بررسی هفتگی سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه

بررسی وضعیت سهام های مرتبط با پتروشیمی نشان می دهد که از میان 25 نماد باز در این گروه فقط 4 نماد افزایش قیمت داشتند و 21 نماد با کاهش قیمت در این هفته روبرو شدند.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ در نهمین هفته کاری تابستان (۱۲ – ۱۶ شهریورماه) بازار سرمایه یکبار دیگر دچار افولی شد که اگرچه قابل پیش بینی بود اما بهرحال برای سهامداران ناامید کننده بود. کاهش قیمت ها در این هفته باعث شد که شاخص کل بورس که در ابتدای معاملات روز شنبه یک میلیون و ۴۳۹ هزار واحد بود، در پایان معاملات روز چهارشنبه به یک میلیون و ۴۱۳ هزار واحد رسید که به این ترتیب سهامداران به طور میانگین ۱.۸ درصد زیان دیدند.

بررسی وضعیت سهام های مرتبط با پتروشیمی نشان می دهد که این گروه هم متاثر از وضعیت کل بازار هستند. از میان ۲۵ نماد باز در این گروه فقط ۴ نماد افزایش قیمت داشتند و ۲۱ نماد با کاهش قیمت در این هفته روبرو شدند.

اما مهمترین خبر این هفته باز شدن نماد سه پتروشیمی نیمه کاره، پتروشیمی ممسنی (ممسنی)، پتروشیمی کازرون (کازرو) و پتروشیمی دهدشت (دهدشت) بعد از دو سال و سه ماه بود که مطمئنا خبر خوشی برای سهامداران آنهاست. در عوض نماد پتروشیمی های نیمه کاره جهرم، داراب و فسا که در هشتم شهریور برای برگزاری مجمع عمومی فوق العاده بسته شده بود، در این هفته بسته ماند. نماد پتروشیمی مارون هم همچنان بسته بود.

بیشترین سود

از میان ۴ سهم دارای بازدهی مثبت در این هفته ، ۲ سهم سودی پایین تر از ۵ درصد داشتند و ۲ سهم هم بالاتر از این مقدار سود را ثبت کردند. بالاترین سود این هفته متعلق به پتروشیمی گلستان (شستان) است که بر اساس وعده رئیس جمهور قرار است بعد از پانزده سال توقف، با سرمایه گذار جدید دوباره وارد فاز اجرایی شود و همین موضوع باعث اقبال به این سهم شده است.

چهارسهام دارای افزایش قیمت در این هفته به ترتیب عبارت است از:

 نماد درصد سود قیمت ابتدای هفته قیمت پایانی وضعیت نهایی
شستان ۸ ۴۲۲۵ ۴۵۶۱
شفارا ۵.۳ ۴۷۴۹ ۴۹۹۹
شکبیر ۰.۵ ۷۲۶۵۰ ۷۳۰۰۰
خراسان ۰.۴ ۱۱۵۲۵۰ ۱۱۵۷۵۰

بیشترین زیان

همان طور که گفته شد این هفته ۲۱ سهم از میان سهام پتروشیمی با زیان مواجه شدند که زیان ۱۹ سهم کمتر از ۵ درصد بود و ۲ سهم نیز بالاتر از این مقدار زیان داشتند.

پتروشیمی فن آوران (شفن) که در ماه های اخیر کاهش قیمت محسوسی داشته است، این هفته در صدر جدول زیانده ها بود و پس از آن پتروشیمی اراک (شاراک) قرار گرفت.

پنج سهم پرزیان این هفته به ترتیب عبارت است از:

نماد درصد زیان قیمت ابتدای هفته قیمت پایانی وضعیت نهایی
شفن ۵.۷ ۶۵۳۰ ۶۱۶۰
شاراک ۴.۳ ۳۳۷۵۰ ۳۲۳۱۰
فارس ۳.۸ ۷۷۳۰ ۷۴۴۰
شپدیس ۳.۶ ۱۹۴۶۰۰ ۱۸۷۵۰۰
زاگرس ۳.۶ ۱۰۹۴۵۰ ۱۰۵۵۰۰

 

چشم انداز هفته آینده

امیدواری در میان سهام پتروشیمی بسیار است. ارزش بنیادی سهام شرکت های معتبر پتروشیمی حتی در وضعیت نامساعد بازار هم برای سرمایه گذاری درازمدت مناسب است و پیش بینی سود خوبی دارد. کلیت بازار سرمایه اما همچنان درگیر خروج پول سهامداران حقیقی است و تا این وضعیت ادامه دارد، نمی توان امید به جهش دوباره بورس داشت.