در مراسم امضای تفاهم‌نامه‌ای میان پترول و اتحادیه تأمین نیاز صنایع پایین‌دستی پتروشیمی مطرح شد:

قانعی: دغدغه جدی دکتر علی عسکری، تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی است/ به دنبال ایجاد زنجیره متانول هستیم/ محصولات صنایع پایین‌دستی بخش خصوصی به‌صورت مشترک با برند و اعتبار پترول در بازارهای بین‌المللی عرضه خواهند شد

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج‌فارس از مأموریت محول شده به پترول برای ایجاد زنجیره ارزش متانول از سوی دکتر علی عسکری، خبر داد و گفت: مطالعات این کار با مطالعه و مشاهدات صورت‌گرفته در آلمان، الجزایر و سنگاپور در حال انجام است و به‌زودی وارد فاز عملیاتی خواهیم شد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛به نقل از روابط‌عمومی گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج‌فارس، رشید قانعی در مراسم امضای تفاهم‌نامه‌ای میان پترول و اتحادیه تأمین نیاز صنایع پایین‌دستی پتروشیمی که با حضور اصحاب رسانه در پترول برگزار شد، گفت: دغدغه جدی دکتر علی عسکری تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی است و گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در دوران جدید مدیریتی بر روی این موضوع تمرکز کرده است.

وی افزود: یکی از مشکلات ما در سال‌های گذشته این بوده که زنجیره ارزش به‌صورت کامل شکل نگرفته و هرچند به صنایع پایین‌دست و میان دست به‌عنوان ضرورتی درست برای مقابله با تحریم و تحریم‌پذیری نگاه شده اما این رویکرد که صنایع پایین‌دست برای پترول سودآوری خوبی دارد کمتر حاکم بوده است.
قانعی با اشاره به مناقشه روسیه و اوکراین که موجب برهم‌خوردن معادلات در بازارهای بین‌المللی انرژی شد، گفت: چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده متانول بعد از‌ این بحران، سیاست‌های خود را تغییر داد و ذغال سنگ پایه شد و در نتیجه شاهد افت قیمت قابل‌توجه متانول بودیم.
وی تأکید کرد: مگر می‌شود میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری انجام شده برای متانول‌سازی در ایران و سال‌ها زحمات مدیران و کارشناسان را نادیده بگیریم و به سمت تعطیلی متانول‌سازی برویم؟ چاره کار این است که زنجیره ارزش متانول را تشکیل دهیم و محصولات باارزش بالاتری از متانول تولید کنیم.
مدیرعامل پترول ادامه داد: با دستور دکتر علی عسکری، پترول از بهمن‌ماه سال گذشته مطالعات کار را در خصوص تکمیل زنجیره ارزش متانول و سایر محصولات ارزشمند شروع کرد، مطالعات علمی و بازار را در کنار مطالعات میدانی از کشورهای آلمان، الجزایر و سنگاپور آغاز کردیم و نگاه ما به این موضوع کاملاً اقتصادی و باهدف سودآوری پایدار در سالیان آینده بوده است؛ باتوجه‌ به اینکه هلدینگ خلیج‌فارس یکی از صاحبان اصلی خوراک صنایع پایین‌دست در کشور است به‌زودی فاز اجرایی تکمیل زنجیره ارزش بر اساس مأموریت محول شده را آغاز می‌کنیم.
قانعی همچنین از برطرف‌شدن مشکل تأمین مالی پترول خبر داد و گفت: با روابط بسیار خوبی که در دو ماه اخیر با بانک‌ها ایجاد شده، مجموعه پترول دیگر مشکل تأمین مالی ندارد و درصورتی‌ که بخش خصوصی هم در کنار ما قرار گیرد، کار تکمیل زنجیره ارزش را به سرانجام خواهیم رساند.
وی افزود: در حال حاضر بخش قابل‌توجهی از تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی ایران در کشورهای چین و هند انجام می‌شود و سود قابل‌توجهی نصیب این کشورها می‌شود، درصورتی‌که این سود می‌تواند نصیب کشور خودمان و شرکت‌های ایرانی شود.
قانعی با اشاره به تفاهم‌نامه این شرکت با اتحادیه تأمین نیاز صنایع پایین‌دستی پتروشیمی، اظهار داشت: این اتحادیه، بزرگ‌ترین تشکل تأمین نیاز صنایع پایین‌دست پتروشیمی کشور است و سال‌ها در این حوزه مطالعات ارزشمندی انجام داده، در این حوزه برنامه و نقشه راه دارند و همکاری ما با این اتحادیه عملاً از سه ماه پیش آغاز شده است.
وی همکاری‌های آماری و اطلاعات پترول و این اتحادیه و تهیه گزارش‌های تحقیق و توسعه به‌واسطه ارتباط خوب این اتحادیه با بخش دانشگاهی و دانش‌بنیان، تشکیل کمیته‌های مشترک اختصاصی و امکان‌سنجی‌های اقتصادی را از محورهای همکاری پترول و اتحادیه تأمین نیاز صنایع پایین‌دستی پتروشیمی، اعلام کرد.
قانعی همچنین با اشاره به تجربه موفق BASF آلمان در فروش محصولات پایین‌دستی تولید شده در شرکت‌های دیگر آلمانی و… با برند معتبر این شرکت گفت: بازاریابی و فروش مشترک محصول اقدامی است که در کشور مغفول مانده بود و رویکرد جدید هلدینگ خلیج‌فارس با اجرای پترول این است که با برند، اعتبار و سرمایه ما در بازارهای بین‌المللی فروش مجموعه‌های اقتصادی و خصوصی بیشتر شود و از این اقدام مشترک هم بخش خصوصی و هم هلدینگ و در نتیجه سهام‌داران منتفع خواهند شد.
وی همچنین از راه‌اندازی کمیته فروش بین‌الملل خبر داد و گفت: نفع اقدامات انجام شده و پیشرو در حوزه تشکیل زنجیره ارزش و همکاری مشترک با بخش خصوصی را سهام‌داران در سال مالی فعلی خواهند دید.
مدیرعامل پترول در پایان به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص مردمی‌کردن اقتصاد اشاره و خاطرنشان کرد: امیدوارم حداقل در حوزه پایین‌دست پتروشیمی در دوره مدیریت دکتر علی عسکری در گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، این اتفاق مبارک رخ دهد.
در ادامه این مراسم، رئیس اتحادیه تأمین نیاز صنایع پایین‌دستی پتروشیمی با اشاره به فعالیت بیش از ۵ هزار و ۴۰۰ واحد تولیدی عضو این اتحادیه در صنعت پایین‌دستی کشور، گفت: به‌ازای هر یک میلیون تن پلیمر، دویست هزار شغل پایدار ایجاد می‌شود درصورتی‌که امروز تناسب میان تولید پلیمر و اشتغال‌زایی نیاز به اصلاح دارد چرا که بسیار کمتر از استاندارد است.
حسین دُور با اشاره به اهمیت حکمرانی انفال، گفت: ما می‌توانیم وعده دهیم نفت را سر سفره مردم می‌آوریم یا زیرساخت‌ها را برای استفاده مردم از این منابع فراهم کنیم؛ از نگاه ما توسعه صنایع پایین‌دستی در همین راستا و ایجاد عدالت است که با فراهم‌کردن زمینه، متخصصان و افراد بسیاری از سود این منابع زیرزمینی خدادادی بهره‌مند خواهند شد.
وی تأکید کرد: اگر سی‌سال پیش کشور دنبال صنعت پتروشیمی نمی‌رفت امروز و در سال‌های تحریم، کمیت کشور لنگ بود، معتقدیم اگر کشور الان دنبال پایین‌دست نرود، ده سال دیگر کمیت کشور لنگ خواهد بود.
رئیس اتحادیه تأمین نیاز صنایع پایین‌دستی پتروشیمی تأکید کرد: در دولت‌های قبلی این مشکل را داشتیم که ساختار ذهنی آن‌ها بود که خود پتروشیمی‌ها، پایین‌دست است و امروز خوشبختانه با حاکم شدن نگاه صحیح نسبت به صنایع پایین‌دست و نگاه مثبت رئیس‌جمهور به این امر مهم، امروز ما در کنار پترول و مجموعه معتبر هلدینگ خلیج‌فارس برای اقدامات مشترک در حال همکاری هستیم که این یک تحول بزرگ در حوزه صنایع پایین‌دستی است.
دُور تأکید کرد: امروز بیش از ۶۷۰ هزار نفر در صنایع پایین‌دستی فعال هستند و ۴۸ درصد واحدهای شهرک‌های صنعتی کشور در این حوزه فعال هستند و با برنامه‌ریزی صحیح و اقدامات مشترک بخش خصوصی و بخش‌های معتبر و غنی مانند هلدینگ خلیج‌فارس، رسیدن به سهم ۲۰ درصدی از بازار ۱۶ کشور هدف که ۱۳۴ میلیارد دلار واردات پایین‌دستی دارند، دور از دسترس نیست.