارس جنوبی است.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛

مهدی حیدری، در حاشیه آخرین روز از بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشست خبری با خبرنگاران، با اشاره به اینکه این شرکت بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز خشکی ایران به‌شمار می‌رود، گفت: در سال ۱۴۰۰ موفق شدیم روزانه ۲۴۵ میلیون مترمکعب گاز تولید کنیم و در مجموع ۷۰ میلیارد مترمکعب گاز تولید شد در بخش نفت و میعانات گازی نیز ۲۰ میلیون بشکه به‌صورت تجمعی نفت و ۱۶ میلیون بشکه میعانات گازی تولید کردیم.

وی درباره توسعه میدان گازی طوس نیز گفت: این میدان یکی از مهم‌ترین و راهبردی‌ترین میدان‌های کشور در شمال شرق واقع شده است و برنامه توسعه آن به‌صورت ویژه در طرح ضربتی ابلاغی از سوی شرکت ملی نفت ایران به شرکت نفت مناطق مرکزی واگذار شده است.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران گفت: فرایند تدوین اسناد این میدان در حال انجام است و همه شرکت‌های EPC و EPCF و حتی شرکت‌هایی که بتوانند تنها در تأمین مالی اقدام کنند، می‌توانند در مناقصه شرکت کنند و ما به گرمی از آنها استقبال می‌کنیم.

حیدری با بیان اینکه پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد در منتهی علیه خط‌ لوله سراسری در شرق کشور واقع شده است، گفت: برای تأمین گاز این پالایشگاه و تأمین پایدار گاز مصرفی شرق کشور، این شرکت مأموریت ویژه‌ای دارد.

وی با بیان اینکه برای تأمین گاز در درازمدت و جلوگیری از افت تولید این شرکت در بخش توسعه و ذخیره‌سازی فعالیت دارد گفت: در قالب طرح‌های ضربتی در ادامه سیاست‌های ابلاغی شرکت ملی نفت ایران سه بخش کار داریم؛ در موضوع تولید که حفظ تولید مورد تأکید است سعی داریم با برنامه ویژه مدت زمان تعمیرات اساسی و دوره‌ای را کم کنیم و در همین بازه زمانی برای تزریق گاز به خط لوله و تأمین گاز مصرفی کشور عقب نمانیم.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در تشریح قسمت کار این شرکت گفت: در بخش توسعه ما مکلف و موظفیم برای پشتیبانی تولید محصول راهبردی کشور یعنی گاز، به‌طور ویژه اقدام کنیم، به این منظور با تعریف عنوان طرح ضربتی گاز برای ایستگاه‌های تقویت فشار، برای جلوگیری از افت فشار کنگان، نار، هما، وراوی، نگاه ویژه داریم.

حیدری افزود: برای توسعه میدان‌های دی، سپید، باغون، فاز دوم فراشبند و فاز دوم آغار مدارک و مستندات در حال آماده‌سازی به‌منظور انجام مناقصه است.

وی با اشاره به الگوهای مختلف برای جذب سرمایه برای توسعه میدان‌های این شرکت گفت: شرکت‌ها می‌توانند از الگوی جنرال استفاده کنند و فعالیت را به‌صورت EPC دنبال کنند یا از الگوهای BOT استفاده کنند و پیمانکار یا سرمایه‌گذار بیاید یا خودش یک پیمانکار داشته باشد یا اینکه پول بیاورد و پیمانکار را ما به شرک معرفی کنیم؛ یعنی EPC، EPCF یا جدا؛ حتی الگوی جدید قراردادهای نفتی هم می‌تواند مورد استفاده باشد و از آنجا تولید گاز برای ما اهمیت دارد برای جذب سرمایه چه داخلی یا خارجی چه پیمانکار یا سرمایه‌گذار، ما از همه استقبال می‌کنیم.

شرکت‌های دانش‌بنیان بازوی شرکت نفت مناطق مرکزی

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با بیان اینکه در بازدید از غرفه‌های دانش‌بنیان از توانمندی این شرکت‌ها آگاه شد، تصریح کرد: ما به‌عنوان شرکت بهره‌بردار هرجایی که کار از شرکت بر نیاید و دوستان بتوانند به ما کمک کنند به‌طور قطع حمایت می‌کنیم و در بخش تحقیق و توسعه به همکاران توصیه شده تا هر جا امکان برداشتن باری از مسائل فنی مهندسی وجود دارد از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنند.

حیدری افزود: با یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز برای ایستگاه تقویت فشار نار و کنگان مذاکراتی را آغاز کردیم.

وی با بیان اینکه شرکت نفت مناطق مرکزی در حال گذار از تولید صرف است گفت: با توجه به توانایی که در همکاران مجموعه می‌بینم می‌توانیم در توسعه، بهره‌برداری و ذخیره‌سازی فعالیت کنیم و نشان دادیم که شرکت در پروژه‌های ذخیره‌سازی بسیار حرفه‌ای عمل کرده است.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران گفت: این شرکت در پروژه‌های سراجه قم، شوریجه خراسان بسیار حرفه‌ای و با تجربه عمل کرده و این دو پروژه راهبردی کشور عملکرد متمایزی داشته‌اند.

حیدری به ذخیره‌سازی گاز در طول فصول گرم و برداشت در فصول سرد از مخازن ذخیره‌سازی اشاره کرد و گفت: در هشت ماه گرم سال نزدیک به ۳ میلیارد مترمکعب گاز ذخیره می‌کنیم و در چهار ماه سرد سال روزانه ۲۵ میلیون مترمکعب گاز از این مخازن برداشت می‌کنیم که برای کشور اهمیت ویژه‌ای دارد.

جذب نیروهای جدید در شرکت نفت مناطق مرکزی

وی با اشاره به گستردگی فعالیت این شرکت گفت: برای راهبری این مجموعه عظیم ضمن حفظ نیروهای خوب و کاری خود به‌عنوان پشتیبان باید نسبت به جذب نیروهای جدید اقدام کنیم و به همین منظور با معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت مذاکراتی داشتیم و بنا شد نسبت به جذب ۲۰۰ نفر نیروی پذیرفته‌شده گروه الف دانشجویان دانشگاه نفت اقدام کنیم که مراحل جذب برخی از این نیروها در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی به پروژه‌های جمع‌آوری گازهای مشعل این شرکت اشاره و تشریح کرد: میدان‌های سروستان، خشت و چشمه‌خوش برای جمع‌آوری گازهای مشعل آنها اقدام شده است و ۲ تا ۳ شرکت داخلی در مناقصه برنده شده‌اند و برای رعایت استانداردهای زیست‌محیطی این پروژه‌ها جز دغدغه‌های اصلی ماست.

حیدری با اعلام خبری جدید در حوزه جمع‌آوری گازهای مشعل گفت: به‌زودی با افتتاح مرکز جمع‌آوری گازهای همراه نفت در میدان چشمه‌خوش، شاهد صفر شدن سوختن گازهای مشعل در این میدان خواهیم بود.

وی از پروژه نگهداشت و افزایش تولید در میدان دانان یاد کرد و گفت: با عملکرد مطلوب مپنا توانستیم با ۴ حلقه چاه بخشی از تعهدها برای این میدان را عملی کنیم که فراتر از برنامه است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت مناطق مرکزی به ۱۷ میدان گازی و پکیج‌های توسعه‌ای اشاره کرد و گفت: برنامه داریم با اجرای این پروژه‌ها تا پایان سال ۱۴۰۴ و ابتدای سال ۱۴۰۵ بیش از ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز به تولید شرکت بیفزاییم که معادل حدود پنج فاز پارس جنوبی است و البته باید نظر داشت با افت تولید نیز در دیگر میدان‌ها روبه‌رو هستیم.

حیدری درباره افزایش تولید نفت نیز گفت: انتظار داریم تا سال ۱۴۰۵ ۸۰ تا ۱۰۰ هزار بشکه تولید نفت را افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: البته در بخش جمع‌آوری گازهای مشعل نیز انتظار می‌رود ۱۱۵ میلیون فوت‌مکعب به تولید گاز ما بیفزاید که البته جلوگیری از آلودگی محیط زیستی برای ما در اولویت است.