به قلم دکتر اسداله غلامپور:

تولید متانول سبز با تکنولوژی تیسن‌کروپ (Thyssenkrupp)

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ متانول را می‌توان بر اساس نیروی باد یا خورشید، انرژی زمین گرمایی یا نیروی آبی (انرژی‌های تجدیدپذیر) هم تولید کرد بطوریکه انتشار گازهای گلخانه‌ای را به میزان قابل توجهی کاهش ‌دهد. این به اصطلاح «متانول سبز» سازگار با محیط‌زیست است و می‌تواند به عنوان یک حامل انرژی برای ذخیره برق تولید شده از منابع تجدیدپذیر یا به عنوان سوخت حمل و نقل استفاده شود. علاوه بر LNG و آمونیاک، متانول سبز نیز به عنوان سوخت جایگزین برای کاربردهای سوخت دریایی در نظر گرفته می شود. علاوه بر این، می توان آن را به سوخت های مایع معمولی اضافه و استفاده کرد. با ادامه بحران آب و هوایی، منابع انرژی و سوخت های جایگزین اهمیت بیشتری پیدا می کنند و از جمله ی آنها متانول سبز است. در حالی که تولید سنتی متانول بر اساس مواد اولیه فسیلی مانند گاز طبیعی یا زغال سنگ می باشد، امروزه بیشترین ماده شیمیایی تولید شده در سراسر جهان را می توان به روشی تولید کرد که دوستدار محیط زیست بوده و به عنوان ماده پایه برای طیف وسیعی از صنایع و محصولات عمل کند. به این ترتیب متانول از یک ماده اولیه شیمیایی با CO₂ به یک محلول سبز با پتانسیل برای آینده ای همراه با محیط زیست تبدیل میگردد. امروزه، متانول حجم بالایی از تولید مواد شیمیایی را به خود اختصاص داده است. متانول عمدتاً در صنایع شیمیایی به عنوان ماده پایه برای طیف گسترده ای از محصولات مانند الیاف پلیمری در صنعت نساجی، پلاستیک برای بسته بندی، چسب، جاذب/پوشک، رنگ، حلال و موارد دیگر استفاده می شود. متانول همچنین به عنوان سوخت یا افزودنی سوخت بکار می رود. روش تولید متعارف متانول شامل یک فرآیند کاتالیزوری با استفاده از مواد اولیه فسیلی مانند گاز طبیعی یا زغال سنگ است.

زنجیره ارزش متانول سبز، از تولید تا کاربرد در صنایع مختلف

با توجه به این موضوع، متانول سبز پتانسیل زیادی برای متحول کردن بسیاری از حوزه‌های مختلف صنایع و تبدیل فرآیندهای خاکستری قبلی به فرآیندهای خنثای آب‌وهوایی دارد. با تنوع بیشتر کاربرد آمونیاک و متانول به عنوان حامل انرژی، ذخیره انرژی یا سوخت دریایی، کارشناسان انتظار رشد شدید بازار متانول در سال‌های آینده را دارند زیرا پیش‌بینی‌ها، انتظار سه برابر شدن حجم بازار متانول سبز و آمونیاک را دارند. برای اینکه تکنولوژی متانول سبز، برای کارخانه‌های آینده و در مقیاس صنعتی، اقتصادی و مقرون به صرفه باشد، تیسن‌کروپ، از فناوری Uhde Methanol خود استفاده می‌کند. در این فرآیند، هیدروژن با استفاده از فرآیند الکترولیز آب قلیایی بسیار کارآمد (AWE) تولید می‌شود که بر اساس فناوری اثبات شده الکترولیز کلر-قلیایی توسعه‌یافته توسط thyssenkrupp nucera است. دی اکسید کربن از بیوگاز یا سایر کارخانه های تخمیر، گازهای دودکش یا گازهای زائد بازیافت می شود. با حذف یا حفظ این گاز گلخانه ای از جو، این فرآیند کمک مهمی به حفاظت از آب و هوا می کند. نیروی الکتریکی مورد نیاز برای تولید متانول سبز از منابع تجدیدپذیر مانند نیروی باد، انرژی زمین گرمایی یا انرژی آبی تامین می شود. به عبارت دیگر، این فناوری متانول سبز در کشورهایی که انرژی تجدیدپذیر فراوان و همچنین چارچوب قانونی برای افزایش انرژی تجدیدپذیر و تبدیل آن به مواد شیمیایی وجود دارد، منطقی است. آلمان، مانند سایر کشورهای اروپایی، به طور فعال فناوری‌های جدید پایدار مبتنی بر هیدروژن سبز، متانول و آمونیاک را با یارانه‌های دولتی و چارچوب‌های سیاسی لازم توسعه میدهد.
مزایای زیست محیطی و اقتصادی از متانول سبز عبارتست از۱) فناوری پایدار و حفاظت از آب و هوا ۲) راه حل سفارشی و مقرون به صرفه برای هر اپراتور ۳) راه حل یک مرحله ای از یک منبع واحد.

منبع: thyssenkrupp