شکسته شدن انحصار دانش فنی از سوی پژوهشگران ایرانی در صنعت پتروشیمی

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: دانشمندان ، پژوهشگران و محققان ایرانی با تلاش، انحصار دانش کشورهای خارجی را با هدف خودکفایی شکستند.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛مرتضی شاهمیرزایی معاون وزیر نفت ومدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی عصر دیروز سه شنبه(۸ شهریورماه) در بازدید از پارک فناوری پردیس در جمع مدیران این پارک اظهار کرد: با توجه به تلاش های صورت گرفته از سوی بخش های مختلف علمی و تحقیقاتی کشور باید گفت که تحریم ها درهم شکسته است و با تکیه بر توان داخلی بسیاری از نیازهای صنایع پتروشیمی در داخل کشور تامین می شود.

وی با بیان این که اکنون از نظر علم، دانش و فناوری دیگر نمی توان گفت که کشورهای دیگر از ما جلوتر هستند گفت: با توجه به دانش و تخصص موجود در کشور یقین دارم که در راه خودکفایی و داخلی سازی نیازهای صنعت پتروشیمی سربلند و موفق خواهیم بود.

شاهمیرزایی تصریح کرد: اعتماد به دانشمندان ، پژوهشگران و سازندگان توانمند ایرانی نوید بخش داخلی سازی دانش فنی، کاتالیست ها و نیز تجهیزات و قطعه های مورد استفاده در صنایع پتروشیمی است و با توجه به برنامه ریزی های انجام شده تا ۵ سال آینده اغلب کالاها و تجهیزات مورد نیاز پتروشیمی ها با همکاری مراکز علمی و پژوهشی، داخلی سازی می شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: تا پایان دولت سیزدهم تمام کاتالیست های صنعت پتروشیمی بومی سازی خواهد شد وهدف گذاری های ماندگاری محقق می شود و در این مسیر، سند کتالیست های صنعت پتروشیمی آماده رونمایی شده است .

وی با اشاره به زمینه های همکاری صنعت پتروشیمی با پارک فناوری پردیس گفت: با توجه به راه اندازی فن‌بازار تخصصی صنعت پتروشیمی، از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی می توان با تعریف همکاری های مشترک برای رفع نیازهای صنعت اقدام کرد و استفاده از ظرفیت های موجود شرکت های پتروشیمی نیز می تواند زمینه ساز گسترش همکاری ها باشد.

شاهمیرزایی به ظرفیت های شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی برای همکاری با پارک فناوری پردیس اشاره کرد و افزود:این شرکت به دلیل دارا بودن زیرساخت های مناسب و تخصصی می تواند همکاری با پارک فناوری پردیس را در راستای توسعه صنعت پتروشیمی ایران و تامین نیازهای این صنعت پیشرو، ارزش آفرین و پویا تحقق بخشد.

وی افزود: افزون بر شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ، مدیریت طرح ها و نیز مدیریت کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز آماده هرگونه همکاری و تعامل با پارک فناوری پردیس هستند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مجموعه پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت را نیز به عنوان یک فرصت مناسب برای همکاری برشمرد و گفت: این پارک تخصصی با توجه به ظرفیت بالایی که در ابعاد مختلف دارا است و با مدیریت دکتر کفایتی می تواند با پارک فناوری پردیس همکاری های مشترکی را تعریف و اجرایی کند.

آمادگی پارک فناوری پردیس برای توسعه همکاری ها باNPC

مهدی صفاری نیا ، رئیس پارک فناوری پردیس نییز در این دیدار با تاکید با حمایت این مرکز دانش بنیان از توسعه صنعت پتروشیمی ایران اظهار کرد: بیش از ۵ هزار شرکت عضو پارک هستند که ۴۱۵ شرکت دراین پارک مستقر هستند و فعالیت های مختلفی را انجام می دهند.

صفاری نیا افزود: شرکت های پارک در سال گذشته ۲۰ هزار میلیلرد تومان فروش داخلی و ۱۵ میلیون یوروصادرات به ۲۲ کشور داشته اند و باید گفت که از ۱۴ کشور مهاجرت معکوس داشتیم و دانشمندان و پژوهشگران ایرانی به میهن باز گشتند.

وی به همکاری پارک با شرکت های پتروشیمی اشاره کرد و گفت: فن بازار تخصصی صنعت پتروشیمی میتواند فرصتی مناسب برای همکاری باشد و در بازدید از ۷ مجتمع پتروشیمی منطقه ماهشهر در ماه های گذشته ۱۰۰ تفاهم نامه به امضا رسید.

محمد اسماعیل کفایتی رئیس پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت، بیژن چگنی و احمد شکری مدیران کنترل تولید و طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی و مجید دفتری مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز دراین دیدار دیدگاه ها و نقطه نظرهای خود را در زمینه همکاری های مشترک بیان کردند.