مهندس مصدقی فرد در مجمع عمومی پتروشیمی امیرکبیر خبر داد:

صرفه جویی ارزی ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار یورویی از محل بومی سازی قطعات/ثبت بالاترین رکورد EPS در سنوات گذشته/سهم ۵۳ و ۳۷ درصدی پتروشیمی امیرکبیر در بازار داخلی پلی اتیلن سبک خطی و سنگین/تقسیم ۱۱۰۰۰ریال سود برای هر سهم

مجامع عمومی عادی سالیانه و فوق العاده پتروشیمی امیرکبیر(به منظور تطابق اساسنامه شرکت با نمونه اساسنامه سازمان بورس و اوراق بهادار) با قدردانی رئیس مجمع از مدیریت و پرسنل شرکت به جهت عملکرد مطلوب این مجتمع تولیدی به ویژه در حوزه تولید و کاهش چشم گیر توقفات برگزار شد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ مهندس یدالله مصدقی فرد،مدیرعامل پتروشیمی امیرکبیر نیز در این جلسه از مجموعه تلاش های این شرکت در زمینه ساخت داخل قدردانی و اعلام کرد که از محل بومی سازی ۶۰۰ آیتم؛تنها در مورد ۱۶۶ آیتم که دارای سوابق خرید بودند،حدود ۳ میلیون و ۷۰۰هزار یورو صرفه جویی ارزی برای شرکت به دست آمده است‌.

در مجمع عمومی عادی سالیانه پتروشیمی امیرکبیر همچنین تصمیم گرفته شد مبلغ۳۹۶۰۰میلیارد ریال؛ به‌ازای هر سهم ۱۱ هزار ریال(۱۱۰۰ تومان)سود سهام بین سهامداران توزیع شود.
در این جلسه پس از استماع گزارش هیات‌مدیره و حسابرس مستقل و بازرس قانونی، صورت‌های مالی به اتفاق آراء مورد تصویب قرار گرفت. همچنین سازمان حسابرسی به‌عنوان حسابرس و بازرس قانونی و دنیای اقتصاد و اطلاعات به‌عنوان روزنامه‌های کثیرالانتشار انتخاب شدند.

صرفه جویی ارزی ۳میلیون و ۷۰۰ هزار یورویی

مهندس یدالله مصدقی فرد؛مدیرعامل پتروشیمی امیرکبیر در جریان برگزاری مجمع عمومی این شرکت گفت:پتروشیمی‌ امیرکبیر در سالی که گذشت در حوزه ساخت داخل و بومی سازی قطعات با تکیه بر توان متخصصان داخلی شرکت و نیز همکاری با شرکت های دانش بنیان؛توانست ۷۵۹ قطعه را مهندسی معکوس کند که از این تعداد؛۶۰۰ آیتم منتج به ساخت شده است.از این مجموع؛تنها از محل ۱۶۶ آیتم که دارای سابقه خرید بودند،۳ میلیون و ۷۰۰ هزار یورو معادل ۹۸ میلیاردتومان(با احتساب ارز نیمایی)؛صرفه جویی ارزی برای شرکت ایجاده شده است.
مهندس مصدقی فرد افزود: مجموعه آیتم ها شامل تولید مواد شیمیایی؛ساخت قطعات و تعمیر آنها بوده است که البته برنامه ریزی برای تولید روغن ها،اقلام پرتحرک،پنتان،پروکساید و DMDS آغاز شده و برخی از آیتم ها مراحل تست آزمایشگاهی و نمونه عملیاتی را پشت سر گذاشته اند.
مصدقی فرد افزود:تلاش ما در پتروشیمی امیرکبیر،کاهش تقاضای خرید خارجی و بهره مندی از توان ساخت داخل با کمک شرکت های دانش بنیان است.
خدمت رسانی امیرکبیر در حوزه مسئولیت اجتماعی

مدیرعامل پتروشیمی امیرکبیر به خدمات این شرکت در حوزه مسئولیت اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت:شرکت پتروشیمی امیرکبیر،همچنین علاوه بر توجه به مسئله تولید و سودآوری،توجه به جامعه پیرامون و حل برخی از معضلات جامعه محلی را با همراهی نهادهای ذیربط در برنامه خود داشته و دارد. در همین راستا،با مشارکت کمیته امداد امام خمینی شهرستان بندر ماهشهر،ساخت ۲۰ واحد مسکونی در مناطق محروم مختلف بندر ماهشهر را در خرداد ماه سال جاری به پایان رسانده است. همچنین با همکاری اداره آموزش و پرورش بندرماهشهر،ساخت یک مدرسه ۱۲کلاسه در فاز هفت این شهرستان را کلید زده و در دست ساخت دارد.از سوی دیگر،در راستای عمل به تعهدات زیست محیطی،در تکمیل پروژه باغ موزه حفاظت از محیط زیست هم مشارکت دارد.

ثبت رکورد EPS نسبت به تمامی سنوات گذشته

دکتر عبدالکریم محمدی زاده،سرپرست بازرگانی شرکت پتروشمی امیرکبیر نیز در ابتدای این جلسه با اشاره به سودآوری پیاپی شرکت در سال های گذشته،این موفقیت را مرهون تولید مستمر،رفع به موقع گلوگاه های تولید عنوان کرد وگفت:EPS شرکت در سال ۱۴۰۰، توانست رکورد EPSدر تمامی دوره های پتروشیمی امیرکبیر را جابه جا کند.محمدی زاده سود هر سهم را در سال ۱۴۰۰، ۱۱۴۹۱ ریال اعلام و تاکید کرد این سود،پس از کسر افزایشات یوتیلیتی بوده است.به طوری که اگر بهای یوتیلیتی افزایش پیدا نمی کرد،سود هر سهم معادل ۱۴۹۹۵ ریال بود.
سرپرست بازرگانی شرکت در ادامه همچنین با اعلام افزایش ۱۲ درصدی سود ناخالص شرکت در مقایسه با سال گذشته(۱۳۹۹) از ثبت رکورد سود ناویژه این مجموعه تولیدی نسبت به کل سنوات پتروشیمی امیرکبیر خبر داد و گفت:مقدار سود ناخالص قبل از افزایش بهای یوتیلیتی،۳۹ درصد بیش از سال گذشته بوده است.

پشت سرگذاشتن رکورد تولید کل محصولات در تمامی ادوار گذشته
محمدی زاده همچنین به تولید کل محصولات شرکت اشاره کرد و گفت:پتروشیمی امیرکبیر در سال ۱۴۰۰ در تولید کل محصولات توانست رکورد تولید تمام سنوات گذشته را شکسته و نسبت به سال گذشته رشد ۱۶ درصدی را تجربه کند. ثبت رکورد بالاترین مقدار تولید سالیانه و تولید محصولات پلیمری و به ظرفیت اسمی رسیدن تولید در واحد پلی اتیلن سبک برای اولین بار،از دیگر رکوردهای پتروشیمی امیرکبیر در حوزه تولید بود که محمدی زاده به آنها اشاره کرد.

ثبت رکورد کمترین توقفات و کمترین ضایعات محصول

این مهم در نتیجه ثبت یک رکورد تاریخی دیگر نیز به دست آمده و آن ثبت رکورد کمترین توقفات واحدهای تولیدی در تمامی ادوار امیرکبیر بوده است. به گفته محمدی زاده این شرکت،کاهش ۴۳ درصدی توقفات نسبت به سال قبل یعنی سال ۱۳۹۹ را نیز تجربه کرد.در نتیجه این روند مثبت،یک رکورد دیگر نیز به دست آمد و آن ثبت رکورد کمترین ضایعات محصول در تمامی سنوات پتروشیمی امیرکبیر بوده است. به گفته محمدی زاده،ضایعات محصول نسبت به سال ۱۳۹۹ نیز کاهش ۴۱ درصدی را تجربه کرده است.

ثبت رکورد فروش مقداری و مبلغی محصولات پلیمری

عبدالکریم محمدی زاده البته به حوزه فروش هم اشاره کرد و از افزایش ۲۵ درصدی مقداری فروش صادراتی محصولات پلمیری نسبت به برنامه و افزایش ۴۴ درصدی مبلغ فروش صادراتی این محصولات نسبت به سال قبل خبر داد و گفت:بالاترین رکورد مقدار و مبلغ فروش صادراتی محصولات پلیمری در ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.
به گفته محمدی زاده ،۳۷ درصد سهم بازار داخلی پلی اتیلن سنگین،HDPE(گرید لوله) و ۵۳ درصد سهم بازار داخلی از فروش محصولات پلی اتیلن سبک خطی؛ LLDPE در اختیار پتروشیمی امیرکبیر قرار دارد.
محمدی زاده در ادامه به دیگر افتخارات شرکت پتروشیمی امیرکبیر در حوزه تولید نیز پرداخت و گفت:انجام تعمیرات اساسی و پیش بینی شده واحدهای عملیاتی،تولید بالاتر از برنامه مصوب در واحدهای تولیدی،استفاده از خوراک های با صرفه اقتصادی(اتان) با راندمان بالاتر و دیگر خوراک ها با اولویت بندی قیمت و ارزش افزوده بالا،تکمیل کردن کریدور خوراک برای دسترسی به خوراک بیشتر ،جایگزین کردن کاتالیست ها و مواد شیمیای ساخت داخل و ارزان قیمت به جای نمونه خارجی و انجام پروژه های بهینه سازی واحد ها و رفع گلوگاه های تولید،از دستاوردهای واحدهای تولیدی محسوب می شود.

آغاز مذاکرات برای دریافت خوراک با ارزش افزوده بالاتر
به گفته محمدی زاده،مذاکره جهت تامین خوراک با ارزش افزوده بالاتر و عقد قرارداد به منظور تامین اتان از اهم برنامه ها و اقدامات این مجتمع تولیدی برای سال ۱۴۰۱ است.
محمدی زاده درپایان اعلام کرد که پتروشیمی امیرکبیر در کنار تلاش برای تحقق دستاوردهای تولیدی و سودآوری،برای چهارمین سال پیاپی به دلیل رعایت الزامات و پروتکل های زیست محیطی توانسته صنعت سبز شناخته شود.