شرکت های برتر پتروشیمی دنیا چگونه در سال ۲۰۲۲ سرمایه گذاری می کنند؟

سال ۲۰۲۲ در میانه راه خود است و تولید کنندگان محصولات شیمیایی شروع به برنامه ریزی برای هزینه های سرمایه ای خود کرده اند.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛

برخی از شرکت‌های برتر پتروشیمی دنیا با افزایش مخارج هزینه‌های سرمایه‌گذاری خود در سال جاری تصمیم به ساختن کارخانه های جدید برای افزایش ظرفیت تولید گرفته اند و برخی از آنها سرمایه گذاری برای بازیافت بیشتر را مد نظر قرار داده اند.

 برای اینکه به صورت دقیق تر متوجه شویم که شرکت‌های پتروشیمی برتر هزینه‌های سرمایه خود را در سال ۲۰۲۲ در چه مواردی مورد استفاده قرار می‌دهند گزارش حاضر برخی از این شرکت های برتر را مورد بررسی قرار داده است.

داو کمیکال

 شرکت پتروشیمی غول پیکر داو برای افزایش هزینه‌های سرمایه گذاری خود در سال ۲۰۲۲ از ۵/۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱برنامه‌ریزی کرده است، این اطلاعات در سمیناری که در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ در مورد عملکرد مالی این شرکت برگزار شده بود مطرح شد.

 هوارد آنجرلیدر، رئیس شرکت پتروشیمی داغ و رئیس هیئت مدیره در سمیناری در مورد نتایج مالی این شرکت در سال ۲۰۲۱  گفت: «برنامه‌ریزی ما این است که میزان هزینه‌های سرمایه خود را به ۲/۲ میلیارد دلار افزایش دهیم، و این افزایش در مورد برنامه‌های مربوط به D&A صورت خواهد گرفت. این افزایش هزینه سرمایه ای برای اجرای پروژه های زودبازده و همچنین ادامه برنامه های کربن زدایی از پروژه تولید و همچنین دنبال کردن استراتژی رشد این شرکت مورد استفاده قرار خواهد گرفت.»

 شرکت داو تصمیم گرفته است تا یک میلیارد دلار از هزینه‌های سرمایه خود را سالانه خرج کربن زدایی از کل دارایی هایش در سرتاسر جهان کند. این شرکت در ماه اکتبر سال گذشته برنامه هایی را برای ساختن اولین مجتمع تولید اتیلن با میزان آلایندگی خالص صفر در ساسکاچوان اعلام کرد.

 جیم فیترلینگ، مدیر شرکت پتروشیمی داو در نشستی در ماه ژانویه گفت: «پروژه این شرکت در آلبرتا تقریباً ۲۰ درصد از ظرفیت تولید جهانی اتیلن شرکت پتروشیمی داو را کربن زدایی خواهد کرد، و این در حالی است که ما قصد داریم میزان عرضه جهانی پلی پروپیلن را به میزان ۱۵ درصد افزایش دهیم.»

BASF

 مسئولان شرکت آلمانی BASF در کنفرانس شرکت آلمانی ولنبرگ در ایالات متحده آمریکا در ماه ژانویه گفتند که این شرکت قصد دارد بین سال های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ در حدود ۹/۲۲ میلیارد یورو در هزینه های سرمایه ای سرمایه گذاری کند.

این شرکت در حدود ۲ میلیارد یورو بر روی پروژه‌های رشد سرمایه‌گذاری خواهد کرد، که این رقم شامل سایت ژان جیانگ ورباند و کارخانه های تولید مواد اولیه باتری خواهد بود، همچنین این شرکت قصد دارد تا رقمی بالغ بر ۶/۲ میلیارد یورو را برای انجام فعالیت های سالانه خود هزینه کند.

 شرکت پتروشیمی BASF، با این پیش بینی که کسب و کار تولید مواد اولیه باتری تبدیل به یکی از بخش‌های بسیار مهم و درآمدزای این شرکت در آینده خواهد شد در حال برنامه ریزی برای خرج کرده رقمی بالغ بر ۵/۳ تا ۵/۴ میلیارد یورو در هزینه‌های سرمایه‌ای در فاصله سال‌های بین ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۰ است. یکی از کارخانه های جدید تولید مواد اولیه باتری شرکت پتروشیمی BASF امسال در فنلاند در شهر هارجاوالتا کار خود را آغاز خواهد کرد.

 این شرکت آلمانی در ماه گذشته برنامه‌هایی را برای ساخت یک کارخانه جدید تولید هگزا متیلن دی آمین (HMD) در فرانسه و توسعه کارخانه‌ای تولید پلی آمید ۶/۶ در فریبورگ آلمان را اعلام کرد.

 این شرکت همچنین تلاش های خود را برای تقویت تولید آنزیمهای خوراک در کارخانه لودویگ شافل آلمان در ماه ژانویه تکمیل کرد.

 شرکت تولید مواد شیمیایی آشلند

 مسئولان شرکت تولید مواد شیمیایی تخصصی آشلند در کنفرانسی که برای اعلام عملکرد مالی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ در ۱ فوریه برگزار شد گفت که در حال توسعه ظرفیت تولید خود برای پاسخگویی به تقاضای آینده در سال مالی ۲۰۲۲ است. این شرکت در حال برنامه‌ریزی برای اختصاص رقمی بالغ بر ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیون دلار از هزینه های سرمایه ای در سال مالی جاری از تا بتوان ظرفیت تولید محصولات سلولزی خود را افزایش دهد و همچنین توانمندی های تولیدی خود را در مناطقی خارج از آمریکا و اروپا را توسعه دهد.

 گوئیلرمو نوو، رئیس و مدیر اجرایی هلدینگ جهانی آشلند، در کنفرانس اعلام عملکرد مالی این شرکت در سه ماهه چهارم سال۲۰۲۱ گفت:  ما سرمایه‌گذاری بر روی تولید محصولات سلولزی را افزایش می‌دهیم تا به این ترتیب از رشد تولید HEC،  کلوسل و بنسل حمایت کنیم. وی ادامه داد ما در توانمندی های منطقه ای خود در تولید محصولات دارویی و مراقبت‌های بهداشتی سرمایه گذاری می کنیم و بدین منظور آسیا در اولویت اول قرار دارد.

 شرکت پتروشیمی آشلند در ماه ژانویه پروژه ای را در بلژیک آغاز کرده است تا بتواند ظرفیت تولید محلی را به اندازه ۵۰ درصد افزایش دهد. انتظار می‌رود که این پروژه در سال ۲۰۲۳ به بهره‌برداری برسد.

 لیوندل بازل

 بر اساس داده‌های آماری اعلام شده در کنفرانس مربوط به اعلام عملکرد مالی این شرکت در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱، شرکت پتروشیمی و پالایشی هلندی لیوندل بازل در طول ۳ سال ۲۰۲۲ مبلغی بالغ و ۱/۲ میلیارد دلار را در هزینه‌های سرمایه‌ای لحاظ خواهد کرد، که از این رقم در حدود ۲/۱ میلیارد دلار برای حفظ هزینه های سرمایه و حدود ۹۰۰ میلیون دلار به منظور کسب سود از هزینه های سرمایه ای در نظر گرفته شده است.

این شرکت روی هم رفته در سال ۲۰۲۱ مبلغی در حدود ۹/۱ میلیارد دلار را در هزینه‌های سرمایه‌ای صرف کرده است.

 کن لین، مدیرعامل لیوندل بازل در آخرین نشست اعلام عملکرد مالی این شرکت گفته است، قصد ما این است که تولید خود را با ایجاد کارخانه های جدید در چین و ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۲ افزایش دهیم. وی همچنین از آن داشت که ما فعالیت های خود را به منظور مواجهه مثبت با تغییرات آب و هوایی افزایش داده ایم.

  انتظار می رود که کار بر روی پروژه با مقیاس جهانی و جدید شرکت لیوندل بازل یعنی کارخانه تولید اکسید پروپیلن و ترتیاری بوتیل الکل در چنل ویو در ایالت تگزاس در سال جاری کامل شود، این پروژه در سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع ویروس کووید-۱۹متوقف شده بود.

 همچنین شرکت لیوندل بازل سه برنامه مهم برای بهره برداری از کراکر ها در سال ۲۰۲۲ دارد، ضمن اینکه برنامه های متعددی را نیز برای توسعه  بخش نوآوری و توسعه برنامه ریزی کرده است.

 شرکت لیوندل بازل گفته است که در ۴ سال آینده سالانه مبلغی نزدیک به ۲ میلیارد دلار را برای هزینه های سرمایه ای در نظر گرفته است. باب پاتل، مدیر اجرایی سابق این شرکت در کنفرانسی در ماه اکتبر سال گذشته گفت که شرکت قصد دارد سرمایه گذاری در برنامه کربن زدایی را در نیمه دوم دهه ۲۰۲۰ با جدیت بیشتری دنبال کند.

 چشم انداز آینده

 درسراسر صنعت پتروشیمی، تولیدکنندگان در حال ساختن کارخانه های جدید برای حمایت از رشد، بهبود پایه‌های دارایی موجود و سرمایه گذاری در فعالیت های مربوط به پایداری و تولید سبز است. همچنانی که در دهه جدید جلو می رویم، انتظار می‌رود که شرکت‌های پتروشیمی هزینه‌های سرمایه‌ای بیشتری را برای حرکت به سمت اقتصاد بازیافت و همچنین برنامه های کربن زدایی از فرآیندهای تولیدی را در راس توجه قرار دهند.