حرکت قیمت نفت بر نمودار افزایشی

قیمت نفت به‌دلیل تحریم نفت روسیه از سوی اتحادیه اروپا و پایان قرنطینه در شانگهای چین افزایش یافت.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه (۱۱ خردادماه) پس از موافقت سران اتحادیه اروپا با تحریم نسبی و مرحله‌ای نفت خام روسیه و پایان قرنطینه کووید-۱۹ در شانگهای چین، اندکی افزایش یافت.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال برای تحویل در ماه اوت با ۲۸ سنت یا ۰.۲ درصد افزایش در ساعت ۳ و ۳۸ به وقت گرینویچ به ۱۱۵ دلار و ۸۸ سنت برای هر بشکه رسید، قیمت این شاخص  روز سه‌شنبه (دهم خردادماه) ۱.۷ درصد کاهش یافت.

معاملات نفت خام شاخص برنت دریای شمال برای تحویل در ماه ژوئیه در بازار آی‌سی‌آی لندن روز سه‌شنبه با یک درصد افزایش و ثبت رقم ۱۲۲ دلار و ۸۴ سنت به ازای هر بشکه منقضی شد.

قیمت نفت خام شاخص وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (دبلیوتی‌آی) با ۳۰ سنت یا ۰.۳ درصد افزایش، ۱۱۴ دلار و ۹۷ سنت برای هر بشکه معامله شد.

هر دو شاخص ماه مه را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند، به‌طوری که قیمت‌ این دو شاخص برای ششمین ماه پیاپی با افزایش روبه‌رو بوده‌اند.

سران اتحادیه اروپا در نشست بعدازظهر روز دوشنبه (نهم خردادماه) توافق کردند ۹۰ درصد از واردات نفت از روسیه را تا پایان سال ۲۰۲۲ کاهش دهند و به این ترتیب بن‌بست با مجارستان بر سر تحریم‌های شدید اتحادیه اروپا علیه مسکو برطرف شد.

پس از تصویب کامل، تحریم‌ها برای نفت خام طی ۶ ماه و بر فرآورده‌های نفتی در هشت ماه اعمال خواهند شد.

خط لوله اتقال نفت روسیه به مجارستان و دو کشور دیگر محصور در خشکی واقع در اروپای مرکزی از این تحریم‌ها معاف خواهند بود.

قرنطینه سختگیرانه برای مقابله با شیوع ویروس کووید-۱۹ (کرونا) در شانگهای چین پس از دو ماه روز چهارشنبه (۱۱ خردادماه) پایان یافت، به‌طوری که این شرایط سبب افزایش انتظارها برای تقاضای بیشتر سوخت از سوی این کشور شد.

جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در مؤسسه اوای‌ان‌دی‌ای (OANDA) در این باره گفت: پایان قرنطینه در شانگهای انتظارها برای افزایش تقاضا را در حاشیه افزایش می‌دهد، اما معافیت احتمالی روسیه از توافق ائتلاف اوپک‌پلاس، تأثیری فراتر دارد.