همکاری تاپیکو با شرکت‌های روسی افزایش می‌یابد؛

اسم خانی: خرید سهام پتروشیمی دماوند عسلویه با هدف جبران افزایش قیمت یوتیلیتی بود

این شرکت بزرگترین هلدینگ زیر مجموعه شستا به حساب می‌آید که مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت تاپیکو، به ازای هر سهم، ۲۱۵۰ ریال سود نقدی تقسیمی تصویب کرد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛‍ به نقل از شستا رسانه، در حاشیه مجمع شرکت تاپیکو و در نشست خبری مدیر عامل و چند تن از اعضای هیات مدیره اعلام شد که تاپیکو در ۸۵ شرکت سرمایه گذاری کرده است که ۴۶ شرکت مدیریتی و در مابقی آن ها تنها به عنوان سهام دار حضور دارد.

براساس اطلاعات ارائه شده از مجمع شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین در سه ماهه اول ۱۴۰۱، با خرید سهم پتروشیمی دماوند، این پتروشیمی نیز به زیرمجموعه های تاپیکو اضافه شده است. که دکتر اسم خانی در این خصوص توضیحاتی ارائه داد.

دکتر اسم‌خانی مدیرعامل شرکت تاپیکو در خصوص افزایش قیمت نرخ یوتیلیتی‌ها و افزایش قیمت خوراک پتروشیمی گفت: دولت با افزایش نرخ مواردی همچون گاز موجب بروز این دست مشکلات شده است. اسم‌خانی در ادامه گفت: با اصلاح قیمت ها و افزایش حدود ۴ برابری قیمت یوتیلیتی مشکلاتی برای ما ایجاد شده است. وی همچنین گفت: ما برای جبران این افزایش قیمت ها اقدام به سرمایه گذاری در یوتیلیتی ها کردیم و در همین راستا سهام پتروشیمی دماوند عسلویه را خریداری کردیم که ۱۷ پتروشیمی در پایین دست یرق خود را از این پتروشیمی و یوتیلیتی تامین می کنند.

اسم‌خانی در خصوص نرخ خوراک گاز گفت: در انجمن صنفی صنایع پتروشیمی پیشنهاد شد فرمول گاز و متانول را تغییر دهیم. که این پیشنهاد به وزارت نفت داده شده که با وجود موافقت اولیه همچنان جواب قطعی داده نشده است.

رکن آبادی عضو هیئت مدیره شرکت در خصوص تاثیر اجرای برجام بر روی سود دهی و برنامه‌های این شرکت در صورت توافق احتمالی گفت: توافق برجام می تواند بازار های مناسبی را پیش روی ما قرار دهد بازارهایی همچون بازار اروپا که با تحریم روسیه به دلیل جنگ اوکراین با مشکلات انرژی رو به رو است و زمستانی که به زودی در اروپا فرا میرسد مشکلات انرژی را برای اروپایی ها دوچندان کرده است.

وی درخصوص همکاری با شرکت های روسی و تحریم‌های احتمالی در صورت ادامه همکاری حتی پس از احیای برجام گفت: ما با بسیاری از شرکت‌های روسی پس از تحریم هایی که علیه این کشور به دلیل جنگ اوکراین وضع شد همکاری می کنیم و در همین راستا تاپیکو چندین سفر هم به روسیه داشته است. اروپایی ها به میزان قابل توجهی به محصولات و فرآورده های ایران نیاز دارند که باید این را هم در محاسبات در نظر گرفت اما در هر صورت باید ببینیم در آینده چه پیش می آید.

اسم خانی، مدیرعامل شرکت تاپیکو گفت: ما یک بنگاه اقتصادی هستیم و تنها به دنبال سودیم. بنابراین با شناسایی بازارهای هدف در صورت توافق احتمالی بررسی گزینه های روی میز قطعاً به سمت نفع مالی شرکت خود حرکت می‌کنیم.