علیرضا دانشی در برنامه گفتگوی ویژه خبری صداوسیمای مركز خوزستان؛

۳۰ هزار کیلومتر خط لوله‌ جریانی برای تأمین خوراک هفت پالایشگاه کشور داریم/تخصیص حدود هفت هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از سوی وزارت نفت در قالب مسئولیت‌های اجتماعی به خوزستان

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تصریح کرد: ۳۰ هزار کیلومتر خطوط لوله‌های جریانی و پنج شرکت زیرمجموعه داریم که عمده فعالیت آنها تولید نفت کشور است؛ فعالیت اصلی برای تأمین خوراک هفت پالایشگاه کشور است که به صورت رسمی از طریق خطوط لوله آنها را منتقل می‌کنیم.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ به نقل از روابط‌عمومی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، علیرضا دانشی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خوزستان با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و هفته دولت اظهار کرد: گرامیداشت یاد این شهیدان در حقیقت پاسداشت ارزش‌ها، اخلاص و خدمت بی منت به مردم است؛ امیدوارم خداوند متعال این توفیق را نصیب ما کند تا رهروان صدیق در این راستا باشیم.

وی افزود: شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب هفت استان و حدود ۷۱ هزار مترمربع حوزه جغرافیایی و سرزمینی فعالیت شرکت را شامل می‌شود؛ همچنین حدود ۲۲۰ تأسیسات عظیم داریم که شامل واحدهای بهره برداری، گاز و گاز مایع و فعالیت هایی که در این رابطه انجام می دهیم است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تصریح کرد: ۳۰ هزار کیلومتر خطوط لوله‌های جریانی و پنج شرکت زیرمجموعه داریم که عمده فعالیت آنها تولید نفت کشور است؛ فعالیت اصلی برای تأمین خوراک هفت پالایشگاه کشور است که به صورت رسمی از طریق خطوط لوله آنها را منتقل می‌کنیم.

دانشی با اشاره به اینکه تأمین خوراک پالایشگاه بندرعباس نیز از طریق کشتی انجام می‌شود، ادامه داد: تأمین خوراک پتروشیمی‌های منطقه و تولید ۱۶ درصد گاز کشور نیز توسط این شرکت انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فعالیت عمده ما در حوزه اقتصادی و تأمین منابع اقتصادی کشور است، در خصوص نام‌گذاری سال از سوی مقام معظم رهبری و گام‌هایی که این شرکت برای تحقق شعار سال برداشته بیان کرد: صنعت نفت یک صنعت کاملاً علمی و مبتنی بر دانش فنی است و نزدیک به ۱۰۰ رشته تخصصی در سطح phd دست به دست هم می‌دهند تا یک بشکه نفت تولید و به مجموعه پالایشگاه کشور و دیگر مجموعه‌هایی که تأمین خوراک آنها را انجام می‌دهیم راهبری کنند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب یادآور شد: هر گونه فعالیت در این حوزه می‌تواند در راستای پایداری و در واقع ثبات بهتر این فعالیت بیانجامد؛ البته نگاه اصلی حاکم بر فرمایشات مقام معظم رهبری از دیرباز بر این بوده که توجهات ویژه‌ای به مباحث دانش‌محور باشد.

دانشی بیان کرد: عملکرد همکاران من در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در این زمینه همیشه متبلور و فعال بوده است؛ خوشبختانه در همین راستا و به خصوص در دوره دولت سیزدهم فعالیت‌های گسترده‌ای در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب انجام شد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ۷۵ موضوع فناورانه و دانش‌بنیان را در دستور کار خود قرار دادیم؛ حدود ۳۴ فعالیت به صورت ویژه در زمینه پژوهشی و تولید بار اول عملیاتی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: ارتباط با مراکز دانش‌بنیان به صورت گسترده‌ای انجام و ۱۰ تفاهم‌نامه و موافقت‌های ویژه‌ای در این زمینه صورت گرفته که در حال پیگیری هستند؛ همچنین حدود ۱۰۰ میلیارد تومان از این فعالیت‌ها عملیاتی و بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان پروژه در دست اجرا و پیگیری داریم.

دانشی تصریح کرد: ولهد ۱۵ هزار پی اس آی که وزیر نفت افتتاح کرد از رهگذر تلاش‌های همکاران ما در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب بود؛ پروژه‌ای که مخازن پرفشار در حوزه جغرافیایی این شرکت را توسعه می‌دهد که در تحریم‌ها کالاهای این چنینی را به کشور نمی‌دادند.

وی ادامه داد: در حال پیگیری برای دانهول‌ها به عنوان ابزار ویژه که با فشارهای ۱۵ هزار پی اس آی درون چاه نفت قرار می‌گیرند، هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب خبر داد: به همت مراکز دانش‌بنیان ابزار ویژه‌ای که آرزوی صنعت نفت در ۴۳ سال گذشته بوده را با خلاقیت و ابتکار به منظور مهار آتش‌سوزی چاه‌های نفت و برای اولین بار در کشور که شاید حتی در دنیا بی‌نظیر باشد، طراحی کردیم که آتی واگن کاملاً هوشمند رونمایی می‌شود.

دانشی افزود: با همت جهادی و طی ۶ ماه با هزینه‌های حداقلی و امکانات موجود در صنعت نفت این کار صورت گرفت؛ با دانشگاه چمران و صنعت نفت اهواز  توافقات خوبی داشتیم که نتیجه آن در توسعه فعالیت‌های صنعت نفت مشهود می‌شود.

وی با اشاره به اشتیاق شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب برای ارتباط با مراکز علمی، دانشگاه‌ها و مراکز دانش‌بنیان به منظور انجام فعالیت‌های تخصصی ادامه داد: این ارتباطات در گذشته هم بوده ولی در دوره فعلی به آن شتاب بخشیدیم؛ ساخت پمپ‌های درون چاهی که توسط مراکز دانش‌بنیان فعال‌سازی شده بود را متوقف کردند ولی با تلاش و رفع مشکلات آنها شتاب ویژه‌ای در این زمینه صورت گرفت.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب یادآور شد: عزم مدیران فعلی وزارت نفت این است که زنجیره ارزش را به همت مراکز دانش‌بنیان در سطح نفت فعال‌سازی کنیم؛ در این رابطه ضعف‌های عمده‌ای داشته و نیازمند تلاش‌های مضاعف هستیم؛ بحمدلله عزم و اراده در دوره مدیریت فعلی شکل گرفته و همکاران بنده با همت والا اقداماتی انجام می‌دهد که در آینده نزدیک نتایج آن مشهود می‌شود.

دانشی بالاترین رسالت شرکت را تولید نفت در اعماق زمین با تکنولوژی و ابزار ویژه عنوان کرد و ادامه داد: بالاترین رسالت بعد از تشکیل این دولت بازگشت وضعیت تولید به قبل از دوره تحریم‌ها بود؛ به دلیل اعتقاداتی که در دولت قبل و اعتقاد آنها مبنی بر لزوم همکاری غرب داشتیم، ما خود را مکلف به تلاش برای رسیدن به وضعیت قبل آن هم با اکتفا به توان داخلی بودیم.

وی عنوان کرد: پایان سال گذشته به وزارت نفت اعلام کردیم، به شرایط قبل از تحریم‌ها دست پیدا کردیم و رسیدن به این شرایط ارزشمند با انجام کارهای گسترده‌ای محقق شد؛ در مرحله اول اصلاح دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌هایی که حداقل‌ترین اختیارات را به شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب داده بود را پیگیری کردیم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به برگرداندن بسیاری از اختیارات به این شرکت گفت: برخی از شیوه‌نامه‌ها در شأن شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با پیشینه‌ای بیش از ۱۰۰ سال نبود.

دانشی با اشاره به اخذ مجوز برای خرید کالاهای مورد نیاز در حوزه تعمیرات و بروزرسانی ماشین‌آلات و تجهیزات خبر داد: نزدیک به ۶۷ ماشین سنگین عملیاتی و توربین‌ها را در دست تعمیر داریم و تا دو الی سه هفته آینده اولین ماشین‌آلات تعمیراتی و استفاده از آنها را در دستور کار داریم.

وی با اشاره به توجه به بعضی از موضوعات تأمین کالاهای اساسی برای مباحث تحت‌الارض و سطح‌الارض یادآور شد: خوشبختانه با اصلاح دستورالعمل‌ها برنامه‌های شرکت در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت تعریف شد؛ همین امر باعث شده تا برنامه‌های خوبی در سطح شرکت اجرا شود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب خبر داد: به تولید سه میلیون بشکه تا پایان سال دست پیدا می‌کنیم که این رقم حتی بیشتر از آمار زمان قبل از تحریم‌ها (حدود دو میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه) بود.

دانشی با اشاره به تحقق اصلاح خطوط لوله‌های جریانی شرکت گفت: وضعیت تأسیسات چون سال‌های متمادی به خطوط لوله و حتی واحد‌های بهره‌برداری رسیدگی نشد، جالب نبود ولی این اصلاحات صورت گرفته است؛ فعالیت‌های گسترده چاه‌پیمایی نیز انجام شد.

وی با تقدیر از وزیر که خود از جنس جنوب، شاغل مناطق نفت‌خیز و درک‌کننده شرایط فعلی است، ادامه داد: برنامه پنج ساله‌ای ارائه شده که در چشم‌انداز آن بیش از سه میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه را هدف‌گذاری کردیم که با لحاظ ملزومات محقق می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به اینکه دانش فنی صنعت نفت ایران قابل رقابت با دیگر کشورها است ولی هنوز در میان راه قرار داریم، گفت: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری امروز باید در مرز دانش بشری حرکت کنیم.

دانشی تأکید کرد: در بهترین شرایط شاید ۳۰۰ محصول در شرکت‌های صنعت نفت ایران تولید شود که این عدد در دنیا به هفت هزار محصول می‌رسد، حتماً مراکز دانش‌بنیان باید پای کار بیایند.

وی در خصوص تعهدات شرکت در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی بیان کرد: حضور و وجود نیروهای انقلاب اسلامی در صنعت نفت برای مردم است، بنابراین تلاش می‌کنیم که مردم هم این خدمات را احساس کنند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اضافه کرد: شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از دیرباز احساس مسئولیت نسبت به مردم داشته و در قالب مسئولیت‌های اجتماعی فعالیت‌هایی انجام می‌شود که البته مدیریت مرتبط با این موضوع مجزای از این شرکت و زیرمجموعه وزارت نفت است؛ رسیدگی به جاده‌های مختلف و دیگر نیازهای اعلامی از سوی سازمان برنامه و بودجه از جمله این اقدامات محسوب می‌شوند.

دانشی خبر داد: حدود هفت هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از سوی وزارت نفت در قالب مسئولیت‌های اجتماعی به استان خوزستان تخصیص یافته که البته در اختیار استانداری و سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت؛ مدیران استان باید استفاده مطلوبی از این اعتبار داشته باشند تا مردم نتایج آن را لمس کنند.

وی در خصوص پرداخت حق آلایندگی دولت های گذشته از آن فرار می‌کردند ولی در دولت سیزدهم تمام قد شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب پای کار ایستاده و خود را ملزم و مکلف به پرداخت این حق دانستیم؛ حدود ۶ هزار میلیارد تومان میزان حق آلایندگی در سال‌های ۹۴ تا ۹۶ را برای استان خوزستان احیا و پرداخت کردیم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به اینکه برای مطالبات سال ۹۷ و بعد از آن نیز پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم، گفت: شهرداری اهواز هم برای خرید اتوبوس حمل و نقل عمومی نیازمند تأمین منابع مالی بود که سال گذشته اعتبار ۶۰ میلیارد تومانی به آنها اختصاص دادیم تا اتوبوس‌های جدید خریداری و وارد ناوگان اتوبوسرانی شود؛ امسال نیز تاکنون حدود ۳۰ میلیارد تومان در اختیار شهرداری اهواز قرار گرفته و برای افزایش این اعتبارات به منظور توسعه‌ زیرساخت‌های شهری اهواز تلاش می‌کنیم.

دانشی اضافه کرد: به دیگر مدیران شرکت‌های زیرمجموعه در شهرستان‌های استان خوزستان اعلام کردم که تکالیف و رسالت خود را نسبت به توسعه زیرساخت‌های لازم در شهرهای جغرافیای فعالیت خود عمل کنند.

وی با اشاره به ورود تمام قامت شرکت نفت برای زلزله اندیکا و حادثه متروپل آبادان ادامه داد: به دستور وزیر نفت ستاد ویژه‌ای در کنار ستاد بحران تشکیل و نیازهای اعلامی را در اختیار آنها قرار داد؛ حتی در خصوص جمع‌آوری زباله‌ها و نخاله‌های شهر اهواز نیز همکاری با شهرداری انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به همکاری شرکت نفت در راستای تقویت زیرساخت‌های لازم برای حرکت عظیم و باشکوه اربعین و حضور برخی کارشناسان در مرز چذابه و شلمچه اظهار کرد: در حوزه تنش آبی و مباحث زیست‌محیطی نیز تمام قامت ایستادیم چون ما خادم ملت هستیم و هرکاری انجام دهیم باز کم است.

دانشی با اشاره به جمع‌آوری بیش از ۸۰ درصد گازهای همراه نفت یادآور شد: هوای مردم برای ما مهم است که پاک باشد و مابقی این گازها نیز قطعاً جمع‌آوری می‌شوند؛ هوا، خاک و آب به عنوان سه شاخص مهم زیست‌محیطی هست که به آن توجه می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه کمیته آب نیز برای کمک به استان تشکیل شده گفت: نهال‌کاری در اراضی به وسعت حدود دو هزار هکتار انجام و در کنار آن ۲۰ هزار نهال مثمر را غرس و کاشت شده است؛ حدود یک میلیون قلمه نیز با تحقق این شعار که «کنار هر واحد بهره‌برداری یک نهالستان کاشته شود» کاشته می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در خصوص برنامه‌های شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به مناسبت هفته دولت بیان کرد: حضور یک روزه وزیر نفت برای رسیدگی به فعالیت‌های این وزارت در استان و افتتاح طرح‌های مختلف (طرح تولید مخزن بنگستان نرگسی، طرح میدان یادآوران در غرب کارون و  پتروشیمی دهلران که از طریق پالایشگاه گاز بیدبلند تأمین خوراک می‌شود)، برگزاری جلسات تخصصی و دیدار با خانواده‌های شهدا از جمله این برنامه‌ها است.

دانشی تصریح کرد: هرچند به تمام دولتمردان قبلی احترام می‌گذاریم ولی وارث وضعیت خوبی نبودیم؛ با این حال فعالیت‌های جهادی خوبی صورت گرفته و برای اولین بار شاخص یک استاندارد کالایی را از طریق وزارت نفت کسب کنیم که ۱۸ امتیاز ویژه به ما می‌دهد.

وی با اشاره به ساماندهی انبارهای شرکت افزود: حدود دو میلیون و ۲۶۰ قلم کالا را ساماندهی کردیم که برخی از آنها راکد بودند که میزان راکدی تعیین شد؛ همچنین برخی از کالاها مجهول بودند که در حال تهیه شناسنامه برای آنها هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به اهمیت بازسازی و نوسازی کالاها، تجهیزات و خطوط لوله تصریح کرد: بعد از سال‌های متمادی موفق شدیم که اختیار تمام نوسازی و بازسازی صنعت نفت جنوب را از وزارت نفت بگیریم که منجر به اشتغالزایی و پایداری تولید می‌شود.