مجمع عمومی پتروشیمی اروند برگزار شد؛

تقسیم ۱۰۰ درصد سود «اروند» بین سهامداران / پایان خام فروشی با طرح توسعه شرکت پتروشیمی اروند

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی اروند عصر امروز یکشنبه با حضور ۹۹درصد سهامداران در سالن جلسات شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس برگزار شد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ در این جلسه که نمایندگان سهامداران، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، بازرس قانونی و رئیس امور مجامع هلدینگ خلیج فارس حضور داشتند، محمدرضا کریمی مدیرعامل پتروشیمی اروند با قرائت پیامی به نمایندگی از اعضای هیات‌مدیره، تامین مواد اولیه شرکت‌های پائین دستی و صنایع پیرامونی را یکی از ماموریت‌های شرکت پتروشیمی‌ اروند دانست که موجب پویایی و شکوفایی اقتصاد کشور شده است.

وی همچنین حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، تقویت خودکفایی و جاری‌سازی منشور حاکمیتی گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس را از دیگر ماموریت‌‌های تعریف شده مجموعه‌ی پتروشیمی اروند دانست که می‌تواند منجر به موفقیت و رضایتمندی روز افزون سهامداران و ذینفعان مجموعه شود.

کریمی در ادامه جلسه با ارائه نقشه استراتژیک شرکت و برنامه توسعه‌ی شرکت تا افق ۱۴۰۵، آینده‌ی روشن‌تری را برای این شرکت و سهامداران ترسیم و نقش شرکت پتروشیمی اروند در صنعت پتروشیمی کشور را بی‌مانند دانست.

بر اساس ارائه‌ی گزارش محمدرضا کریمی از عملکرد یکساله شرکت پتروشیمی اروند، این شرکت در سال ۱۴۰۰، ۶درصد بیشتر از برنامه مصوب سالانه، محصولات ارزشمند خود را تولید و روانه بازار کرده که منجر به توسعه صنایع پائین دستی و افزایش ارز آوری برای کشور شده است.

همچنین بر اساس گزارش ارائه شده سالانه از سوی مدیرعامل پتروشیمی اروند، در سال ۱۴۰۰، یکی از بزرگترین تعمیرات اساسی تاریخ این شرکت اجرایی شده که نتیجه آن افزایش تولید و در نتیجه سودآوری بیشتر شرکت در سال ۱۴۰۱ خواهد شد.

کریمی در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی اروند، روند عرضه محصولات مجتمع پتروشیمی اروند در بازار داخل و صادراتی را افزایشی دانست و گفت: حجم فروش محصولات شرکت از ۸۶۷ هزار تن در سال ۱۳۹۶ به بیش از ۱میلیون تن در سال ۱۴۰۰ رسیده که منجر به افزایش فروش خالص پتروشیمی اروند از ۱۶هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال در سال ۹۶ به بیش از ۱۵۷هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ شده است.

بر اساس اعلام مدیرعامل شرکت پتروشیمی اروند، سود ناخالص «اروند» از ۵‌هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۶ به بیش از ۸۶هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته و در سال ۱۴۰۰ سود خالص پس از کسر مالیات به بیش از ۶۷ هزار میلیارد ریال رسیده که در تاریخ فعالیت این شرکت بی‌مانند‌ بوده است.

کریمی در ادامه‌ی ارائه گزارش سالانه شرکت، کنترل هزینه‌‌ها و موفقیت در افزایش فروش را از دلایل بالاتر بودن میانگین نسبت سود ناخالص و خالص شرکت پتروشیمی اروند نسبت به میانگین صنعت پتروشیمی کشور دانست و گفت: بازدهی فروش نیز در پتروشیمی اروند نسبت به میانگین صنعت پتروشیمی کشور بالاتر است.

با اعلام مدیرعامل شرکت پتروشیمی اروند، این شرکت در سال ۱۴۰۰ از وارد کننده ‌ی محصول EDC به یکی از صادر کنندگان اصلی این محصول به بازارهای جهانی تبدیل شده که علاوه بر نیاز خود، به عنوان مادر پتروشیمی‌های غدیر و بندرامام وظیفه‌ی تامین خوراک شرکت‌های پیرامونی را برعهده دارد.

پرداخت و تسویه مطالبات و تسهیلات دریافتی شرکت پتروشیمی اروند از بانک‌ها، نوسازی الکترولایزرها، نصب مبدل ۲۲۰۰۱، راه‌اندازی دکانتر سانتریفیوژ، رفع گرفتگی مبدل‌های کمپرسور واحد PVC و تعمیرات اساسی مجتمع پتروشیمی اروند نیز از دیگر اقدامات ارزشمند این شرکت در سال ۱۴۰۰ عنوان شد که همگی آنان با بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی به سرانجام رسیده و بیش از ۳.۷ میلیون یورو صرفه اقتصادی برای شرکت داشته است.

در ادامه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی اروند، محمدرضا کریمی با اعلام جزئیات طرح توسعه ی این شرکت که آماده‌ی تصویب در هیات مدیره‌ی گروه صنایع پتروشیمی است به عنوان طرحی برای پایان خام فروشی، توسعه‌ی صنایع پائین دستی، اشتغال آفرینی و افزایش تاب آوری شرکت پتروشیمی اروند یاد کرد و گفت: با اجرای این طرح که یک کارخانه بزرگ PVC خواهد بود، اجرای پروژه‌ی بسته‌بندی FFS، اجرای خط لوله سوم آب‌نمک و مشارکت در مگا پروژه‌ی الماس ماهشهر را خواهیم داشت که می‌تواند تضمین‌کننده‌ی‌ ارزش و نقش شرکت پتروشیمی اروند در صنعت کشور باشد.

در پایان مجمع عمومی عادی سالیانه پتروشیمی اروند که با تحسین عملکرد شرکت از سوی سهامداران همراه بود، حدود ۱۰۰‌درصد سود سهام تقسیم به ازای هر سهم ۵.۵۰۰ ریال تعیین شد.