بررسی سهام‌های پتروشیمی در بازار سرمایه/نشانه های بازگشت بازار

وضعیت سهام مرتبط با پتروشیمی نیز در این هفته بسیار امیدبخش بود.در هفته گذشته از میان 33 سهم قابل خرید و فروش، 23 سهم با افزایش قیمت مواجه شدند و 10 سهم نیز کاهش قیمت داشتند.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ روند کاری بازار سرمایه در سومین هفته کاری پاییز (۹ – ۱۲ مهرماه) نشان می دهد شاخص در روزهای آخر هفته روندی صعودی پیدا کرد، به طوری که در پایان معاملات روز چهارشنبه شاخص کل روی عدد یک میلیون و ۳۲۰ هزار واحد متوقف شد. به این ترتیب سهامداران در این هفته به طور میانگین فقط ۰.۵ درصد سود را ثبت کردند اما نکته مهم این بود که نشانه های امیدواری در بازار دیده شد.

وضعیت سهام مرتبط با پتروشیمی نیز در این هفته بسیار امیدبخش بود.در هفته گذشته از میان ۳۳ سهم قابل خرید و فروش، ۲۳ سهم با افزایش قیمت مواجه شدند و ۱۰ سهم نیز کاهش قیمت داشتند.

در این هفته همه نمادهای مرتبط با پتروشیمی باز بود و نماد بسته ای وجود نداشت.

بیشترین سود

همانطور که بیان شد در این هفته ۲۳ سهم با افزایش قیمت روبرو شدند که ۱۹ سهم سود کمتر از ۵ درصد داشتند اما ۴ سهم سود بالاتر از ۵ درصد را نشان دادند. گزارش مالی بسیار چشمگیر دو پتروشیمی زاگرس (زاگرس) و فن آوران (شفن) باعث شد که این دو پتروشیمی با اقبال بسیار مواجه شوند، صف خرید برای این دو سهم شکل بگیرد و هر دو با سود بالایی به صدر جدول پربازده ها برسند.

پتروشیمی فن آوران (شفن) هفته های متوالی بود که وضعیت مناسبی نداشت و تقریبا هر هفته با کاهش قیمت روبرو بود، اما حالا امیدواری های بسیاری برای سهامداران این شرکت بزرگ شکل گرفته است.

پنج سهم پرسود این هفته به ترتیب عبارت است از:

 

نماد

درصد سود

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

زاگرس

۱۵.۱

۹۲۳۰۰

۱۰۶۲۵۰

صف خرید

شفن

۱۱.۲

۵۴۳۰

۶۰۴۰

صف خرید

شبصیر

۵.۶

۸۹۹۵۰

۹۵۰۰

نوری

۵.۱

۸۸۱۵۰

۹۲۶۳۰

شگویا

۴.۹

۸۵۳۰

۸۹۵۰

 

بیشترین زیان

همان طور که گفته شد این هفته ۱۰ سهم از میان سهام پتروشیمی با زیان مواجه شدند که زیان همه این سهم ها به جز پتروشیمی ممسنی (ممسنی) کمتر از ۵ درصد بود.

سه پتروشیمی ممسنی ، کازرون و دهدشت که بعد از باز شدن نمادشان در طی هفته های قبل شاهد صف های فروش طویل بودند، اما حالا به نظر می رسد که به نقطه تعادل رسیده اند.

این هفته اگرچه همچنان پتروشیمی ممسنی (ممسنی) در صدر جدول زیانده ها بود اما اولا درصد کاهش قیمت آن نسبت به هفته های قبل کاهش یافته بود و ثانیا در پایان معاملات روز چهارشنبه با صف خرید روبرو شد که نشان می دهد قیمت آن به جایی رسیده که حتی بعضی افراد تمایل به خرید سهام این پتروشیمی نیمه کاره دارند!

پنج سهم پرزیان این هفته به ترتیب عبارت است از:

 

نماد

درصد زیان

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

ممسنی

۶.۹

۹۳۸۰

۸۷۳۰

صف خرید

وپترو

۴.۵

۸۹۰۰

۸۵۰۰

جهرم

۳.۳

۷۶۱

۷۳۶

دهدشت

۳.۲

۷۸۵۰

۷۶۰۰

داراب

۳

۱۰۶۰

۱۰۲۸

صف فروش


چشم انداز هفته آینده

اگرچه هنوز برای قضاوت قطعی زود است اما می توان گفت که بورس یکبار دیگر به نقطه عطف خود نزدیک شده و ممکن است روند صعودی را آغاز کند. در این میان سهام شرکت های پتروشیمی با ارزش ذاتی بالای خود می تواند یکی از گزینه های پرسود برای سرمایه گذاری در بلند مدت باشد.