بررسی هفتگی سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه

باز شدن نماد پتروشیمی مارون که مورد اقبال نسبی مشتریان قرار گرفت، توانست در صدر جدول پربازده ها بازار سهام قرار گیرد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛روند کاری بازار سرمایه در دومین هفته کاری پاییز (۹ – ۱۲ مهرماه) همچنان بر مسیری پیش می رود که در هفته های اخیر وجود داشته است، طوری که شاخص کل بورس بازهم پایین آمد.

این شاخص که در آغاز معاملات روز شنبه عدد یک میلیون و ۳۴۷ هزار واحد ار نشان می داد، بعد از چهار روز کاری در این هفته به یک میلیون و ۳۱۴ هزار واحد رسید که به این ترتیب سهامداران به طور میانگین، نزدیک به ۲.۴ درصد زیان داشتند.

وضعیت سهام مرتبط با پتروشیمی هم در این هفته متاثر از همین وضعیت بود. از میان ۳۲ سهم قابل خرید و فروش در این هفته تنها ۵ سهم افزایش قیمتی اندک داشتند و ۲۷ سهم با کاهش قیمت روبرو شدند.

نماد پتروشیمی مارون در این هفته پس از چند هفته باز شد.

 

بیشترین سود

در این هفته تنها ۵ سهم با افزایش قیمت روبرو شدند که درصد افزایش قیمت همه این سهم ها کمتر از ۳ درصد بود. باز شدن نماد پتروشیمی مارون برای این سهم مطلوب بود و با اقبال نسبی مشتریان این سهم توانست در بازار راکد فعلی، با سود دهی هفتگی مواجه شود و در صدر جدول پربازده ها قرار گیرد، اگرچه سود این سهم چندان چشمگیر نبود. سهام پتروشیمی های بوعلی، گلستان و اصفهان هم همچون هفته قبل در این جدول حضور دارند، اگرچه آنها نیز سود کمتری نسبت به هفته قبل دارند.

اقبال به پتروشیمی نیمه کاره گلستان (شستان) به دلیل شروع عملیات اجرایی شکل گرفته و چند هفته ای است که وضعیت این سهام را کمی بهبود بخشیده است.

پنج سهم پرسود این هفته به ترتیب عبارت است از:

نماد درصد سود قیمت ابتدای هفته قیمت پایانی وضعیت نهایی
مارون ۲.۲ ۱۷۵۶۵۰ ۱۷۹۵۰۰
شستان ۰.۹ ۴۴۹۸ ۴۵۴۰
شصفها ۰.۹ ۱۲۹۱۰۰ ۱۳۰۲۰۰
بوعلی ۰.۷ ۹۳۱۴۰ ۹۳۸۲۰
شیراز ۰.۳ ۶۸۴۵۰ ۶۸۶۵۰

 

 

بیشترین زیان

همان طور که گفته شد این هفته ۲۷ سهم از میان سهام پتروشیمی با زیان مواجه شدند که زیان ۲۲ سهم کمتر از ۵ درصد بود و ۵ سهم نیز زیان بالاتر از ۵ درصد را ثبت کردند.

سه پتروشیمی ممسنی ، کازرون و دهدشت که بعد از باز شدن نمادشان در طی هفته های قبل شاهد صف های فروش طویل بودند، همچنان عضو ثابت جدول زیانده ها هستند. این وضعیت اگرچه در هفته قبل کمی تغییر کرده بود اما این هفته دوباره تشدید شد. پتروشیمی فن آوران که روزگاری جزو سهام بسیار پربازده بود طی هفته های قبل همواره کاهش قیمت داشته که این وضعیت این هفته تشدید شد.

پنج سهم پرزیان این هفته به ترتیب عبارت است از:

 

نماد درصد زیان قیمت ابتدای هفته قیمت پایانی وضعیت نهایی
ممسنی ۱۰.۷ ۶۷۶۵۰ ۶۵۱۰۰
شفن ۷.۲ ۵۳۹۰ ۵۰۰۰
کازرو ۶.۵ ۹۲۵۰ ۸۶۵۰
دهدشت ۵.۵ ۸۵۰۰ ۸۰۳۰
پترول ۵.۳ ۱۹۸۵ ۱۸۸۰

 

 چشم انداز هفته آینده

همانطور که اشاره شد ارزش امروز بسیاری از سهام بسیار بیشتر از قیمتی است که خرید و فروش می شود اما شرایط فعلی بازار اجازه صعود قیمت ها به اندازه ارزش واقعی این سهام را نمی دهد. این وضعیت البته نمی تواند در درازمدت پایدار بماند و همین موضوع باعث توجه سرمایه گذاران حرفه ای برای دریافت سود در درازمدت از این بازار می شود.