بررسی هفتگی سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه

بررسی وضعیت سهام های مرتبط با پتروشیمی نشان می دهد که از میان 29 سهم قابل خرید و فروش مرتبط با پتروشیمی در این هفته، 24 سهم با کاهش قیمت همراه بودند و تنها 5 سهم افزایش قیمت داشتند.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ خرداد امسال برخلاف دوماه دیگر بهار، برای بازار سرمایه خوش یمن نبود. بعد از اینکه در فروردین و اردیبهشت بورس رونقی نسبی پیدا کرد و برخلاف روند هشت ماه قبل خود حرکت کرد، در خرداد نتوانست این روند را ادامه دهد و حرکتی معکوس را آغاز کرد. این بازار در سومین هفته خرداد ماه ( که فقط شامل سه روز کاری شد) مثل دو هفته قبل آن با کاهش قیمت ها روبرو شد؛ به طوری که شاخص کل بورس که در آغاز معاملات هفته روی عدد یک میلیون و ۵۴۲ هزار واحد قرار داشت در پایان معاملات روز چهارشنبه به یک میلیون و ۵۲۰ هزار واحد تنزل پیدا کرد و به این ترتیب سهامداران به طور میانگین ۱.۴ درصد زیان دیدند.

شاخص کل هموزن نیز در این هفته کاهش ۱.۹ درصدی را تجربه کرد اما مهمترین موضوع که می تواند باعث نگرانی شود ادامه خروج پول حقیقی از بورس است. در این سه روز یک هزار و ۸۷۱ میلیارد تومان پول حقیقی از این بازار خارج شده که نشان دهنده نگرانی سرمایه گذاران از آینده این بازار و تمایل آنها برای سرمایه گذاری در بازارهای موازی است. در هفته ماقبل نیز یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شده بود.

بررسی وضعیت سهام های مرتبط با پتروشیمی نشان می دهد که این گروه نیز متاثر از کل بازار و همچنین به علت ارتباط صنایع پتروشیمی با مبادلات بین المللی، حال و روز مساعدی ندارد و از میان ۲۹ سهم قابل خرید و فروش مرتبط با پتروشیمی در این هفته، ۲۴ سهم با کاهش قیمت همراه بودند و تنها ۵ سهم افزایش قیمت داشتند.

سه نماد از این گروه، پتروشیمی ممسنی (ممسنی)، پتروشیمی کازرون (کازرو) و پتروشیمی دهدشت (دهدشت) به علت ابهام در وضعیت اطلاعاتی مدتها است که بسته شده و هنوز در حالت تعلیق هستند.

بیشترین سود

از میان ۵ سهم پتروشیمی که در این هفته با افزایش قیمت روبرو بودند تنها ۲ سهم سود قابل قبولی داشتند. یکی از این دو سهم، پتروشیمی داراب (داراب) است که سهام آن چندین هفته است که در محدوده قیمت اسمی (۱۰۰ تومان) می چرخد و همین قیمت اندک آن را برای بعضی سرمایه گذاران جذاب کرده است، در حالی که عموما تمایلی به سرمایه گذاری در این پتروشیمی که تا افتتاح فاصله بسیار دارد، ندارند. این سهم هفته قبل نیز جزو سودده ها بود.

پنج سهم پتروشیمی دارای بازده مثبت در این هفته، به ترتیب عبارتند از:

نماد درصد سود قیمت ابتدای هفته قیمت پایانی وضعیت نهایی
وپترو ۷.۳ ۱۱۱۱۰ ۱۱۹۲۰
داراب ۶.۶ ۹۹۱ ۱۰۵۶ صف خرید
فارس ۱.۵ ۸۴۲۰ ۸۵۵۰
مارون ۰.۸ ۱۹۰۵۰۰ ۱۹۲۰۰۰  
شکبیر ۰.۶ ۸۶۲۵۰ ۸۶۳۰۰

بیشترین زیان

همان طور که گفته شد این هفته ۲۴ سهم از میان سهام پتروشیمی با زیان مواجه شدند که زیان ۲۲ سهم از این تعداد، کمتر از ۵ درصد بود و ۲ سهم دیگر زیانی در محدوده بین ۵ تا ۱۰ درصد داشتند.

پنج سهم پرزیان این هفته به ترتیب عبارت است از:

نماد درصد زیان قیمت ابتدای هفته قیمت پایانی وضعیت نهایی
شفارا ۵.۹ ۵۵۷۰ ۵۲۴۰
شپترو ۵.۴ ۲۱۲۵ ۲۰۰۵ صف فروش
شاروم ۴.۹ ۱۵۳۰۰ ۱۴۵۴۰
زاگرس ۴.۳ ۱۵۳۳۰۰ ۱۴۶۷۰۰
فسا ۴.۲ ۸۷۴ ۸۳۷