مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری صبا تامین مطرح کرد؛

تمامی زیر مجموعه‌های شستا بورسی می‌شود

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین گفت: به دنبال عرضه تمامی زیرمجموعه‌های شستا در بازار سرمایه هستیم و در این خصوص برنامه ریزی شده است.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ محمدجواد میرطاهر مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری صبا تامین در پنل سوم همایش سراسری شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با عنوان “تولید، سرمایه گذاری و تامین مالی” که امروز چهارشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۱ در سالن همایش های صدا وسیما برگزار شد، اظهار کرد: تامین سرمایه در گردش، تامین مالی کوتاه مدت و بلند مدت پروژه ها و حمایت از بازار سهام مهمترین اهداف تامین مالی بشمار می روند و در این زمینه می توان از طریق بانک ها، انتشار سکوک و ابزارهای نوین به منابع مالی دست یافت.

وی در تشریح بسته جامع تامین مالی شستا بیان کرد: در حالیکه ۸۰ درصد تامین مالی بنگاههای اقتصادی کشور از طریق بانک ها محقق می شود، شستا در بین بنگاههای اقتصادی در بخش تامین مالی از شبکه بانکی کمترین رقم را دارد.
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صبا تامین با بیان اینکه درحال حاضر انواع اوراق اجاره، مرابحه، استصناع، سلف موازی استاندارد، خرید دین، رهنی، اوراق اختیار خرید و فروش تبعی و … در بازار سرمایه کشور وجود دارد که هریک توسط شرکت های مختلف قابل استفاده هستند، گفت: با بررسی های انجام شده اوراق اجاره سهام، اوراق مرابحه خرید سهام، اوراق وکالت و اوراق تبعی اختیار خرید و فروش؛ قابل استفاده در شستا هستند که سه مورد اول جزو اوراق بلند مدت تا ۵ سال بوده و مورد آخر کوتاه مدت(یکساله) است.
میرطاهر ضمن ارائه مدل عملیاتی انتشار اوراق اجاره در شستا بیان کرد: در این مدل شاهد؛ انتشار اوراق اجاره به میزان ارزش دارایی ها توسط نهاد واسط و دریافت وجه آن از عموم، فروش دارایی به نهاد واسط و اجاره به شرط تملیک مجدد آن توسط بانی، انتقال وجه فروش اوراق از نهاد واسط به بانی، پرداخت مبالغ اجاره بها در موعد مقرر توسط بانی به نهاد واسط و در نهایت توزیع این مبلغ بین دارندگان اوراق اجاره هستیم.
وی گفت: ثبات در تامین هزینه مالی طی عمر اوراق، حفظ حق رای سهام در مجامع عمومی برای بانی، بلند مدت بودن دوره تامین مالی حداکثر تا ۵ سال و تعلق سود سهام شرکت مبدا طی دوره اوراق به بانی از مزایای انتشار اوراق اجاره سهام است.
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صبا تامین ادامه داد: در طی عمر اوراق صرفا هزینه تامین مالی پرداخت می شود و اصل در سررسید بازپرداخت خواهد شد همچنین کلیه هزینه های مرتبط با انتشار انواع اوراق بدهی در بازار سرمایه به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی تلقی می شود.
میرطاهر افزود: علی رغم اینکه در گزارش توجیهی اوراق یک محل مصرف خاص تعیین می شود، محل مصرف وجوه حاصل ازانتشاراوراق در اختیار بانی قرار می گیرد.
وی در تشریح مدل عملیاتی انتشار اوراق مرابحه گفت: انتشار اوراق مرابحه به میزان منابع مورد نیاز برای خرید دارایی، مواد اولیه یا سرمایه در گردش توسط نهاد واسط است همچنین خریداری دارایی های مورد نیاز بانی توسط نهاد واسط از محل منابع جمع آوری شده از طریق فروش اوراق مرابحه را فراهم می کند.
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صبا تامین ادامه داد: فروش مدت دار دارایی ها به بانی توسط نهاد واسط، پرداخت مبالغ اقساط فروش مدت دار در موعد مقرر توسط بانی به نهاد واسط و توزیع این مبالغ بین دارندگان اوراق مرابحه از دیگر موارد موجود در مدل عملیاتی انتشار اوراق مرابحه است.
میرطاهر اظهار کرد: در ماه گذشته سیمان آبیک با نماد ” سآبیک” آخرین شرکتی بود که در بورس عرضه کردیم. همچنین برنامه ما این است دو سه شرکتی که تاکنون پذیره نویسی نشده اند نیز مقدمات بورسی شدن آنها را فراهم کنیم. عرضه شرکت‌هایی که در نوبت عرضه هستند به شرایط کلی و جو بازار سهام بستگی دارد.
وی ادامه داد: ارزش بازار شستا تا امروز به ۱۴۹ هزار میلیارد تومان رسیده که ۱۲۹ هزار میلیارد تومان ارزش بازار تاپیکو و ۳۴ هزار میلیارد تومان ارزش بازار صبا است. بازدهی خالص ارزش دارایی‌های شستا ۱۲ درصد بوده اما بازدهی سهام شستا منفی سه درصد بوده که این موضوع حاکی از ارزشمندی سهام شستا است.
میرطاهر با بیان اینکه هولدینگ صبا تأمین بازوی کمکی بازار سرمایه بوده، مطرح کرد: سهام شستا به اندازه خالص ارزش دارایی‌ها (nav ) رشد نکرده و از نظر بنیادی مورد توجه بازار سهام است؛ فکر می کنم این سهام امکان رشد بیشتری دارد.
بخش زیادی از بحث‌هایی که در خصوص سهام شستا پیش می‌آید، مربوط به اتفاقات مربوط به سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ می‌شود چراکه برخی از شرکت ها رشد و افت های شدیدی را تجربه کردند و این موضوع باعث بی‌اعتمادی مردم شد. البته این اعتماد در حال بازسازی بوده و امیدواریم شستا و شرکت‌های تابعه به ارزش واقعی خودشان نزدیک شوند؛ گمان می‌کنم سهام این شرکت و مجموعه‌های تابعه پتانسیل رشد بیشتری را دارند.
وی با اشاره به اینکه با محصولات شستا در حوزه اقتصاد ایران و تولید ناخالص داخلی در اکثر صنایع به صورت فعال مشارکت داریم، اظهار کرد: محصولات کلیدی اقتصادی شستا همواره به عنوان یکی از کلیدی ترین هلدینگ‌ها مطرح بوده و در تلاش هستیم زنجیره تامین شستا را بیش از گذشته فعال کنیم.
میرطاهر در خصوص سابقه صبا تأمین گفت: این شرکت در سال ۱۳۷۳ ثبت شد و در آذر ۱۳۸۳ تغیر شخصیت حقوقی داد و در نهایت به شرکت سهامی عام تبدیل شد. لازم به ذکر است که این شرکت در مهر ماه ۱۳۹۳ به عنوان نهاد مالی در بورس پذیرش شد.

در سال ۱۳۹۹عرضه عمومی سهام را داشتیم و اکنون این شرکت با سرمایه ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های مطرح، در بازار فرابورس فعالیت دارد.
میرطاهر در بخش دیگری از سخنان خود با شاره به خدمات مدیریت صبا تأمین، بیان کرد: سبدگردانی اندیشه صبا و الگوریتم زیرک در حال حاضر در ارائه خدمات تخصصی جزء بهترین الگوریتم های بازارگردانی است و ما می‌توانیم آنها را در اختیار شرکت‌ها قرار دهیم.