در هفته دولت و با حضور برخط وزیر نفت؛

عملیات اجرایی پروژه ۹۰۰ میلیون دلاری طرح پلی پروپیلن بیدبلند خلیج فارس آغاز شد/ علی عسکری: راه‌اندازی PDH بیدبلند، سالانه ۷۰۰ میلیون دلار ارزآوری خواهد داشت/ امین‌نژاد: این طرح برای ۵ هزار نفر شغل ایجاد می‌کند

همزمان با هفته دولت، طرح تولید پروپیلن از پروپان پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس (PDH) در راستای تکمیل زنجیره ارزش، با سرمایه‌گذاری بیش از ۹۰۰ میلیون دلار با حضور برخط وزیر نفت و همچنین مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس آغاز شد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛به نقل از روابط عمومی گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، همزمان با هفته دولت عملیات اجرایی چند پروژه نفتی در اهواز از جمله طرح PDH بیدبلندخلیج فارس با دستور وزیر نفت آغاز شد.

جواد اوجی در سخنانی با فرمان راه‌اندازی عملیات اجرایی پروژه تولید پروپیلن از پروپان (PDH) پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس ضمن تشکر از گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و دکتر علی عسکری، گفت: این پروژه از مهم‌ترین پروژه‌های همسو با تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در جلوگیری از خام‌فروشی است، در پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس گازهای مشعل جمع‌آوری و پروپان تبدیل به پروپیلن می‌شود و زنجیره کامل می‌شود.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم در این مراسم اظهار داشت: تولید پروپیلن هم‌اکنون از مسیرهای مختلف در واحدهای پالایشگاه نفت خام، واحدهای الفین با خوراک مایع، واحدهای MTP و واحدهای PDH تولید می‌شود که امروز عملیات اجرایی واحد PDH پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس در این مسیر توسعه آغاز می‌شود.
مرتضی شاهمیرزایی، پروپیلن را از اصلی‌ترین محصولات راهبردی صنعت پتروشیمی که به آن خاویار صنعت پتروشیمی گفته می‌شود، نام برد و گفت: بسیاری از محصولات امروزی پتروشیمی به این محصول وابستگی دارد که با برنامه‌ریزی و دستور وزیر نفت و سرمایه‌گذاری‌های تازه که در این صنعت خواهیم داشت، افق خوبی در این مسیر محقق خواهد شد.
در ادامه، دکتر علی عسکری که در راس هیأتی برای آغاز به کار عملیات اجرایی این پروژه به بهبهان سفر کرده بود، در خصوص این طرح گفت: امروز در دولت سیزدهم با مدیریت عالی جناب آقای دکتر رئیسی و مدیریت جناب آقای اوجی بر وزارت نفت، روز پر خیر و برکتی است چرا که عملیات اجرایی پروژه بسیار مهم تولید پلی پروپیلن آغاز می‌شود.
مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، افزود: در مگاپژوه عظیم بیدبلند خلیج فارس، با فرآورهای انجام شده، میعانات گازی دریافتی از چاه‌های نفت که روزگاری موجب زحمت و آسیب به محیط زیست بود، تفکیک می‌شود و یکی از خروجی‌های راهبردی و مهم آن پروپان است.
وی ادامه داد: اتان تولید شده در بیدبلند خلیج فارس به عنوان خوراک به پتروشیمی گچساران که انشالله در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد، می‌رود و محصول اتیلن و پلی اتیلن در آن مجتمع تولید می‌شود.
علی عسکری تصریح کرد: اما گاز پروپان تولید شده در بیدبلندخلیج فارس آنقدر ارزشمند است که باید فرآوری شود و به فکر سوختن آن نباشیم، طرحی که امروز آغاز شد، در همین راستاست و محصول آن حدود ۶۰۰ هزار تن در سال تولید پلی پروپیلن خواهد بود که یک محصول راهبردی پایین دستی پتروشیمی در جهان، محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه امروز ایران وارد کننده پلی پروپیلن است اما بعد از راه‌اندازی این مجتمع از واردات بی‌نیاز خواهد شد و تبدیل به صادر کننده خواهد شد،‌ گفت: در این پروژه حدود ۹۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خواهد شد و امیدواریم با زحمت برادران عزیزمان در مجتمع، بخصوص جناب آقای امین‌نژاد و با حمایت‌های نماینده محترم جناب آقای مظلومی، انشالله زودتر از زمان چهار سال تعیین شده، افتتاح شود.
مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، تاکید کرد: با راه‌اندازی PDH بیدبلند خلیج فارس، با توجه به قیمت روز پلی پروپیلن که هر تن آن حدود ۱۳۰۰ دلار ارزش دارد، بیش از ۷۰۰ میلیون دلار در سال برای کشور ارزآوری خواهد شد که رقم قابل توجهی است.
به گفته علی‌عسکری با راه‌اندازی این طرح، پایین دست پلی پروپیلن هم می‌تواند در بهبهان که در پس کرانه‌های ماهشهر و هندیجان قرار دارد راه‌اندازی شود و با ارتباطی که با پارک هندیجان برقرار می‌شود، می‌تواند محصولات ارزشمند پایین دستی را به دنیا صادر کند.
وی تصریح کرد: با انجام این پروژه از چاه‌های نفت تا خانه‌های مردم، می‌توانیم به مردم عزیز در صنعت پتروشیمی و گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، خدمتگزاری کنیم.
مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در پایان از آمادگی این گروه برای سرمایه‌گذاری مناسب روی تصفیه خانه فاضلاب بهبهان برای استفاده از آب این تصفیه‌خانه جهت طرح‌های توسعه‌ای بعدی بیدبلند خلیج فارس خبر داد.

اشتغالزایی ۵ هزار نفری طرح PDH بیدبلند خلیج فارس

محمود امین‌نژاد نیز در این مراسم با بیان اینکه بیدبلند خلیج فارس فرزند تازه تولد یافته تغییر سیاست‌های بالادستی نفت است، گفت: اجرای موفق پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس یک درس آموخته بسیار خوبی برای صنعت نفت بود که با ورود بخش پایین‌دستی در سرمایه‌گذاری صنایع بالادستی نفت، بتوان ایجاد ارزش افزوده اقتصادی را سرعت بخشید.
مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس، ادامه داد: این شرکت ۲ پروژه فرعی گازهای مشعل را برای تأمین ۱۰۰ درصدی خوراک خود در حال اجرا دارد.
وی با بیان اینکه شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس بر تکمیل زنجیره ارزش تأکید دارد، گفت: این شرکت تولید پلی‌پروپیلن را به‌منظور تکمیل زنجیره ارزش به معنای واقعی و تولید ارزش افزوده و ایجاد اشتغالزایی در دستور کار دارد.
مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس، تصریح کرد: طرح تولید پروپیلن از پروپان بیدبلند خلیج فارس در دوران اجرای طرح برای حدود ۵ هزار نفر و در دوران بهره‌برداری برای ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر اشتغالزایی مستقیم خواهد داشت که این ابتدای راه است پس از آن با توسعه صنایع پایین دستی نقش مؤثری در اشتغالزایی منطقه بهبهان خواهد داشت.
گفتنی است، در آیین رسمی آغاز عملیات اجرایی طرح‌های توسعه‌ای وزارت نفت و افتتاح پروژه‌های مسئولیت اجتماعی همزمان با هفته دولت که با حضور بر خط وزیر نفت از اهواز برگزار شد، صادق خلیلیان، استاندار خوزستان، فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، علیرضا دانشی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و دیگر مسئولان استانی و مدیران ارشد صنعت نفت نیز حضور داشتند.