بررسی هفتگی سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه

وضعیت سهام مرتبط با پتروشیمی هفته گذشته نشان داد که از میان 31 سهم قابل خرید و فروش، 24 سهم با افزایش قیمت مواجه شدند و 7 سهم نیز کاهش قیمت داشتند.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ روند کاری بازار سرمایه در چهارمین هفته کاری پاییز (۲۳ – ۲۷ مهرماه) علی رغم امیدواری هایی که هفته قبل از آن شکل گرفته بود،نزولی شد.

شاخص کل بورس که در آغاز معاملات این هفته عدد یک میلیون و ۳۲۰ هزار واحد را نشان می داد بعد از یک هفته به عدد یک میلیون و ۳۱۰ هزار واحد در پایان معاملات روز چهارشنبه رسید تا یک قدم دیگر به کانال پایین تر نزدیک شود. همچنین شاخص هم‌وزن نیز با افت حدود ۰٫۴ درصدی مواجه شد و به محدوده ۳۷۸ هزار واحد بازگشت.

شاخص فرابورس نیز با کاهش ۰٫۶ درصدی در سطح ۱۷ هزار و ۸۵۳ واحد ایستاد.

وضعیت سهام مرتبط با پتروشیمی نیز بنا به تاثیری که از کلیت بازار می پذیرد، وضعیت مطلوبی نیست. این هفته از میان ۳۱ سهم قابل خرید و فروش، ۲۴ سهم با افزایش قیمت مواجه شدند و ۷ سهم نیز کاهش قیمت داشتند. نماد دو پتروشیمی خلیج فارس (فارس) و خراسان (خراسان) در این هفته بسته شدند.

بیشترین سود

همانطور که بیان شد در این هفته ۷ سهم با افزایش قیمت روبرو شدند که ۶ سهم سود کمتر از ۵ درصد داشتند و تنها یک سهم سود بالاتر از ۵ درصد را نشان دادند. همچون هفته قبل، پتروشیمی فن آوران (شفن) که گزارش مالی اخیرش باعث امیدواری هایی شده است، پیشتاز سود در این گروه بود. پتروشیمی فن آوران (شفن) تا نیه مهرماه وضعیت مناسبی نداشت و تقریبا هر هفته با کاهش قیمت روبرو بود، اما حالا امیدواری های بسیاری برای سهامداران این شرکت بزرگ شکل گرفته است.

پنج سهم پرسود این هفته به ترتیب عبارت است از:

نماد درصد سود قیمت ابتدای هفته قیمت پایانی وضعیت نهایی
شفن ۵.۹ ۵۵۸۰ ۵۹۱۰
فسا ۲.۱ ۷۷۵ ۷۹۱
شیراز ۱.۵ ۶۸۷۳۰ ۶۹۷۶۰
فارس ۱ ۶۹۳۰ ۷۰۰۰
مارون ۰.۶ ۱۷۹۸۰۰ ۱۷۸۶۵۰

 

بیشترین زیان

همان طور که گفته شد این هفته ۲۴ سهم از میان سهام پتروشیمی با زیان مواجه شدند که زیان ۲۲ سهم کمتر از ۵ درصد بود و تنها ۲ سهم زیانی بیش از ۵ درصد را ثبت کردند.

از سه پتروشیمی نیمه کاره ممسنی ، کازرون و دهدشت که بعد از باز شدن نمادشان در طی هفته های قبل شاهد صف های فروش طویل و کاهش قیمت بودند، تنها دهدشت همچنان روند نزولی داشت و به نظر می رسد که قیمت دو پتروشیمی دیگر به تعادل رسیده است. همچنین سهام پتروشیمی داراب (داراب) هم که به قیمت اسمی (۱۰۰ تومان)رسید جزو زیانده ترین ها بود، اما نکته ماجرا این است که با رسیدن قیمت این سهم به ۱۰۰ تومان، صف خرید برای آن شکل گرفت.

 

پنج سهم پرزیان این هفته به ترتیب عبارت است از:

 

نماد درصد زیان قیمت ابتدای هفته قیمت پایانی وضعیت نهایی
دهدشت ۵.۶ ۷۵۶۰ ۷۱۴۰
داراب ۵.۵ ۱۰۵۹ ۱۰۰۱ صف خرید
شغدیر ۳.۷ ۵۹۹۶۰ ۵۷۷۴۰
شجم ۳.۲ ۷۵۹۰ ۷۳۵۰
شفارا ۳.۱ ۴۶۵۱ ۴۵۰۶ صف فروش