بررسی هفتگی سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه/بورس در سایه خبرهای خوش

بازار سرمایه در هفتمین هفته کاری تابستان (15 - 19 مردادماه) تنها سه روز کاری داشت . اما افزایش احتمال توافق هسته ای منجر به رونق قابل توجهی در بازار بورس شد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ بازار سرمایه در هفتمین هفته کاری تابستان (۱۵ – ۱۹ مردادماه) تنها سه روز کاری داشت . اما در همین سه روز کاری به نظر می رسید که نگاهی مثبت به بورس پیدا شده است. افزایش احتمال توافق هسته ای یکی از مواردی بود که منجر به افزایش قابل توجهی در بازار بورس شد.

در این هفته شاخص کل که در ابتدای معاملات روز شنبه یک میلیون و ۴۳۷ هزار واحد بود، در پایان معاملات روز چهارشنبه به یک میلیون و ۴۴۸ هزار واحد رسید. به این ترتیب بازدهی بورس در این هفته ۰.۷ درصد بود که با توجه به سه روز کاری قابل قبول است و مهمتر از آنکه این موضوع چشم اندازی امید بخش به سهامداران
می دهد.

بررسی وضعیت سهام های مرتبط با پتروشیمی نشان می دهد که این گروه در این هفته بازدهی میانه ای داشتند. در این هفته از میان ۲۸ سهم قابل خرید و فروش مرتبط با پتروشیمی، ۱۳ سهم افزایش قیمت داشتند و ۱۵ سهم با کاهش قیمت روبرو بودند. همچنان عموم افزایش قیمت هفتگی در محدوده کمتر از ۲ درصد بود که نشان می داد افزایش قیمت در روزهای پایانی بیشتر از کاهش در روزهای آغاز هفته بود.

این هفته نماد شرکت سرمایه گذاری پتروشیمی (وپترو)  که برای برگزاری مجمع عمومی متوقف شده بود، باز شد. اما نماد پتروشیمی اصفهان (شصفها) و پتروشیمی مارون (مارون) در این هفته بسته بود. نماد پتروشیمی غدیر (شغدیر) هم در روز ۱۵ مرداد بسته شد. سه نماد از این گروه، پتروشیمی ممسنی (ممسنی)، پتروشیمی کازرون (کازرو) و پتروشیمی دهدشت (دهدشت) نیز به دلیل ابهام در وضعیت اطلاعاتی مدتها است که بسته شده است.

بیشترین سود

از میان ۱۳ سهم دارای بازدهی مثبت در این هفته ، ۱۲ سهم سودی پایین تر از ۵ درصد داشتند و فقط یک سهم سود بالاتر از این داشتند. شرکت سرمایه گذاری پتروشیمی (وپترو) که نمادش در هفته قبل برای برگزاری مجمع عمومی بسته شده بود، بعد از باز شدن با اقبال افزایش قیمت روبرو شد. این نماد در هفته های قبل افت قیمت داشت و جزو پرزیان ها بود. این سهم در پایان معاملات روز چهارشنبه با صف خرید بسته شد.

پنح سهام دارای بیشترین افزایش قیمت در این هفته به ترتیب عبارت است از:

 

نماد

درصد سود

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

وپترو

۵.۸

۷۶۵۰

۸۱۰۰

صف خرید

شبصیر

۴.۵

۶۹۴۵۰

۱۰۰۸۰۰

کرماشا

۴.۴

۵۶۵۳۰

۵۹۰۰۰

شاراک

۳.۸

۳۳۴۴۰

۳۴۷۰۰

شپترو

۲.۷

۱۶۵۳

۱۶۹۸

صف فروش

بیشترین زیان

همان طور که گفته شد این هفته ۱۵ سهم از میان سهام پتروشیمی با زیان مواجه شدند که زیان ۱۲ سهم از این تعداد، کمتر از ۵ درصد بود و ۳ سهم نیز زیان بیش از ۵ درصد را ثبت کردند. پتروشیمی زاگرس (زاگرس) که هفته قبل بالاخره بعد از مدتها سوددهی داشت، در این هفته دوباره به جدول زیانده ها برگشت. اما زیانده ترین سهم پتروشیمی فن آوران (شفن) بود که متاسفانه چند هفته ای است که حال و روز خوبی ندارد.

پنج سهم پرزیان این هفته به ترتیب عبارت است از:

 

نماد

درصد زیان

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

شفن

۱۱.۷

۷۱۹۰

۶۳۵۰

زاگرس

۶.۳

۱۱۳۰۵۰

۱۰۵۹۵۰

شجم

۵.۵

۸۶۹۰

۸۲۱۰

شفارا

۳.۶

۴۲۱۳

۴۰۶۰

شاروم

۳.۱

۱۳۴۰۰

۱۲۹۸۰

 چشم انداز هفته آینده

به نظر می رسد نهایی شدن توافق در مذاکرات هسته ای چندان دور از دسترس نیست و این بار از نظر زمانی هم به آن نزدیک شده ایم ، اما تا زمانی که واقعا این اتفاق نیفتد نمی توان روی آن حساب کرد. با این حال به نظر می رسد آغاز هفته ای سبز در بورس رقم بخورد و بازار امیدوارانه حرکت کند.