همکاری شرکت ملی نفت ایران با شرکت گازپروم روسیه برای توسعه ۶ میدان نفتی و ۲ میدان گازی

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت با بیان اینکه در سفر وزیر نفت و هیئت همراه به مسکو برای شرکت در همایش اقتصادی خزر، اجرایی‌سازی تفاهم‌نامه جامع با گازپروم پیگیری شد، گفت: طرف روس در حال تدوین طرح جامع توسعه برای ۶ میدان‌ نفتی و ۲ میدان بزرگ گازی کشور است و امیدواریم تا پایان سال شاهد امضای قرارداد برای این میدان‌ها باشیم.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ احمد اسدزاده با اشاره به سفر جواد اوجی، وزیر نفت و هیئت همراه به مسکو برای شرکت در همایش اقتصادی خزر اظهار کرد: در این سفر، وزیر نفت با الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه و رئیس طرف روس کمیسیون مشترک اقتصادی در زمینه برگزاری کمیسیون مشترک طی هشتم تا دهم آبان‌ماه در روسیه رایزنی کرد و مقرر شد دو طرف نقشه راه همکاری‌های دوجانبه را به‌سرعت نهایی و آماده کنند.

وی افزود: موضوع دیگری که در این همایش پیگیری شد مربوط به تسریع در اجرایی‌سازی تفاهم‌نامه جامع با گازپروم بود. طرف روس در حال تدوین طرح جامع توسعه برای ۶ میدان‌ نفتی و دو میدان بزرگ گازی کشور است و امیدواریم تا پایان سال شاهد امضای قرارداد برای این میدان‌های نفت و گاز باشیم.

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت با بیان اینکه در حاشیه همایش اقتصادی خزر همچنین نشست‌های مفیدی با شرکت‌های گازپروم‌نفت و زاروبژنفت برگزار شد و دو طرف در زمینه محورهای همکاری با یکدیگر تبادل‌نظر کردند، اظهار کرد: در پی تأکیدهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در زمینه توسعه صنایع دانش‌بنیان بازدیدی از دو پارک فناوری مسکو به نام‌های «تکنوپولیس» و «اسکولکوا» انجام و مقرر شد پیش‌نویس تفاهم‌نامه همکاری با پارک «تکنوپولیس» تهیه و در جریان نشست کمیسیون مشترک بین دو طرف امضا و مبادله شود.

اسدزاده ادامه داد: این پارک‌های فناوری مشتمل بر شرکت‌های دانش‌بنیان و دارای فناوری پیشرفته‌ای در زمینه صنایع نفت و گاز روسیه هستند، در این بازدید گوشه‌ای از توانمندی‌های این شرکت‌ها مشاهده شد. موضوع فناوری جزو محورهایی است که در صورت رسیدگی جدی سبب عمق بخشیدن به روابط راهبردی دو کشور خواهد شد.

وی تصریح کرد: در میزگرد پروژه‌های انرژی کشورهای حاشیه خزر نیز که در حاشیه همایش اقتصادی خزر برگزار شد، به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد دادیم دو دسته از مسائل زیرساختی و موردی در دستور کار این گردهمایی قرار گیرد و به‌صورت مستمر پیگیری شود که مورد استقبال حاضران قرار گرفت. توسعه میدان‌های نفت و گاز دریای خزر، برقراری کریدورهای مواصلاتی و اتصالات انرژی میان کشورهای حاشیه دریای خزر و تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری مشترک خزر به‌منظور توسعه پروژه‌های انرژی از جمله پیشنهادهایی بود که در این نشست ارائه شد.

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت با اشاره به دیدار وزیر نفت در معیت معاون اول رئیس‌جمهوری با نخست‌وزیران روسیه، قزاقستان و آذربایجان در حاشیه همایش اقتصادی خزر گفت: نشست‌های مفیدی با حضور استانداران روسیه و شرکت‌های معظم روسی نیز برگزار و محورها و فرصت‌های همکاری اقتصادی از جمله در بخش نفت و گاز بررسی شد. گفته‌های مدیران شرکت‌های روس حاکی از ظرفیت‌های بسیار بالای همکاری دو کشور در زمینه‌های مختلف صنعت نفت بود که بهره‌برداری از این فرصت‌ها نیازمند جدیت و پیگیری دو طرف است.

اسدزاده اظهار کرد: در نظر داریم در آینده‌ای نزدیک همایش فعالان و شرکت‌های خصوصی ایران و روسیه را در صنعت نفت به‌صورت تخصصی برگزار کنیم.